Hade ingen skalare sen innan så vid senaste beställningen på Elbutik slängde jag med tången nedan. Förväntade mig inte så mycket för 49 kr men blev ändå på något sätt besviken när den inte fungerade alls särskilt bra. 2 av 3 gånger skalar den inte på första försöket, 1 av 3 inte alls.
Har även en äldre från Biltema som är enkel modell för kabelskor, den är ganska pålitlig för just skalfunktionen men har naturligtvis ingen längdjustering och är klumpig att komma åt med i trånga utrymmen.
Finns det någon kabelskalare som är bättre?
Har inget stort problem att betala mer för något som faktiskt gör jobbet trevligt och bra.
Har även en äldre från Biltema som är enkel modell för kabelskor, den är ganska pålitlig för just skalfunktionen men har naturligtvis ingen längdjustering och är klumpig att komma åt med i trånga utrymmen.
Finns det någon kabelskalare som är bättre?
Har inget stort problem att betala mer för något som faktiskt gör jobbet trevligt och bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Har samma erfarenhet av billig variant av den modellen .... Kass ...
Har en sån här som jag gillar ...
https://www.elkatalogen.se/produkter/skaltang-skalmaster.html
Har en sån här som jag gillar ...
https://www.elkatalogen.se/produkter/skaltang-skalmaster.html
Jag tycker biltemas är bra, https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/kabelskalare/kabelskaltang-2000031105
Aha, men den har väl inget justerbart stopp för hur långt man ska skala? Det blir ett frihandsverktyg lite då. Kan funka men jag är bekväm och tycker det är enkelt att ställa in på 12 mm om det står 12 mm på alla Wagos.Dan_Johansson skrev:
Fastnade för den lite, några videos på Youtube där den verkligen verkar prestera.P Pyromanapa skrev:
Gör den märken i kabeln med tänderna längst fram som den håller fast i isoleringen med?
Det gör den billiga jag har och det ser inte så roligt ut när alla kablar man skalat har en markant räffling precis där isoleringen slutar..
Jo det gör den men inte så farligt tycker jag. Kan ta en bild imorgon om du vill seT tompaah7503 skrev:Fastnade för den lite, några videos på Youtube där den verkligen verkar prestera.
Gör den märken i kabeln med tänderna längst fram som den håller fast i isoleringen med?
Det gör den billiga jag har och det ser inte så roligt ut när alla kablar man skalat har en markant räffling precis där isoleringen slutar..
Enligt Weidmuller i Sverige är den bara skit numera, görs i Kina och finns inga reservdelar. Min sista Weidmuller har en sprint som åker ut efter bara några månader. Dom rekommenderade den äldre modellen. Köpt en Abiko Embla, fungerar skit dåligt tycker jag. Någon som har Jokaris?P Pyromanapa skrev:
pellefant skrev:
Vad menar de med den äldre modellen då? Min förra är 8 år gammal och har problemet med sprinten. Min nya hette tydligen "ULtimate" och jag har bara använt den i ett par dagar så jag kan inte säga något om hållbarheten på den.
Husägare
· Västra Götaland
· 28 inlägg
Jag har testat många, och det som funkar bäst är en kabelsax. Dvs som en avbitare fast med saxbett. Funkar både att kapa och skala med (så länge det inte är något annat än kabel). Vill man ha en med ställbart djup så är skalmaster ett bra alternativ.