Tjena! Ska fixa byggström till en lägenhet! Och blev sjukt osäker!! Där är bara 1 fas in till lägenheten och PEN, och jag ska ha det till en 16A byggcentral för tillfällig el! 3-fas e ju omöjligt att få ut till byggcentralen eftersom där bara är 1 fas in eller jag e helt fel på det? :)

Helt rätt uppfattat, du kan inte få någon trefas utav enfas.

Tack för svaret! Då är jag rätt på det! Men då räcker det att jag lägger ihop dem 3 faserna (på gummikabeln som är 5g2,5) och sen in på den ända fasen. nolla o jord på pen så klart! Så ska 16a handsken funka?

Som sagt i tidigare svar. Du kan inte få trefas till handsken om du inte har trefas in.

U Uffe A skrev:
Som sagt i tidigare svar. Du kan inte få trefas till handsken om du inte har trefas in.
Det är jag helt klart med på! :) menade att den byggcentralen kommer väl att funka som tillfällig el med den kopplingen som jag förklara i förra inlägget?, det är inga speciella maskiner som kommer användas för renoveringen.

Okej denna bilden gjorde saken mkt lättare!, där e 3 fas in men det är 1 fas lägenheter, Antar att dem har det såhär för att dem syr mellan lägenheter och använder dem 2 andra faserna till dem andra 2 lägenheterna på samma plan :), bara att byta PK och i med 16A o in med det på ”utgående sidan” så är det grönt

• Elcentral med tre fas-ingång och verktyg, anteckning om faser, och installationsinstruktioner på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara den nedersta säkringshållaren som har någon utgående tråd kopplad till sig, så det är ingen annan lägenhet som matas från dom säkringarna.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är bara den nedersta säkringshållaren som har någon utgående tråd kopplad till sig, så det är ingen annan lägenhet som matas från dom säkringarna.
Ja precis de e matningen till själva lägenheten! Tänkte om det kanske splittas i en dosa någonstans i trapphuset, men känns onödigt att dem lagt en sådan kabel in! Men dem kanske inte hade annat förr i tiden

Ser jag rätt eller är det alltså en 10 amperes huvudsäkring?:thinking:

• Gilla
Bonkz
  • Laddar…
I Intresserad22 skrev:
Ser jag rätt eller är det alltså en 10 amperes huvudsäkring?:thinking:
Du ser alldeles rätt förstår ej hur det kan ha funkat innan, säkringen måste ha skjutits hela tiden, lägenheten ska renoveras!

Gasspis? En lägenhet med gasspis och utan värmegolv gör inte av med mycket kräm.
Att det fortfarande finns så gamla mätartavlor i bruk,, nästan synd att riva ut den.

Fotografen Fotografen skrev:
Gasspis? En lägenhet med gasspis och utan värmegolv gör inte av med mycket kräm.
Att det fortfarande finns så gamla mätartavlor i bruk,, nästan synd att riva ut den.
Yepp där e gasspis! Och den ska sparas :) själv e det första gången man ser en sådan

Fotografen Fotografen skrev:
Men med vattenkokaren och brödrosten igång samtidigt till frukosten har man knappast så mycket marginal kvar i alla fall... ;)

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Tevattnet kör du på gasen...

Men om du idag har 10A "huvudsäkringar", så kan du inte utan vidare byta bottenkontakten till 16A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.