Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu undvek du min fråga. Men du kanske har provat plejd mot 100 olika lampor och drivdon och funnit att X % fungerar bra eller?

Nej jag vill inte köpa en plejd för att prova, jag vill bara köpa den om jag vet att den med hög sannolikhet fungerar.
Plejd är en helt nytt tänk i belysningsteknik som anammats av många elektriker och den fungerar mot det mästa.
För tio år sen kom ett företag i ”fruktindustrien” Apple ut med en telefon utan knappar den förändrade hela världen tänk vad en telefon kunde användas till.
Inom ett år har vi koppling mellan Plejd o Siri, SONOS högtalare, då räcker det att öppna dörren och säga ”hej jag är hemma” för att Plejd tänder upp huset / lägenheten till ditt val, samtidigt spelar SONOS din musik.

L Leif i Skåne skrev:
Just nu installeras c:a 50`000 PLEJD / månad och den elektriker som börjat med Plejd tittar inte på alternativen.
Mervärdet för en elektriker och kundenden är outstanding.
Med risk för att låta konspiratorisk men har du möjligen något egenintresse i Plejd?

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
L Leif i Skåne skrev:
Just nu installeras c:a 50`000 PLEJD / månad och den elektriker som börjat med Plejd tittar inte på alternativen.
Mervärdet för en elektriker och kundenden är outstanding.
Att du är väldigt entusiastiskt för PJELD har inte undgått någon då du aldrig missar ett tillfälle att påpeka hur förträffliga de är. Det du skriver har dock överhuvudet taget ingen bäring på det jag skrivit. Jag har inte skrivit ett enda ord om dessa produkters funktion, installation eller popularitet. Det jag pratar om är något helt annat!

Konsumentelektronik av det här slaget har en högst begränsad teknisk livslängd som sätts av fysiken lagar. Komponenter åldras och går sönder och man tittar på var MTTF/MTBF ligger på för moderna komponenter så innebär det att de garanterat kommer gå sönder inom ett decennium. Praktiskt sett är PLEJD ett litet svenskt företag och det är det inte självklart att företaget som sådant finns kvar om tio år. De har någon sorts koppling till, eller uppbackning av, Schneider Electrics om jag inte fattat det fel vilket ger en viss trygghet. Sen är det så att även om de skulle finnas kvar och ha blivit uppköpta eller växt sig riktigt stora så är frågan om de modeller som existerar nu fortfarande finns kvar eller inte. Men frågan är likväl om de produkter som marknadsförs om tio år är kompatibla med med de som finns idag. Försök att minnas hur det såg ut tio år tillbaks i tiden och reflektera sedan lite om hur världen kan se ut tio år framåt istället. I bästa fall blir de en pusselbit i ett större ekosystem som t.ex. Apple HomeKit, Amazon Echo eller Google Home. Då kan man blanda produkter från olika tillverkare utan att behöva bry sig om vem som tillverkar själva delkomponenterna. Försvinner PLEJD som leverantör på marknaden påverkar det då inte systemet som helhet.

Så vad jag säger är att jag hellre ser ett enkelt traditionellt elsystem med komponenter som har en teknisk livslängd på 40-50 år än oprövade nymodigheter som har en förväntad teknisk livslängd på 4-5 år. Jag använder gärna liknande produkter som ett komplement men jag skulle aldrig komma på tanken att bygga ett helt elsystem där viktiga funktioner är beroende av dessa.

Du får givetvis tycka vad du vill och det är ingen menings att älta vems åsikt som är "rätt". Min poäng är att man bör tänka lite bredare än vad du gör, tänka lite längre än vad du gör och sedan själv avgöra om man vill bygga sin elanläggning på sådana här produkter eller inte.

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
O
L Leif i Skåne skrev:
Plejd är en helt nytt tänk
Jag håller inte med. Det PLEJD gör är överhuvudet taget inget nytt. När Ericsson däremot experimenterade med sånt här i mitten på 90-talet så var det ett "nytt tänk". Det var årtionden före IoT och smarta hem ens var ett begrepp. Faktum är att idag är det enda som skiljer PLEJD ifrån alla andra tillverkare och produkter på marknaden är att de är bland de första att använda ett distribuerat meshtnätverk istället för en basenhet och att de genom sin lokala förankring, låga pris och relativt höga byggkvalite i kombination med smart riktad marknadsföring mot elektriker fått stort genomslag.

L Leif i Skåne skrev:
Inom ett år har vi koppling mellan Plejd o Siri, SONOS högtalare, då räcker det att öppna dörren och säga ”hej jag är hemma” för att Plejd tänder upp huset / lägenheten till ditt val, samtidigt spelar SONOS din musik.
För tydlighetens skull bör vi här klargöra att det du pratar om är Apples HomeKit och inget "nytt tänk" ifrån PLEJD. Det handlar om att deras produkter implementerar HAP-protkollet och att företaget är MFI-certifierat.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Med risk för att låta konspiratorisk men har du möjligen något egenintresse i Plejd?
Våren 2017 köpte jag aktier i Vadsbro och Plejd för 10`000 vardera.
Vadsbro sålde jag med förlust efter 4 månader. Båda hade samma produkt med vissa skillnader.

Redigerat:
tommib
Frågan är redan besvarad så jag fortsätter lite på sidospåret här med Plejd.

Jag skulle kunna tänka mig att installera en Plejd som ersättare för en traditionell dimmer. Dessutom har jag en annan applikation där jag tänker testa den (har köpt två som ligger och väntar på att bli installerade). Däremot skulle jag inte bygga ett helt system på Plejd, av anledningarna som Steamboy tar upp.

Så, till TS, prova med en Plejd, det kostar inte jättemycket mer än en traditionell dimmer. Om det inte funkade så är det inte mycket värre än att en vanlig dimmer inte funkar och du byter modell. Detta förutsätter givetvis att du är kriminell och installerar själv. Ska en elektriker bli inblandad blir kostnaden för installationen och ett eventuellt byte betydligt högre än vad jag skulle vilja chansa på.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.