Jag har precis tillträtt en bostadsrätt (huset byggt runt 1880) där i princip all el var utbytt. Jobbet var snyggt gjort med renova apparater och allt var inbyggt med nya infällda dosor och infrästa rör. På direkt fråga vid kontraktsskrivningen och enligt frågelistan så har samtliga renoveringar inklusive elen gjorts av hantverkare med behörighet. Så långt allt frid och fröjd och jag såg ingen anledning att gå vidare med någon utökad undersökning.
Efter tillträdet kollade jag centralen som satt i ett skåp och så till att det krävdes stege för att nå upp. Det visade sig då att den var monterad upp och ner samt att det saknades gruppschema. När jag kontaktade säljaren fick jag svävande svar men han skulle kolla med elektrikern, men har efter ett par veckor fortfarande inte fått någon återkoppling så jag börjar misstänka att det kanske saknades behörighet trots allt...
Det stör mig lite, men är väl knappast värt att gå vidare med, så jag tar väl kontakt med en egen elektriker för att få lite bättre koll, men min fråga handlar om hur noggrann man skall vara för att ta fram ett nytt gruppschema. Att notera vilka dvärgbrytare som går till vad kan man ju mäta sig fram till, men hur kollar man t ex ledarareor? Vilken nivå på undersökning av en elanläggning krävs för att en behörig ska "sätta sitt namn" på att en anläggning är korrekt?
Efter tillträdet kollade jag centralen som satt i ett skåp och så till att det krävdes stege för att nå upp. Det visade sig då att den var monterad upp och ner samt att det saknades gruppschema. När jag kontaktade säljaren fick jag svävande svar men han skulle kolla med elektrikern, men har efter ett par veckor fortfarande inte fått någon återkoppling så jag börjar misstänka att det kanske saknades behörighet trots allt...
Det stör mig lite, men är väl knappast värt att gå vidare med, så jag tar väl kontakt med en egen elektriker för att få lite bättre koll, men min fråga handlar om hur noggrann man skall vara för att ta fram ett nytt gruppschema. Att notera vilka dvärgbrytare som går till vad kan man ju mäta sig fram till, men hur kollar man t ex ledarareor? Vilken nivå på undersökning av en elanläggning krävs för att en behörig ska "sätta sitt namn" på att en anläggning är korrekt?
En behörig kan inte godkänna en anläggning som någon annan gjort och när det gäller gruppschema så gör elektrikern i princip lika som dig när han ska göra ett i efterhand. Arean på gruppledningarna tar man reda på genom att titta i centralen så ser man hur grova ledningarna är. Är det en behörig firma som utfört arbetet så är areorna med 98% säkerhet 1,5 mm2 på allt utom spisledning som om det är en trefasspis är 2,5mm2 eller om det är en enfas 4 mm2.
Är man osäker behöver man ju inte skriva någon area för det har du ju ingen nytta av. Den enda gången du kan ha nytta av det är om du ska säkra upp men då ska du ju i alla fall anlita en behörig installatör och han ser på en gång vilken area ledningarna har.
Så lägg inte för stor "energi" på ett saknat gruppschema, det är väl nästan vanligare att dom saknas på hus med några år på nacken än att dom finns kvar.
Är man osäker behöver man ju inte skriva någon area för det har du ju ingen nytta av. Den enda gången du kan ha nytta av det är om du ska säkra upp men då ska du ju i alla fall anlita en behörig installatör och han ser på en gång vilken area ledningarna har.
Så lägg inte för stor "energi" på ett saknat gruppschema, det är väl nästan vanligare att dom saknas på hus med några år på nacken än att dom finns kvar.
Ok, tackar för det!
Jag får väl undersöka lite noggrannare för vad jag kunde se fanns det inga trefasgrupper alls trots en ny spishäll och separat ugn och kombiugn.
Sen har jag kanske lite overkill där jag bor nu med 3x16/2,5 till hällen, 16 + 16/2,5 till ugn + kombiugn, 16 + 16/2,5 till tvätt/tm samt 16/6 till stereon
Jag får väl undersöka lite noggrannare för vad jag kunde se fanns det inga trefasgrupper alls trots en ny spishäll och separat ugn och kombiugn.
Sen har jag kanske lite overkill där jag bor nu med 3x16/2,5 till hällen, 16 + 16/2,5 till ugn + kombiugn, 16 + 16/2,5 till tvätt/tm samt 16/6 till stereon
Det handlar inte om att den drar så mycket utan att jag vill ha så låg förimpedans och hög kortslutningsström som möjligt. Det blev en dedicerad N1XV 3x6 från centralen (avskärmat med en 16A klangmodul glassäkring) genom krypgrunden fram till stereouttaget. Det resulterade i halverad förimpedans och dubblerad kortslutningsström jämfört med den gamla matningen med ett otal kopplingspunkter på vägen.
