5 243 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
OK sätta kabelskydd inomhus över EKLK ?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har funderingar på att dra EKLK eller evt. FK i rör bakom hålkälslist under taket. Såg att det normalt inte är ok sätta kabel under taklist pga risk att någon som inte vet att den är där drar i en spik eller så. Men om man skruvar ett sådant här kabelskydd över kabeln innan man spikar in det bakom hålkälslisten måste allt väl vara ok?

Jag har funderingar på att dra EKLK eller evt. FK i rör bakom hålkälslist under taket. Såg att det normalt inte är ok sätta kabel under taklist pga risk att någon som inte vet att den är där drar i en spik eller så. Men om man skruvar ett sådant här kabelskydd över kabeln innan man spikar in det bakom hålkälslisten måste allt väl vara ok?

S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Är inga problem att dra ekk bakom taklisten om man vill. Kulo däremot är det värre med.L Lärospånet skrev:Hej,
[bild]
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Att någon skulle spika i listen är väl ett av de mer osannolika ställena att spika.
Om man läser här https://www.byggahus.se/forum/threads/elkabel-bakom-taklist.94381/ och här https://www.byggahus.se/forum/threads/slang-med-fk-bakom-taklist.250613/ så verkar det inte vara ok.S SueCia skrev:
EXLQ verkar som ett bra val, glömde kanske säga att jag funderar på EKLK eftersom jag måste låta ett stycke gå fritt över väggen (kan alltså inte dölja riktigt hela bakom taklisten.) och det är väl den som ser bäst ut klamrad på samma sätt som Kulo.J Johan456 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Jag skulle säga att det är ungefär lika hög risk att spika i en kabel bakom en taklist som i en kabel som ligger direkt bakom en väggskiva. Dvs reglerna på detta område är ganska slappa så det finns stort utrymme att använda det sunda förnuftet och göra egna bedömningar, inom de slappa ramarna. En riktigt bra grej är ju om man vet var det går dolda ledningar, dvs att man dokumenterar detta i huspärmen.
EKLK får du knappast tag i längre, likvärdig halogenfri heter EQLQ. Jag skulle däremot gå på EXLQ då den är tunnare och blir snyggare vid utvändig förläggning.L Lärospånet skrev:
Jag är på samma linje som Bo. Jag har aldrig läst att det skulle vara olagligt att förlägga kabel bakom taklist. Förläggningssättet liknar det för att lägga lös kabel i väg. Kör på!L Lärospånet skrev:
EKLK har dom nere på Jula. Är EXLQ alltså styv nog att få rak o fin?J Johan456 skrev:
RÄTTAT från min tidigare felskrivning av EXLQ
Redigerat:
EXLQ är absolut tunnast och snyggast och mest lik EKRK.
Lika styv som de bättre EKLK som fanns, något styvare och smäckrare än EQLQ, och nästan lika styv som EKRK.
https://www.bauhaus.se/kabel-exlq-plus-3g1-5-50m.html#full-description
edit:
Alla de kablar jag nämnde här är tillräckligt styva och bra för att erhålla en rak och fin klamring med trevligt avstånd mellan klammrerna.
EKK, EQQ är däremot helt hopplöst, blir aldrig fint, EXQ är lite mitt i mellan, med något tätare mellan klammer kan den nästan duga. Jag använder den aldrig för synlig klamring som måste se prydlig ut, men anstränger man sig ordentligt så skulle det nog gå att leva med.
Lika styv som de bättre EKLK som fanns, något styvare och smäckrare än EQLQ, och nästan lika styv som EKRK.
https://www.bauhaus.se/kabel-exlq-plus-3g1-5-50m.html#full-description
edit:
Alla de kablar jag nämnde här är tillräckligt styva och bra för att erhålla en rak och fin klamring med trevligt avstånd mellan klammrerna.
EKK, EQQ är däremot helt hopplöst, blir aldrig fint, EXQ är lite mitt i mellan, med något tätare mellan klammer kan den nästan duga. Jag använder den aldrig för synlig klamring som måste se prydlig ut, men anstränger man sig ordentligt så skulle det nog gå att leva med.
Tack för rakt svarMikael_L skrev:
Verkar dock nu tveksamt om det faktiskt behövs - fick intrycket av äldre trådar att det var väldigt ajabaja att gömma kabeln bakom taklisten men det verkar ju inte så av svaren här - vilket passar mig fint!