Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
hej. har upptäckt et fenomen som jag inte riktigt begriper mig på.
all form av led belysning glöder när den är avstängd, spelar ingen roll om det är en led lampa till köksbordet eller en gårdslampa med ir sensor eller en utan. all form av led glöder när den är avstängd oavsett hur den är kopplad.
vi har luftledning fram till stolpe med skåp och mätare i, till huset går det markledning till elcentral i källaren (ingen jordfelsbrytare), halva huset är kopplat med jord, resterande utan, vet att det är gjort av behörig elektriker men för måånngaa år sedan, och dessvärre blev det inte klart av nån anledning. under centralen sitter en låda med relästyrning, till vad vet jag ej men tror det är kopplat till en lampa på utsidan ??!?!
båda stallen/ladugårdarna matas från stolpen av öppna (oisolerade) stålledningar. 2st fas och nolla?!
i det ena finns endast ett vägguttag och en lampa.
och i det andra finns vv beredare och belysning till stall i form av lysrör.
alla 3 matas alltså separat från apparatskåpet på stolpen, men det spelar ingen roll vart lamporna kopplas in så glöder dom när dom är avstängda.
vi har även kraftiga ström pika när tex vatten pumpen slår på/av i alla byggnaderna.
att led lamporna glöder bör väl bero på att det är nån form av krypström? (har ej mätt) eller kan det vara något annat? tycker det är konstigt att det är i alla byggnader?
nån som kan ha tips på vad det kan vara eller rent av lösningen?
vi kommer ta ut en elektriker för att få en jordfelsbrytare inkopplad och tänkte be honom kolla på detta med samtidigt, men för att slippa ev dyr felsökning etc så kanske man kan peka på vart felet är??
all form av led belysning glöder när den är avstängd, spelar ingen roll om det är en led lampa till köksbordet eller en gårdslampa med ir sensor eller en utan. all form av led glöder när den är avstängd oavsett hur den är kopplad.
vi har luftledning fram till stolpe med skåp och mätare i, till huset går det markledning till elcentral i källaren (ingen jordfelsbrytare), halva huset är kopplat med jord, resterande utan, vet att det är gjort av behörig elektriker men för måånngaa år sedan, och dessvärre blev det inte klart av nån anledning. under centralen sitter en låda med relästyrning, till vad vet jag ej men tror det är kopplat till en lampa på utsidan ??!?!
båda stallen/ladugårdarna matas från stolpen av öppna (oisolerade) stålledningar. 2st fas och nolla?!
i det ena finns endast ett vägguttag och en lampa.
och i det andra finns vv beredare och belysning till stall i form av lysrör.
alla 3 matas alltså separat från apparatskåpet på stolpen, men det spelar ingen roll vart lamporna kopplas in så glöder dom när dom är avstängda.
vi har även kraftiga ström pika när tex vatten pumpen slår på/av i alla byggnaderna.
att led lamporna glöder bör väl bero på att det är nån form av krypström? (har ej mätt) eller kan det vara något annat? tycker det är konstigt att det är i alla byggnader?
nån som kan ha tips på vad det kan vara eller rent av lösningen?
vi kommer ta ut en elektriker för att få en jordfelsbrytare inkopplad och tänkte be honom kolla på detta med samtidigt, men för att slippa ev dyr felsökning etc så kanske man kan peka på vart felet är??
Inte konstigt heller. Den kapacitiva kopplingen mellan parallella ledare klarar av att driva en minimal ström. LED är så extremt lättdrivna att denna minimala ström räcker för att producera ljus.
Det enda man kan göra mot det är att bryta både fas och nolla till LED-armaturen eller helt enkelt se till att det inte finns några spänningssatta ledare parallellt med LED-matningen. Man kan också sätta en bottenlast men det bränner konstant effekt och är onödigt.
Det enda man kan göra mot det är att bryta både fas och nolla till LED-armaturen eller helt enkelt se till att det inte finns några spänningssatta ledare parallellt med LED-matningen. Man kan också sätta en bottenlast men det bränner konstant effekt och är onödigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Här verkar problemet vara "större" men som jag inte kan förklara. Det låter inte sannolikt att drabbas av kapacitiv koppling på så många ställen, men det går bara att veta genom att studera alla kretsar. Det kan finnas förklaringar i symptomet med pumpen och blanktråden, kanske bristfällig skyddsjord eller vagabonderande strömmar eller något annat som skapar elektriska fält. Det låter som att ni inte kommer undan en hel del underhåll av anläggningen. Det verkar ju vara på tiden. Den felsökning ni kan göra som kanske ger lite vägledning är att stänga av alla förbrukare så att absolut ingenting drar ström, men stäng inte av ute i mätarskåpet utan låt alltså spänning ligga på mot hela anläggningen. Går det att stänga av spänningen separat till hus och ladugård i mätarskåpet så kan det vara steg två. Jämför sedan med vad som händer vid belastning i olika delar av anläggningen. För de lampor som har stickpropp kan ni prova att vända på denna. Mätning av spänningar i olika punkter är inte heller fel.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
så bra, då slipper jag fundera på varför dom glöder, tycker bara det är konstigt att det är överallt på tomten :/
men som Bo skrev så behöver vi ju se över hela anläggningen. men lite mätningar och tester kan vi ju göra så att elektrikern iaf har något att gå på
och när vi ändå är inne på ämnet, dom luftburna stålledningarna som går från skåpet till stallen, dom sitter ju från skåpet och sedan upp i stolpen. dvs luftburna från stolpen..har elevio verkligen rätt i att det är vi själva som ska stå för att ta ner dem från stolpen? ? (alltså en behörig elektriker som vi anlitat). stolpen ägs ju av Elevio men ledningen matas Efter skåpet men sitter fast i deras stolpe:?! med andra ord måste vi hitta en elektriker som kan koppla bort dem från skåpet OCH klättra upp i stolpen för att lossa dem!!?!
men som Bo skrev så behöver vi ju se över hela anläggningen. men lite mätningar och tester kan vi ju göra så att elektrikern iaf har något att gå på
och när vi ändå är inne på ämnet, dom luftburna stålledningarna som går från skåpet till stallen, dom sitter ju från skåpet och sedan upp i stolpen. dvs luftburna från stolpen..har elevio verkligen rätt i att det är vi själva som ska stå för att ta ner dem från stolpen? ? (alltså en behörig elektriker som vi anlitat). stolpen ägs ju av Elevio men ledningen matas Efter skåpet men sitter fast i deras stolpe:?! med andra ord måste vi hitta en elektriker som kan koppla bort dem från skåpet OCH klättra upp i stolpen för att lossa dem!!?!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, tyvärr. Alla ledningar efter anslutningspunkten (vilket normalt är mätarskåpet) tillhör dig och är ditt ansvar. Men en lastbil med kran eller skogsmaskin fixar enkelt denna blanktråd. Bara dumt att klättra och riskera falla 
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
