Den gamla strömbrytaren såg inte likadan ut som den nya (den gamla saknar helt markeringar), så nu tänkte jag att Ni kanske skulle vilja Assistera.
Följande kablar har jag att jobba med:
Lampa OV brun + blå
Lampa trappa gul + blå
Strömbrytare uppe
Svart
Turkos
Turkos
Ej strömförande i strömbrytaren:
Gul
Brun
Strömbrytare nere
Svart
Turkos
Turkos
Följande kablar har jag att jobba med:
Lampa OV brun + blå
Lampa trappa gul + blå
Strömbrytare uppe
Svart
Turkos
Turkos
Ej strömförande i strömbrytaren:
Gul
Brun
Strömbrytare nere
Svart
Turkos
Turkos
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hur var den gamla kopplad då? Även om den saknar märkning kan man ofta titta på den och gissa funktionen på de olika terminalerna, speciellt om den är gammal. När man lossat den kan man dessutom utan problem mäta sig fram till hur den är kopplad internt.
En gissning är att svart är fas, turkosa är mellantrådar, gul + brun är tändtrådar. Detta skulle ge att svart och brun kopplas till den ena halvan och turkosa + gul kopplas till den andra halvan. Detta är bara en gissning. Den måste verifieras.
En gissning är att svart är fas, turkosa är mellantrådar, gul + brun är tändtrådar. Detta skulle ge att svart och brun kopplas till den ena halvan och turkosa + gul kopplas till den andra halvan. Detta är bara en gissning. Den måste verifieras.
När jag tittar närmare på den nya brytaren måste jag också säga att den är väldigt dumt märkt, med en terminal som heter L. Ja, det framgår tydligt från det lilla kopplingsschemat hur den är kopplad internt men varför ens märka en terminal som L när de andra har siffror?
För att veta måste man mäta!
Man ser en blå tråd inne i dosan.
Vilka trådar går ihop i dom olika rören som lämnar dosan?
Du behöver leta fram om trådarna passerar andra dosor också.
Jag har en lite arbetshypotes men jag vill inte skriva ut den än eftersom det fortfarande är för mycket ovist.
Man ser en blå tråd inne i dosan.
Vilka trådar går ihop i dom olika rören som lämnar dosan?
Du behöver leta fram om trådarna passerar andra dosor också.
Jag har en lite arbetshypotes men jag vill inte skriva ut den än eftersom det fortfarande är för mycket ovist.
Då vart det lite knepigare med färgerna ,om det skulle var sparkopplat , det finns då ingen säkring för lampan uppe ,
normalt vanlig trapp , så är dom turkosa som mellankablar och sitter på 2 resp 4 och lampa eller fas på 3 på en brytare beroende var lampans ledning kommer i från , så i den ena ska fas gå till 3 och lampa gå till 3 , detta är nu som jag ser din nya
bara exempel då inte baksidan på den nere syns
normalt vanlig trapp , så är dom turkosa som mellankablar och sitter på 2 resp 4 och lampa eller fas på 3 på en brytare beroende var lampans ledning kommer i från , så i den ena ska fas gå till 3 och lampa gå till 3 , detta är nu som jag ser din nya
bara exempel då inte baksidan på den nere syns
Om jag förstår rätt menar dutommib skrev:
Hur var den gamla kopplad då? Även om den saknar märkning kan man ofta titta på den och gissa funktionen på de olika terminalerna, speciellt om den är gammal. När man lossat den kan man dessutom utan problem mäta sig fram till hur den är kopplad internt.
Logga in
Skapa konto