Alfrida knep av sladden, går den att laga?

2k läst  13 svar

1. F
    Medlem Nivå 10
    I natt knep stormen av sladden till en julbelysningen. Den har självklart gått av precis vid kontakten så den ser inte ut att gå att skarva.

Vad tror ni går den att laga med någon reservdel?
    Mvh
    Fredrik

2. E
    Medlem · Nivå 15
    Reparera, nej.
    Kanske kan du hitta någon förlängningskabel med dessa kontakter och få ihop något.

• Laddar…
  3. Staffan2000
    Medlem · Nivå 12
    Jodå.
    Skala av plastböjskyddet så får du fram en cm kabel att skarva. Själv skulle jag lött den.

4. E
    Medlem · Nivå 15
    Det blir ett väldigt gnetande med plasten för att få fram lite koppar, men OK, det kan gå om man ger sig tusan på det.

5. A
    Medlem · Nivå 17
    Är det en jackningsbar del? Det ser ut att vara en förskruvning. Om så kanske det går att få tag på en ny kontakt. Givetvis går det att laga. Men det finns en risk att det är ganska besvärligt.

6. F
    Medlem Nivå 10
  7. E
    Medlem · Nivå 15

Den bör passa. Det verkar som tillverkarna har anammat dessa kontakttyper för lågvoltsslingor.

Här har du en annan bit kabel m. kontakt. 5 kr.
    https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/jul/julbelysning/ljusslingor-system/adapter-425414/

8. F
    Medlem Nivå 10
    Hej, tackar för det tipset!!!
    Fem spänn!! Kan nog inte bli billigare.
    Känns som om julbelysningen kommer lysa och blinka igen som vanligt!

9. E
    Medlem · Nivå 15
    Lagersaldot indikerar tyvärr att prylen inte finns i överflöd hos Jula. Har du tur finns den på något varuhus i din närhet.

10. Q
    Medlem Nivå 6
  11. F
    Medlem Nivå 10
    Hej, saldot visade sig inte stämma hos Jula, men nu är den beställd.
    Som jag förstår är det en produkt som skarvar ihop gammal typ via honan till ny typ via hanen. Hanen med en bit koppar är precis vad jag behöver då min hane är av ny/samma typ vad jag ser.
    Mvh Fredrik

• Laddar…
  12. H
    Moderator · Nivå 25
    Skaffa lite krympslang för isolering, och löd ihop trådarna mot den nya stumpen.

13. E
    Trädgårdsfixare Nivå 14
    Humor. Exakt samma sak på samma ställe hände mig vid samma oväder, på liknande slinga. Uppenbarligen en svag punkt vid upprepad belastning.

14. F
    Medlem Nivå 10
    Aj då, ja jag väntar fortfarande på att artikeln ska komma till mitt julavaruhus för uthämtning. Jag funderar på om man kan ta en snutt av smalaste vp-rör eller krimpslang och förstärka hanen med så inte vajandet i vinden till slut leder till ett brott.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: