Jag undrar om det finns någon potentiometer med kolbana inbyggd i en vanlig dimmer? Jag har spotlights som är kopplade via dimmer och de lyste i många år med fast och stadigt sken utan att blinka. Nu har de börjat bli oroliga med irriterande blinkningar. Jag misstänker att de börjar bli slitna men en elektriker (ung) sade till mig att de inte kan bli slitna. Nu undrar jag hur dimmern är uppbyggd rent praktiskt. Eftersom man vrider på den så finns det självklart rörliga delar i den. Vad består de rörliga delarna av? Är det en potentiometer med kolbana? I så fall kan den ju visst bli sliten precis som en volymkontroll som börjar knastra.

Japp det sitter en potentiometer i vanlig vriddimmer, kolbana ej trådlindad Möjligtvis kan någon form av elektronikspray förlänga livet på din dimmer.
Räkna med att byta dimmer på sikt om du vill att det ska bli bra.

• Gilla
Simson8
  • Laddar…
Här kommer en följdfråga. Jag har fyra dimmrar ihopbyggda. Se bild! Tre av dem används till spotlights som används dagligen och jag misstänker alltså att kolbanan är sliten på dessa. Den fjärde dimmar en lampa som mycket sällan är tänd. Där kan potetiometern omöjligen vara sliten. Men jag har testkört den ikväll och kan se att den är lite orolig den också. Kan det vara någon oxid på kolbanan i denna fjärde dimmer, eller har jag något helt annat problem som jag inte förstår? Det är bara belysningen som är kopplad via dimmer som är orolig. Alla andra lampor i huset lyser stadigt med fast sken.
Dimrarna är mellan 15 och 16 år gamla. De monterades samma dag som Anna Lind blev mördad. Jag minns det väl. Men som sagt, den fjärde är knappt använd.

Kolbana är billig men inte bra, de brukar med tiden bli "knastriga", så det blir nog byte.
Spray förlänger livet med några år, men använd måttliga mängder, ett kort tryck och framochtillbaka med potten många gånger.

Protte

Mikael_L
Det har åtminstone förr funnits vriddimrar med trådlindad pot.

Men det är väl som vanligt, att kvalitet inte längre finns att uppbringa ....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.