L Lärospånet skrev:
EKLK har dom nere på Jula. Är EQLQ alltså styv nog att få rak o fin?
Möjligt, men kabeln är på väg bort, den uppfyller väl inte CPR-klass? Har iaf svårt att se det. Kablar som inte uppfyller CPR får säljas men man får inte ”sätta nys kablar på marknaden” som inte uppfyller CPR

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Mikael_L
Du hittar inget föreskriftskrav på spikskydd, inte heller föreskriftsförbud mot att sätta kabel bakom list.
Det finns bara att kablar i allmänhet ska vara förlagda för att minimera risken för skador, så det är det man har att förhålla sig till.

(med föreskrift menar jag här alla regler inom området)

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J Johan456 skrev:
Möjligt, men kabeln är på väg bort, den uppfyller väl inte CPR-klass? Har iaf svårt att se det. Kablar som inte uppfyller CPR får säljas men man får inte ”sätta nys kablar på marknaden” som inte uppfyller CPR
Ingen aning - men helt klart smartast att skippa den då precis som du säger. Tack!

L
Mikael_L Mikael_L skrev:
EXLQ är absolut tunnast och snyggast och mest lik EKRK.
Lika styv som de bättre EKLK som fanns, något styvare och smäckrare än EQLQ, och nästan lika styv som EKRK.

[länk]

edit:
Alla de kablar jag nämnde här är tillräckligt styva och bra för att erhålla en rak och fin klamring med trevligt avstånd mellan klammrerna.
EKK, EQQ är däremot helt hopplöst, blir aldrig fint, EXQ är lite mitt i mellan, med något tätare mellan klammer kan den nästan duga. Jag använder den aldrig för synlig klamring som måste se prydlig ut, men anstränger man sig ordentligt så skulle det nog gå att leva med.
Tack för en utmärkt genomgång!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.