I och med lite renovering i huset kollar jag samtidigt igenom lite el i mitt hus.
Är detta vägguttag korrekt anslutet?
Det är ett 4-vägsuttag, utanpåliggande uttag där kabeln kommer in i uttaget från sidan från en kabelkanal. Rent spontant borde ju detta vara helt ok gissar jag,men normalt sett kanske man kopplar fas, neutral och jord till ena sidans uttag tänker jag? Gör ju ingen praktisk skillnad eftersom det är byglat i botten i och för sig..
Vad säger ni?

• Öppet 4-vägs eluttag med synlig kabelanslutning; blå neutral, brun fas och gul/grön jordledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser rätt kopplat ut. Lite svårt att se hur ledarna är itryckta.

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
J
Inget fel fel i det , är korrekt . att ansluta till skruv gör man vad som passar för stunden , men bra med lite längre tåtar , lättare att koppla då

• Gilla
carlfredrikolausson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Tycker också det borde vara ok, men ville dubbelkolla med er som har bättre koll. :)
Ledarna är itryckta som de ska vad jag kan se, ser ut att bara finnas plats att trycka i kabeln på respektive plats på ett sätt. Jord är korrekt ansluten, och jfb bryter i alla uttag när jag testar det med spänningsmätaren.
Fas - nolla: 230v
Fas - jord: 230v
Nolla - jord: 0v
Kontinuitet mellan nolla - jord vid spänningssatt anläggning, ingen kontinuitet när jfb slagit ifrån mellan nolla o jord.

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
Jag håller med dig om att anslutningen är, låt oss säga, onödig. Man hade enkelt kunnat ansluta kabeln till ena uttaget och låta byglingarna mata det andra. Som det är nu kan man måla upp lite osannolika scenarion till fel.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med dig om att anslutningen är, låt oss säga, onödig. Man hade enkelt kunnat ansluta kabeln till ena uttaget och låta byglingarna mata det andra. Som det är nu kan man måla upp lite osannolika scenarion till fel.
Lite vad jag tänkte med, men samtidigt inget som nog inte kan hända ändå antar jag?
Vilka scenarion tänker du på?
Jag tänkte att tappa nollan, men det kan man ju göra ändå om byglingen istället går upp o.s.v, fast på andra sidans uttag.
Finns det fler scenarion?
Kan ju koppla om det till ena uttaget, men känns lite tight att få in kabeln på ena sidan, kabeln blir nog väldigt böjd och nollan når inte till högra sidans uttag, skulle jag tro.

Tycker inte du behöver röra detta, det fungerar som det är. Det är vid eventuell senare omkoppling, separat brunnständning eller inkoppling av ny utgående kabel etc som man får ha ögonen med sig.

• Gilla
eddiw
  • Laddar…
J
Som det är nu kan man måla upp lite osannolika scenarion till fel.
Nu är vi där igen , vad är det för fel i vägguttaget som du vill framhäva som scenrion till fel , går det att koppla på annat sätt mellan uttagen så säg det , inte om man ska göra något annat med det , det var inte frågan .

Hade kabeln varit ansluten i ena uttaget så hade t.ex inte TS ställt denna fråga. Det är vad jag menar med onödigt, en grej som föranleder frågor.

Ingen som funderar på följande:
Vilken typ av rum/miljö uttaget sitter i?
Är resterande uttag mm i rummet jordade?
Hur lång är matande kabel?
Vad är den säkrad med?

Kanske inte det TS frågade efter. Men värt att beakta för att se om uttaget är ok i helheten.

H HSP skrev:
Ingen som funderar på följande:
Vilken typ av rum/miljö uttaget sitter i?
Är resterande uttag mm i rummet jordade?
Hur lång är matande kabel?
Vad är den säkrad med?

Kanske inte det TS frågade efter. Men värt att beakta för att se om uttaget är ok i helheten.
Du har helt klart en poäng. Rummet är ett vanligt sovrum, finns ytterligare två uttag där det ena är likadant och jordat. Det andra uttaget är inte jordat, så det är inte ok det känner jag till. Det uttaget har jag pluggat med plastpluggar och nyckel (sånt där barnlås) så att det inte kan användas.

Matande kabel kommer från en dosa högt uppe på vägg, ca 6 meter utanpåliggande kabel skulle jag gissa. Avsäkrad med 10A i gruppen nere i centralen.

