Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Jag skulle behöva lite råd/feedback på hur jag ska göra med belysningen i mitt badrum. Badrummet är från 2005 då lägenheten byggdes. I taket sitter 6st 230v 30W GU10 halogenspottar och på väggen ett spegelskåp med 12v halogenlampor kopplade till en transformator . Både spottarna i taket och spottarna i spegelskåpet styrs från en vriddimmer (Schneider electric SBD315RC).
Spegelskåpet har sett sina bästa dagar och jag funderar på att byta ut det, men alla nya har LED-spottar som inte är dimbara vilket gör allt lite mer komplicerat. Vad tror ni om att byta ut vriddimmern mot en kronbrytare där en knappen styr det nya spegelskåket (av/på) och den andra knappen är återfjädrande och styr en dosdimmer som i sin tur dimmrar spottarna i taket. Kräver såklart att en elektriker drar lite nya kablar osv för att få allt att funka. Några rekommendationer på dosdimmer för 6st 230v 30w halogen spottar?
Men, när jag ändå är igång, borde jag byta ut halogenspottarna i taket mot LED? Någon som kan rekommendera några spottar, hålen i taket är 64mm. De får gärna gå att dimmra ner riktigt lågt och vilken dosdimmer för LED rekommenderas?
(Av/På brytaren är till handukstorken)
Spegelskåpet har sett sina bästa dagar och jag funderar på att byta ut det, men alla nya har LED-spottar som inte är dimbara vilket gör allt lite mer komplicerat. Vad tror ni om att byta ut vriddimmern mot en kronbrytare där en knappen styr det nya spegelskåket (av/på) och den andra knappen är återfjädrande och styr en dosdimmer som i sin tur dimmrar spottarna i taket. Kräver såklart att en elektriker drar lite nya kablar osv för att få allt att funka. Några rekommendationer på dosdimmer för 6st 230v 30w halogen spottar?
Men, när jag ändå är igång, borde jag byta ut halogenspottarna i taket mot LED? Någon som kan rekommendera några spottar, hålen i taket är 64mm. De får gärna gå att dimmra ner riktigt lågt och vilken dosdimmer för LED rekommenderas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Av/På brytaren är till handukstorken)
Det ser lite svårt ut att hitta dimbara spegelskåp i våra vanliga byggvaruhus annars så finns det ju spegelskåp som är dimbara, tex så har du en variant på bygghemma.se om du söker på: spegelskåp vedum free/mezo plus. Det finns nog några fler om man letar efter, jag vet inte exakt om det är så att det inte finns över överhuvudtaget i vanliga byggvaruhus men det verkar vara svårt att hitta när jag söker på nätet. och det som finns kanske inte passar just för ditt behov.Om du nu ska köpa ett spegelskåp som inte är dimbart så skulle jag göra som du beskriver i inlägget hur du tänker styra belysningen i badrummet. Om du tänker byta ut dina spottar från halogen till led skulle jag rekommendera hide a lite comfort G2 som du oxå kan hitta på bygghemma.se, jag har själv 4 st i en walk in closet och det ser bra ut. och till dem så har schneider en dimmerpuck som borde klara 6 st spottar, men du får givetvis kolla upp det innan beroende på vilka spottar du väljer.
Klicka här för att svara