Felet verkar ha varit dåligt hantverk...
Elkabel med blottade ledare nära en skarvklämma i en apparatlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser det bättre ut. Den enda större förbrukaren på L3 är diskmaskinen och den var inte igång igår så det borde inte ha varit varmt där då. Skillnaderna nu beror säkert bl a på olika emissivitet på plasten och metallen...

Termisk bild av elskåp som visar temperaturvariationer, med betoning på L3-kretsen.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Måste varit hemmapul ;)

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Nja, dom som bodde här tidigare kunde inte hålla i en skruvmejsel. Däremot är det säkert nån elektriker som var medlem i frikyrkoförsamlingen som har gjort jobbet på sin lediga tid...
Övrig el verkar prydlig och fin, så det här var väl ett olycksfall i arbetet.

Försökte skämta om att den inte alltför sällsynta tanken och kommentaren att all felaktig el är hemmapul och att allt ska göras av elektriker för säkerhets skull.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Här verkar det ju vara utfört under överinseende typen Guds försyn. Funkade till dess avfällingar kom och skapar glapp.

• Haha
Slugge
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Försökte skämta om att den inte alltför sällsynta tanken och kommentaren att all felaktig el är hemmapul och att allt ska göras av elektriker för säkerhets skull.
Det var ju enligt TS mest troligt en hempulare, en fritidselektriker utan stöd från sin behörige installatör.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Såna där simpla fel gör inte en noggrann hemmapulare. Jag tror mer på en yrkesverksam med låg timpenning för det aktuella jobbet (En extra bulle till kyrkkaffet eller nåt sånt).

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fast nu förväntar jag mig att en yrkesverksam elektriker gör ett lika bra jobb oavsett om det är på fritiden eller under arbetstid.

13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu förväntar jag mig att en yrkesverksam elektriker gör ett lika bra jobb oavsett om det är på fritiden eller under arbetstid.
Man kan ju tycka det, men Elsäkerhetsverket är av annan åsikt.

Kanske stod elektrikern på en stol och jobbade istället för stege så hen inte kunde se ovansidan ordentligt.

Och allt funkade ju fint med den lilla belastningen tills TS började rycka och slita. ;)

Även elektriker är människor tro det eller ej..........det är inte så att allt är felfritt från dem heller för även om de vet hur man ska göra så kan det bli fel....Många ggr beror det på stress.

Anledningen till att jag började rota i centralen var för att sätta upp ett separat uttag med elmätare till luftvärmepumpen. Nu är allt på plats utan glappkontakt (lite svårt att få en bra bild i mörkret ovanför hatthyllan).
Elcentral och nyinstallerat uttag med elmätare ovanför en hatthylla med kläder och väskor.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.