Varför vill man då ha så låg förimpedans som möjligt? Jo, övertoner på elen som kan komma från diverse "skitgrisar" på nätet leds bort bättre och stör mindre ju lägre motstånd.
Varför vill man då ha så låg förimpedans som möjligt? Jo, övertoner på elen som kan komma från diverse "skitgrisar" på nätet leds bort bättre och stör mindre ju lägre motstånd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Audiofiler brukar ha konstiga saker, säkert OFC också.
P
P
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad har du för sorts transformator i stereon, eller är det en switchad?krillek skrev:Det handlar inte om att den drar så mycket utan att jag vill ha så låg förimpedans och hög kortslutningsström som möjligt. Det blev en dedicerad N1XV 3x6 från centralen (avskärmat med en 16A klangmodul glassäkring) genom krypgrunden fram till stereouttaget. Det resulterade i halverad förimpedans och dubblerad kortslutningsström jämfört med den gamla matningen med ett otal kopplingspunkter på vägen.
Varför vill man då ha så låg förimpedans som möjligt? Jo, övertoner på elen som kan komma från diverse "skitgrisar" på nätet leds bort bättre och stör mindre ju lägre motstånd.![]()
Protte
Jo, det finns mycket utrustning som drar mer. Om du t ex vill ha två st Audio Research Reference 750 monoblock för att driva dina högtalare så drar dom 2400W i snitt (Max 2800W) styck för att leverera sina 750W/kanal...och det är bara slutstegetelmont skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det tar ibland en stund innan man ser konstigheter.
Krillek har tydligen redan haft en elektriker hemma som installerat stereouttaget, varför gjorde inte han då ett korrekt gruppschema.................
P
Krillek har tydligen redan haft en elektriker hemma som installerat stereouttaget, varför gjorde inte han då ett korrekt gruppschema.................
P
Stereon står i mitt nuvarande boende i Östergötland. Lägenheten är i en annan del av landet och precis nyköpt. Om du är intresserad kommer jag att bo till och från i lägenheten, men ibland i mitt nuvarande boende. Skönt när man kan reda ut konstigheter...prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
En klen ledning från gruppcentralen bidrar med en resistans som så att säga filtrerar bort en del störningar.
Drar man dit en grov och kort så kommer skiten lättare fram.
Varför tror ni att avstörningsfilter har någon sorts serie resistans eller induktans.
Det är svårt att omvände de redan troende oavsett vad de tror på.
Här är ett exempel som, ja jag vet inte...
https://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/kablar/riktning/
Protte
Drar man dit en grov och kort så kommer skiten lättare fram.
Varför tror ni att avstörningsfilter har någon sorts serie resistans eller induktans.
Det är svårt att omvände de redan troende oavsett vad de tror på.
Här är ett exempel som, ja jag vet inte...
https://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/kablar/riktning/
Protte
Berättigad fråga! Tyvärr handlar det inte om "bara några meter". Eftersom jag bor i ett "långt" hus blev det ca 22 m kabel och eftersom det är båda riktningarna som strömmen skall färdas i så är det alltså över 40m och då blir det stor skillnad mellan 1,5, 2,5 4 eller 6 mm2!
När det sen gäller förimpedansen totalt så går tyvärr ledningarna lite trassligt på min gård, så som synes nedan har jag en låg förimpedans i mitt mätarskåp, men den kryper sen sakteliga upp till centralen i huvudbyggnaden:
-> Mätarskåp: 0,33 Ohm/714 A
-> Gästhus/central: 0,48 Ohm/489 A
-> Magasin: 0,55 Ohm/428 A
-> Central huvudbyggnad: 0,79 Ohm/302 A
-> Uttag lyssningsrum: 2,17 Ohm/110 A
Den del som var enklast för mig att åtgärda var alltså den från centralen till uttagen vid stereon, och efter ny grupp/matning blev resultatet:
-> Nytt uttag lyssningsrum: 1,09 Ohm/216 A
Alltså, i princip en halvering av förimpedansen - allt uppmätt med en Fluke installationsprovare och en duktig elektriker.
När det sen gäller förimpedansen totalt så går tyvärr ledningarna lite trassligt på min gård, så som synes nedan har jag en låg förimpedans i mitt mätarskåp, men den kryper sen sakteliga upp till centralen i huvudbyggnaden:
-> Mätarskåp: 0,33 Ohm/714 A
-> Gästhus/central: 0,48 Ohm/489 A
-> Magasin: 0,55 Ohm/428 A
-> Central huvudbyggnad: 0,79 Ohm/302 A
-> Uttag lyssningsrum: 2,17 Ohm/110 A
Den del som var enklast för mig att åtgärda var alltså den från centralen till uttagen vid stereon, och efter ny grupp/matning blev resultatet:
-> Nytt uttag lyssningsrum: 1,09 Ohm/216 A
Alltså, i princip en halvering av förimpedansen - allt uppmätt med en Fluke installationsprovare och en duktig elektriker.