Hej. Jag 'rotade' lite i elcentralen idag och upptäckte att det sprakar lite om en av de inkommande faserna när man rör på kabeln.
Det är en RK6 som går från en dosa på andra sidan väggen till huvudbrytaren i centralen. Vad jag kan se och känna så sitter den ordentligt i brytarens kopplingsklämma och skruven är korrekt åtdragen. Jag provade dock inte att dra i kabeln eftersom jag inte ville ha den i handen...
Vad jag kunde se så verkar det vara en förtennad kabel av någon anledning. Kan det göra att det blir dålig kontakt?
Det är en RK6 som går från en dosa på andra sidan väggen till huvudbrytaren i centralen. Vad jag kan se och känna så sitter den ordentligt i brytarens kopplingsklämma och skruven är korrekt åtdragen. Jag provade dock inte att dra i kabeln eftersom jag inte ville ha den i handen...
Vad jag kunde se så verkar det vara en förtennad kabel av någon anledning. Kan det göra att det blir dålig kontakt?
Det där är inte alls lyckat.
Dra huvudsäkringarna, klipp bort 10-15 mm (eller så mycket som behövs), skala upp och anslut på nytt.
Lägg gärna upp en bild på patienten.
Dra huvudsäkringarna, klipp bort 10-15 mm (eller så mycket som behövs), skala upp och anslut på nytt.
Lägg gärna upp en bild på patienten.
Du får nog rikta in dig på att det inte är otroligt att det ligger i brytaren eller anslutningen ni i den. Sitter tråden och skruven dragen utan att det verkar gått synligt varmt där är det bäst att vara beredd på byte eller ha möjlighet att koppla förbi om man börja rota med det. Annars givetvis bra att korta av och bli av med förtennade änden som Fotografen skrev en vanlig felkälla med åren.
Det är alltså hela kabeln som är förtennad, inte bara änden. Dock är det inte så svårt att byta hela eftersom det bara är en halvmeter som går från en fördelningsdosa på andra sidan väggen.
Det är svårt att se på bilden, men kardelerna är silverfärgade. Den kabeln är ett par grader varmare än de andra, men jag vet inte om det beror på dålig kontakt eller högre belastning på den fasen.
Det är svårt att se på bilden, men kardelerna är silverfärgade. Den kabeln är ett par grader varmare än de andra, men jag vet inte om det beror på dålig kontakt eller högre belastning på den fasen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ha skalat bort isolering dåligt, kan sitta kvar på baksidan.useless skrev:
Det är alltså hela kabeln som är förtennad, inte bara änden. Dock är det inte så svårt att byta hela eftersom det bara är en halvmeter som går från en fördelningsdosa på andra sidan väggen.
[bild]
[bild]
Ja det var en annan sak den typen förtenning är normalt positiv och något som inte behövs i de flesta bostadsinstallationer, Det är ingen ledning som behöver bytas ut där och det ser ju bra ut på bilderna både vanliga och termo. Den lilla övertempen kan givetvis komma via fel i brytaren eller lite lastobalans det kan du kanske avgöra om du ser på hur det ligger till på båda sidorna in/ut.
Och hördes sprakande i det som syns på bilden skulle jag hålla det som mest troligt något i brytaren och inte anslutningen men det är ju enkelt att lossa lite, kolla och dra åt på nytt som steg ett.
Och hördes sprakande i det som syns på bilden skulle jag hålla det som mest troligt något i brytaren och inte anslutningen men det är ju enkelt att lossa lite, kolla och dra åt på nytt som steg ett.
Jag får bryta strömmen i morgon när det är ljust och kontaktera om. Nåt knas är det iallafall eftersom det knastrar när jag rör på den högra tråden. Jag provade även att fixera själva klämman genom att trycka en mejsel mot skruven men det knastrar ändå så jag tror inte det är glapp i själva strömbrytaren.
Du har skalat den lite snålt, det verkar trycka lite på isoleringen, sen ser det ut som du lyckats få in en massa stoft överallt, det kan också orsaka problem om det komner små "stenar" mellan.useless skrev:
Jag får bryta strömmen i morgon när det är ljust och kontaktera om. Nåt knas är det iallafall eftersom det knastrar när jag rör på den högra tråden. Jag provade även att fixera själva klämman genom att trycka en mejsel mot skruven men det knastrar ändå så jag tror inte det är glapp i själva strömbrytaren.
Antar där inte ligger alltför mycket höga kontinuerliga laster på?
Det är troligen en 'riktig' elektriker som har gjort inkopplingen. Vad är det för stoft du syftar på? De största förbrukarna är vattenkokare och diskmaskin, men dom hade inte varit igång på ett tag när jag tog bilden.
Behövs bara någon 1/10 del plast som kommer i mellan för att blecket ska ligga lite snett och inte trycka som det ska , porov att lossa tampen ta ut den och se på skalet , sätt tillbaka och dra hårt , en tång och rycka lite i tampen , knastrar det då byt brytaren , ser ut på V-bilden att det finns värme förbi anslutningen in i brytaren
Kan inte se det jag tyckte såg ut som smuts i centralen nu när jag kollar igen, det ser du ju bäst på plats. Hade reklamerat jobbet om du nu haft en elektriker där, eller garantitiden är passerad?useless skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Varför skulle elektrikern ha valt förtennat just för den fasen? Det känns ju osannolikt. Lika gärna kunde han valt aluminium, lika osannolikt. Och 22 grader är ingen temperatur att snacka om. Kanske det är någon förbrukare på den fasen som är på? Jag skulle inte bry mig om det.
Men det sprakar ju Thomas?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag skulle, när dagern infunnit sig, brutit strömmen via huvudsäkringarna och lossat den högra kabeln loss från HB. Sen hade jag okulärt bedömt om kabeln varit utsatt för glappkontakt, med brännmärken etc, eller om den såg OK ut. I vilket fall skulle jag sedan se till att kopplingen till HB var helt hundra: skulle sprakandet trots detta höras igen är felet inuti HB.
Elcentralen byttes innan vi köpte huset, så jag vet inte om det är nån idé att försöka åberopa nån garanti. Förmodligen satt den förtennade kabeln där sen tidigare, så man kopplade helt enkelt in den. Det verkar vara förtennt RK i det andra huset också där elsystemet är från 1955, så jag gissar att den här kabeln är samtida.T Thomas_Blekinge skrev:
Temperaturen är inget problem, men det sprakar ju som sagt var...
Men om den samlade uppfattningen är att förtenningen inte är något problem så nöjer jag mig med att kapa av nån cm och kontaktera om kabeln.