Hej! Jag har köpt billiga LED-strips från kina av typen "5050 LED Warm White 300 Waterproof 12V". Jag har denna i köket sedan ett år tillbaka. Jag använder 1,5 meter + hörnskarv + 1,5 meter. Trafon är köpt i Sverige. De senaste månaderna har jag märkt att stripen börjar lysa annorlunda. Den är mer gulaktig på den första delen som är närmast trafon, och den är mer vitaktig och svagare på den del som sitter längst ifrån trafon. Båda dessa delar kommer från samma rulle. Den del som är närmast trafon är dessutom väldigt varm.

Nu undrar jag om detta beror på att jag har för svag trafo, eller pga skräp LED-strip, eller pga att jag kanske gjort något fel när jag kopplat. Skall tillägga att jag är dålig på att löda - men borde kanske inte ha någon betydelse i sammanhanget då hörnskarven fungerar. Jag menar, om jag hade lött dåligt hade väl strömmen inte kommit fram alls?

Bifogar några foton.

Tack för hjälp på förhand.

• LED-strip med ojämn belysning, gulaktig vid början och vitaktig mot slutet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulaktig LED-strip monterad på en yta, med ojämn belysning och färgskiftning längs stripen.
    Skapa konto
  • Etikett på en LED-transformator med specifikationer "3000Lumens 12V Max.17A" och säkerhetssymboler.
    Skapa konto
Gissar på dålig kvalité som orsak till detta. Det kan vara ett lotteri att beställa från Kina. Det verkar som dom ofta säljer sekunda varor till oss.
Nätdelen har jag själv använt vid flertal tillfälle utan problem.

Om du misstänker spänningsfall så gör en mätning med ett mätinstrument (som alla bör ha tillhands som pysslar med 12 V-grejor)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Om lödningen är "halvdålig" kan du skapa ett mindre motstånd som gör att du får ett spänningsfall i skarven. Mät med voltmeter vid matningen, lödningarna, och slutet på slingan mellan + och -.

Kan ett spänningsmotstånd i skarv göra att det blir extra varmt och gult på den del som är mellan skarv och trafo?

Jag har mätinstrument, men det är knepigt att mäta eftersom trådar ej är exponerade. Men jag skall stänga av elen helt och ta en titt på lösningen igen.

Svårt att misslyckas med lödningen att det uppstår ett passande övergångsmotstånd i skarven.
Tror att det är lysdioderna som har åldrats.

Om du tar fram ditt instrument så får du svar direkt.

Har du inte exponerade mätpunkter? Tycker det ser ut att vara naken koppar mellan varje sektion?

Hur hög effekt är det på remsorna? Transformatorn ger ju ca 50W, det borde inte bli jättevarmt om den halvan drar max 25W.

Ser ut att vara en som är ingjuten i en klass massa.

Funderar på om det är något under den ena sidan som "färgar av sig" matos eller liknande.

Har kollat hörnskarven med multimeter nu. Den visar 10,88 innan skarven (på den del som går mot trafon) - 10,55 efter skarven. Och längst bort från trafon visar den ca 10,22. Borde den vara 12 volt hela vägen?

Skarven visade sig vara en sådan utan lödning (se foto) - men kanske bättre att löda skarven ändå - nu har jag suttit en timme och studerat youtubevideos så jag tror inte lödningen blir något problem. Om ni tror att det är skarven som är dålig. Skall nämna att jag nu även testat att byta ut skarven mot en helt ny, och jag fick samma värden med multimetern ändå.

Eller kan det vara för svag trafo? Det handlar alltså endast om totalt 3 meter LED. Nu kommer jag inte längre ihåg hur man räknar - men när jag räknade på det inför köp av trafon har jag för mig att den borde vara mer än tillräcklig.

LEDen är ej monterad ovanför spisen - den är gulare innan skarv och vitare efter skarv (se foto). LEDen är dock ingjuten så det är därför det är lite knepigt med mätningen. Men jag är helt säker på att det inte är något matos på LED-stripen. Och båda bitarna kommer från samma LED-strip ursprungligen. Kanske detta då också tyder på att det är den lödningsfria skarven som inte är så bra trots att jag testat att byta ut den?

H hempularen skrev:
Hur hög effekt är det på remsorna? Transformatorn ger ju ca 50W, det borde inte bli jättevarmt om den halvan drar max 25W.
Hur kan jag ta reda på effekt på remsorna? Jag är ingen elektriker och är osäker på vad effekt betyder - men jag har en multimeter så jag borde ju kunna ta reda på svaret med den?

• LED-strip med lödningsfri skarv där färgskillnad syns före och efter skarven.
    Skapa konto
Du kan inte få denna färgtonsförändring från några millivolts spänningsskillnad.

De tunna kopplarledningarna i led-strippen gör att du får ett litet spänningsfall.

Jag har nu även mätt där LED-stripen går in i trafon. Där är det 12,24V.

Sammantaget är det alltså 12,24V i början på första 1,5 m LED-strip, 10,88 innan hörnskarv, 10,55 efter hörnskarv och 10,22 i slutet på andra delen 1,5 m LED-strip - dvs längst bort från trafon.

Är detta normal spänningsskillnad? Isåfall förstår jag inte varför det blir färgtonsförändring. Vad kan det då bero på?

Antar att jag får köpa ny LED-strip - var brukar ni handla det någonstans?

Jag kan inflika med att flera av de "tidiga" versionerna av "waterproof"-slingor jag köpt från Aliexpress blivit missfärgade i den "klara plasten" av värmen.

Det låter inte alls otroligt att värmen gjort att plasten gulnar. Speciellt inte då den är varmare i början av slingan (högre spänning och mer ström) och om den haft dålig kylning.

Är din klistrad mot kylande underlag?

E etompau skrev:
Du kan inte få denna färgtonsförändring från några millivolts spänningsskillnad.

De tunna kopplarledningarna i led-strippen gör att du får ett litet spänningsfall.

Menar du att några tusendels Volt orsakar en sådan färgskillnad?

Om du matar strippen från bägge hållen samtidigt (med samma trafo) ser du vad spänningsfallet gör för skillnad. Du kan också bara pröva att mata från andra hållet, om spänningsskillnaden skulle ge ändrad färg bör det nu bli tvärtom.

J Behörig Installatör skrev:
Menar du att några tusendels Volt orsakar en sådan färgskillnad?
Nej det menar jag inte.

E etompau skrev:
Nej det menar jag inte.
Du skrev ju det? :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.