949 läst ·
4 svar
949 läst
4 svar
Bygg-el
En enkel fråga från en trött hemmabyggare som inte tänker klart just nu:
Skall ha tillfällig el till två platser för några månader framåt.
Tanken var att från befintlig uttagscentral dra en skarvkabel till byggcentral 1 och därifrån en skarvkabel till byggcentral 2
Men det gick inte. Kablarna jag har är bara 25 meter och från uttagscentralen till byggcentral 1 är det 30 meter (och ytterligare 20 meter till byggcentral 2)
Jag har dock en splitter (en till 3) samt en 10 meters skarvkabel så jag tänkte i stället dra:
* Från uttagscentral till splitter med 25 m kabel
* Från splitter till byggcentral 1 med 10 m kabeln
* Från samma splitter till byggcentral 2 med 25 m kabel
Tycker att detta inte skall spela någon roll utan skall fungera lika bra, men vill bara kolla eftersom inte huvudet funkar just nu efter all julmat ...
Är avsäkrat i uttagscentralen och blir ju inte avsäkrat/skyddat på annat sätt oberoende av om jag går via byggcentral eller splitter, tycker jag.
Allt är 32A om det nu spelar någon roll. Båda byggcentralerna har JFB, liksom givetvis även uttagscentralen.
Skall ha tillfällig el till två platser för några månader framåt.
Tanken var att från befintlig uttagscentral dra en skarvkabel till byggcentral 1 och därifrån en skarvkabel till byggcentral 2
Men det gick inte. Kablarna jag har är bara 25 meter och från uttagscentralen till byggcentral 1 är det 30 meter (och ytterligare 20 meter till byggcentral 2)
Jag har dock en splitter (en till 3) samt en 10 meters skarvkabel så jag tänkte i stället dra:
* Från uttagscentral till splitter med 25 m kabel
* Från splitter till byggcentral 1 med 10 m kabeln
* Från samma splitter till byggcentral 2 med 25 m kabel
Tycker att detta inte skall spela någon roll utan skall fungera lika bra, men vill bara kolla eftersom inte huvudet funkar just nu efter all julmat ...
Är avsäkrat i uttagscentralen och blir ju inte avsäkrat/skyddat på annat sätt oberoende av om jag går via byggcentral eller splitter, tycker jag.
Allt är 32A om det nu spelar någon roll. Båda byggcentralerna har JFB, liksom givetvis även uttagscentralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Kanske bäst att du låter julmaten smälta så att du kan göra den ledningsdimensionering som behövs. Jag skulle kunna skriva ett långt svar här men av din text blir jag osäker på om du kommer att förstå något av detta. Men kanske en grundläggande, låt oss kalla det tumregel, eftersom du skriver "hemma": Se till att alla tillfälliga ledningar skyddas av en JFB. Om inte det går så blir det mer komplicerat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Med 30 mA JFB i den matande punkt vi känner till kan du vara lugn. Men jag kanske inte förstod din fråga om hur man kopplar skarvsladdar? En tillfällig anläggning är ju utsatt för mekaniskt slitage så alla kablar och kopplingspunkter behöver ju lite skydd.
Klicka här för att svara