Hela huset ska trådas om så fort jag jagat rätt på en elektriker, för jag har hittat gamla lindade kablar både här o där som gissningsvis härstammar från när huset byggdes på 40-talet. Mycket blandad el, både jordat och ojordat och troligen en hel del hempul därav mina frågor :)
Men jag jobbar på att få in offerter för att fixa omtrådning och jorda allt.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Du har helt klart en poäng. Rummet är ett vanligt sovrum, finns ytterligare två uttag där det ena är likadant och jordat. Det andra uttaget är inte jordat, så det är inte ok det känner jag till. Det uttaget har jag pluggat med plastpluggar och nyckel (sånt där barnlås) så att det inte kan användas.

Matande kabel kommer från en dosa högt uppe på vägg, ca 6 meter utanpåliggande kabel skulle jag gissa. Avsäkrad med 10A i gruppen nere i centralen.

Hela huset ska trådas om så fort jag jagat rätt på en elektriker, för jag har hittat gamla lindade kablar både här o där som gissningsvis härstammar från när huset byggdes på 40-talet. Mycket blandad el, både jordat och ojordat och troligen en hel del hempul därav mina frågor :)
Men jag jobbar på att få in offerter för att fixa omtrådning och jorda allt.
Bra inställning från din sida.
Tycker det här visar på hempul av någon som visserligen har kopplat rätt men inte har så mycket vana.
Vad är det som får mig att tänka så?
Jo några detaljer, inkommande kabel från vänster där är det för mycket mantling som går in i kapslingen. Byglingen av fasen är med svart ledare, inget större fel men det stör mig lite. Fanns det inte en liten stump brun som hade kunnat användas?
Låt elektrikern kolla igenom installationen i huset och se vad som behöver åtgärdas.
Kanske det inte blir så mycket ändå.
Hade kabeln varit ansluten i ena uttaget så hade t.ex inte TS ställt denna fråga. Det är vad jag menar med onödigt, en grej som föranleder frågor.
Hade TS varit mer insatt i elarbete så hade den här frågan aldrig kommit.
Det är inget jag hade reagerat på om jag hade stött på ute.

Glöm ej att lamputtaget /taklampan ska också vara jordat i ett "jordat" rum.
(om det finns ett lamputtag/taklampa) :)

U Uffe A skrev:
Bra inställning från din sida.
Tycker det här visar på hempul av någon som visserligen har kopplat rätt men inte har så mycket vana.
Vad är det som får mig att tänka så?
Jo några detaljer, inkommande kabel från vänster där är det för mycket mantling som går in i kapslingen. Byglingen av fasen är med svart ledare, inget större fel men det stör mig lite. Fanns det inte en liten stump brun som hade kunnat användas?
Låt elektrikern kolla igenom installationen i huset och se vad som behöver åtgärdas.
Kanske det inte blir så mycket ändå.

Hade TS varit mer insatt i elarbete så hade den här frågan aldrig kommit.
Det är inget jag hade reagerat på om jag hade stött på ute.
Tack för infon. Faktum är att jag själv faktiskt helt nyligen köpt nya 4-vägsuttag och de var byglade från början med svart fas. Det är väl brun som är standard nu?

Angående mantlingen, ska det inte gå in en bit så att man inte riskerar att få ut fas, neutral och jord utanför uttaget?
Kåpan är klippt som en cirkel o passar mantlingen bra vad jag kan se.

Vad gäller övrig el i huset så tror jag att se till att allt byts, för vissa grejer är helt uppåt väggarna fult gjort.
Och en hel del blandat jord och ojordat i samma rum, bara det är ju rätt dåligt.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E eddiw skrev:
Tack för infon. Faktum är att jag själv faktiskt helt nyligen köpt nya 4-vägsuttag och de var byglade från början med svart fas. Det är väl brun som är standard nu?

Angående mantlingen, ska det inte gå in en bit så att man inte riskerar att få ut fas, neutral och jord utanför uttaget?
Kåpan är klippt som en cirkel o passar mantlingen bra vad jag kan se.

Vad gäller övrig el i huset så tror jag att se till att allt byts, för vissa grejer är helt uppåt väggarna fult gjort.
Och en hel del blandat jord och ojordat i samma rum, bara det är ju rätt dåligt.
Visst ska mantlingen gå in i kapslingen men det räcker med ca 2-3 mm.

• Gilla
eddiw och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.