Mikael_L
Ja kanske, (med stor betoning på "kanske")

Kunden är ju inte anställd, så den påverkas ju inte av kollektivavtal därför.

Att anse kunden vara underentreprenör är nog ganska långsökt, då ingen ersättning utgår för entreprenaden. Jag tycker det känns ganska krystat att kalla det entreprenad och entreprenör, då.
Men visst, jag är ju inte idiotsäker, underligare saker har man ju ibland fått höra.

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Domar. Men jag har dem inte tillgängliga här på "fritiden" och kan inte enkelt söka fram dem nu. (Jag kommer ihåg att jag läste om det i en artikel för många år sedan och gjorde en snabb sökning.)

Men visst "det är inte ovanligt" var ju den sortens förenkling jag kostar på mig i informella sammanhang. Vad jag menar med det är "det finns ett antal". Jag har inte korrelerat till hur många bränder som faktiskt förekommer, så visst kan sannolikheten ändå vara liten. Jag har ingen statistik.

Edit: Men Googla kan man ju alltid. Här är iaf en rapport (den första) som är ganska tydlig med kopplingen åtal och försäkringsbolag. Det framgår iofs inte svart på vitt att det är försäkringsbolaget som "väckt" talan, men det är inte orimligt att dra den slutsatsen.

[länk]

Att försäkringsbolag visst ändrar sina beslut efter fällande dom finns det dock lite fler exempel på. Så att det skulle vara så enkelt att de "kan göra vad de vill" utan att rätten blandas in det köper jag inte. Naturligtvis så blir det enklare om man har en dom emot kunden att luta sig på. Då lär chansen att kunden framgångsrikt kan väcka talan emot försäkringsbolaget vara så nära noll att det kan kvitta.

[länk]
[länk]

(Det var bara på första sidan; söktermer "allmänfarlig vårdslöshet glömde platta på spisen försäkringsbolag")
Prejudicerande domar?

Vilket bolag krävde skadevållaren? Sannolikt ett annat bolag än skadevållarens,alltså en regress... I de andra fallen synes det vara åtal men inga domar..... Så här informellt...

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att anse kunden vara underentreprenör är nog ganska långsökt, då ingen ersättning utgår för entreprenaden. Jag tycker det känns ganska krystat att kalla det entreprenad och entreprenör, då.
Men visst, jag är ju inte idiotsäker, underligare saker har man ju ibland fått höra.
Jag tänker att om ett EKP ska anses täcka företagets elinstallationer så på något vis behöver man få till att kundens arbete ses som företagets arbete. Är det där vi tänker olika?

Mikael_L
Arbetet lär i vilket fall vara företagets ansvar.
Alla som utför arbete inom ett EKP gör att det företaget blir ansvarigt för arbetet, dvs även för kundens del av installationen.

Så om man som ett seriöst elföretag driftar sig till att skriva in en möjlighet för någon tredje part att ingå i EKP och därmed installationen lär man vara försiktig med hur det tillämpas, dvs se till att man har ganska ordentlig koll på vad som sker inom företagets EKP och utföra nödvändiga kontroller över det utförda.

Mikael_L
Jag ska väl också tillägga att, då EKP är så nytt, och dessutom lite småluddigt vad EKP ska vara till för och hur det ska skrivas, så famlar även jag i mörkret.
Jag kan mycket väl missuppfattat en hel del, alternativt kan vissa andra tolkningar (och ev domar och klargöranden) komma som förändrar spelplanen.

• Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE="?[/QUOTE]

Anledningen till lagen är ju att skrämma bort hemmapulare att göra farliga installationer som de inte begriper sig på.
Det finns folk till allt och i de föesta fall händer det inget, men när det gör det ska det finns nån att hänga.

Typ i värsta fall: Vållande till annans död. Men även försäkringsfrågor.
Det är väl bra om vi har elsäkra hem och arbetsplatser?
Där inte vem som helst är o pillar med kablar och uttag.

S Stefan1972 skrev:
Så i det stora hela är det egentligen en ganska uddlös lag som inte på något vis styr upp nånting..........Jag tror liksom ändå att de som håller på inte skulle hålla på om de inte visste ett dyft. De som inget vet verkar mest hålla sig till taffligt installerade lampsladdar och sånt. Det är såklart illa det också men ändå.
Jag skulle ju förstå poängen om en fastighetsägare som ju ändå har ansvaret kunde bli åtalad för taffliga installationer oavsett vem som gjort dem och när. Att det liksom skulle ha en betydelse i att ha fullgoda anläggningar. Då skulle man liksom vara tvungen att besiktiga och åtgärda saker vare sig man vill eller inte. Ungefär som bilbesiktningar. Det är ju lag på att bilar ska vara säkra och varför inte en lag som istället kräver att anläggningar besiktigas åtminstone nån gång ibland. Det är ju sällan fullständiga genomgångar behövs utan ett tränat öga ser ju direkt om det är nån hobbynisse som varit framme. Sånt skulle ju då försvinna direkt av given anledning och man får bort de felaktiga installationerna på normalt sätt.
Ännu fler kontroller? Vem tror du åker på att betala det? Tycker det kan räcka med detta jävla kontrollsamhälle och angivarsamhälle. Finns en massa fina lagar man kan anmäla folk för bara för att jävlas. Tomgångskörning max 2 min t.e.x vem kontrollerar det? De enda som kan "kontrollera" det är någon granne. Har någon du är osams med djur eller barn eller både och är det mycket lätt att anmäla anonymt bara för att jävlas och här vill du sätta ett till redskap i händerna på såna.

tommib
B Besiman skrev:
[QUOTE="?
Anledningen till lagen är ju att skrämma bort hemmapulare att göra farliga installationer som de inte begriper sig på.
Det finns folk till allt och i de föesta fall händer det inget, men när det gör det ska det finns nån att hänga.

Typ i värsta fall: Vållande till annans död. Men även försäkringsfrågor.
Det är väl bra om vi har elsäkra hem och arbetsplatser?
Där inte vem som helst är o pillar med kablar och uttag.[/QUOTE]

Suck. Du missar verkligen helt poängen med både denna tråd och den andra.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Möjligt, men då det är detta bolag som tar på sig ansvaret för vad alla inom EKP utför så borgar det nog för dålig nattsömn för ägaren.
Nejdå, det var därför Gud uppfann målvakten... Eller varför inte en lång räcka av bolag, stiftelser osv. som slutar i en brevlåda dit lagens långa arm inte når. ;) Det borde fungera med de vanliga sätten att komma undan ansvar i företag tror jag, utan att ha funderat alltför mycket på vad lagen säger om vem som måste täckas av vad i just det här fallet.

Men första gången det hamnar i Aftonbladet så lär det väl helt plötsligt ställas lite krav på vad som faktiskt skall stå i en EKP och hur det skall ordnas i största allmänhet... ;)

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Varför kan jag inte använda alla varianter på en gilla till inlägget från @lars_stefan_axelsson ovan?;)

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men första gången det hamnar i Aftonbladet så lär det väl helt plötsligt ställas lite krav på vad som faktiskt skall stå i en EKP och hur det skall ordnas i största allmänhet... ;)
Och då kanske till och med någon kommer på tanken att en strikt personlig behörighet skulle kunna vara en bra idé! ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.