10 150 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Anslutningskabel spis
Hej
Har betalat en elektriker att installera fullt perilexuttag med tre faser, jord, nolla.
Förutsätter att de är rätt utfört.
Nu fråga ang anslutningskabel till spis, stämmer detta?
4x1,5 kvmm räcker för 3x16A säkring + jord?
5x1,5 kvmm räcker för 3x16A säkring, nolla, jord?
3x2,5 kvmm räcker för 20 A, nolla och jord? (230v spis).
Har betalat en elektriker att installera fullt perilexuttag med tre faser, jord, nolla.
Förutsätter att de är rätt utfört.
Nu fråga ang anslutningskabel till spis, stämmer detta?
4x1,5 kvmm räcker för 3x16A säkring + jord?
5x1,5 kvmm räcker för 3x16A säkring, nolla, jord?
3x2,5 kvmm räcker för 20 A, nolla och jord? (230v spis).
Spisen behöver troligtvis även nolla så en 5G2,5 skulle jag rekommendera. Man brukar som en tumregel säga att man kan gå ner en area på anslutningskabel men det beror ju också på hur varmt det blir bakom spisen. Kabeln du ska ha heter H07RN-F 5G2,5 (gummikabel).
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det normala är att du behöver en 5G1,5 Man brukar "alltid" gå ned ett steg i dimension för anslutningskabeln, Den sitter öppet och får god kylning, den är kort.
De flesta spisar idag har 230V elementspänning, men matas av 2 eller tre faser. För att kunna köra på 230V måste nollan finnas med. Spisar med 400V elementspänning behöver ingen nolla.
De flesta spisar idag har 230V elementspänning, men matas av 2 eller tre faser. För att kunna köra på 230V måste nollan finnas med. Spisar med 400V elementspänning behöver ingen nolla.
Längden spelar ingen roll när det kommer till en kabels belastningsförmåga. Men nu är du inne på ledningsdimensionering. Bra kylning säger du, vet du hur omgivningstemperaturen påverkar en kabels belastningsförmåga?H hempularen skrev:Det normala är att du behöver en 5G1,5 Man brukar "alltid" gå ned ett steg i dimension för anslutningskabeln, Den sitter öppet och får god kylning, den är kort.
De flesta färdiga sladdställ typ Perilex är 5G1,5 men skulle jag råda någon för installation av spis skulle jag råda att använda 5G2,5. Det beror också på spisens märkeffekten och jag misstänkte att jag skulle få ”mothugg”.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag köpte 2m gummikabel 5G1.5 och tillhörande kabelskor i somras på en industriservicebutik för att ansluta en spis, då de färdiga sladdställen i mitt fall var lite för korta för avståndet mellan spis och uttag. På plats såg man snabbt att en 5G2.5 var så grov i ytterdiametern att den inte passat in i en normal 16A perilexstickpropp såsom en 1.5kvmm gör. Möjligtvis säljer de kabel med extra tjockt hölje som proffesionella användare efterfrågar: jag hade ju klara mig med enklare men det hade de inte som 5-ledare.
(Att jag valde industriservicefirman berodde på att jag ville att de skulle pressa fast kabelskor i kabelns spisände i sin elverkstad men blev avskräckt då jag fick veta att startdebiteringen låg på 350:- för att de ens skulle titta på grejerna. Att skala upp och pressa dit fem ringkabelskor kan inte ta mer än fem minuter för en van elmekaniker. Inte konstigt att det blir mycket hempul.)
(Att jag valde industriservicefirman berodde på att jag ville att de skulle pressa fast kabelskor i kabelns spisände i sin elverkstad men blev avskräckt då jag fick veta att startdebiteringen låg på 350:- för att de ens skulle titta på grejerna. Att skala upp och pressa dit fem ringkabelskor kan inte ta mer än fem minuter för en van elmekaniker. Inte konstigt att det blir mycket hempul.)
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden