Hej,

Har tagit in ett par olika offerter för att byta det fasta uttaget för tvättmaskin till vanligt uttag, har fått offerter på allt från 2-5000 kronor för detta.

Vad skulle ni säga är en rimlig kostnad för detta?

H HarDrev skrev:
Vad är det för fast uttag till tvättmaskinen, är det en typ en sådan [länk] ?
Ja, det stämmer :)

Avstånd mellan kontor/körsträcka för elektriker kan påverka pris. Även var i Sverige detta jobb ska göras.
Prisnivån är ofta högre i central Stockholm än på landsbygden.

Arbetstid för detta, utan att veta övriga omständigheter är väl ca 30 minuter. Ofta minimidebitering på 1h. Sedan tillkommer ev. material, och körning med firmabil. Så 1500-2000 kr hade jag själv tyckt vara rimligt.

Ja om det inte uppstår några oväntade hinder så borde det bara vara för honom att bryta strömmen, skruva loss dosan och sätta dit ett uttag. Detta ska han isåfall inte fakturera mer än en timmes arbetstid på (ca 500-600kr).
Sen tillkommer ju andra avgifter. Resan, material osv.
Men 5000 tycker jag är alldeles för mycket. Mellan 1000-3000 kanske. :)

Räkna med att elfirmor kan dra till med rejäla priser på småjobb, som dom ofta inte behöver.
Hugger kunden på "erbjudandet" så är det bara en bonus för dom.

Men innan du lägger ut pengar, så kanske det är lämpligt att kontrollera förutsättningarna för att sätta ett uttag där.

Om detta är i ett badrum, eller annat våtrum så ställs krav på placering av uttaget. Lite förenklat får det inte finnas närmare en dusch än 120 cm eller närmare en badkarskant än 60 cm. En anslutningsdosa som du har idag, har lösare placeringskrav.

Det är också krav på att du måste ha jordfelsbrytare i huset/lägenheten, annars får man inte ha uttag i badrummet.

En skillnad i pris mellan offerterna skulle kunna vara om någon av firmorna förutsatt att de även måste installera jordfelsbrytare.

lopec
H hempularen skrev:
Det är också krav på att du måste ha jordfelsbrytare i huset/lägenheten, annars får man inte ha uttag i badrummet
Sitter o kikar på vårat badrum... avstånd är bra. Men är det krav/lag/eller byggnorm med JFB ?

H hempularen skrev:
Men innan du lägger ut pengar, så kanske det är lämpligt att kontrollera förutsättningarna för att sätta ett uttag där.

Om detta är i ett badrum, eller annat våtrum så ställs krav på placering av uttaget. Lite förenklat får det inte finnas närmare en dusch än 120 cm eller närmare en badkarskant än 60 cm. En anslutningsdosa som du har idag, har lösare placeringskrav.

Det är också krav på att du måste ha jordfelsbrytare i huset/lägenheten, annars får man inte ha uttag i badrummet.

En skillnad i pris mellan offerterna skulle kunna vara om någon av firmorna förutsatt att de även måste installera jordfelsbrytare.

Uttaget sitter precis vid ingången till badrummet, duschen är i andra ändan cirka 150-200 cm bort så det är lugnt :)

Har inte tillträtt lägenheten ännu men försöker ta reda på om jordfelsbrytare finns.

lopec lopec skrev:
Sitter o kikar på vårat badrum... avstånd är bra. Men är det krav/lag/eller byggnorm med JFB ?
230 V eluttag i badrum kräver jfb.

Äldre "rakuttag" tror jag inte behöver jfb.

lopec
E etompau skrev:
230 V eluttag i badrum kräver jfb.

Äldre "rakuttag" tor jag inte behöver jfb.
Tack för svar. Badrummet renoverat 2010-2011, fast installation Tvätt+Tork men med ett extra uttag ovanför torktumlaren. Hm. Ingen jordfelsbrytare när vi köpte huset men installerat nu i förra veckan..

Innan jordfelsbrytaren "uppfanns" så var uttag i badrum totalförbjudna. Undantaget var s.k rakuttag. Sådana har en transformator i sig, så att de dels lämnar en lägre spänning, dels ger tranformatorn isolation så att man inte kan få en stöt mot jord, enda sättet att få en stöt ur ett rakuttag är att få kontakt med båda hålen i uttaget samtidigt. Rakuttag är ganska oanvändbara eftersom de inte kan ge mer än några tiondels A.

Det finns JFB i lägenheten, nu ska jag bestämma mig för vilken offert jag skall välja :) Tack för alla svar.

• Gilla
HarDrev och 1 till
  • Laddar…
En till uppdatering, har fått tag i en elektriker nu som offererade 800 för att byta uttaget. :)

Nu kan jag avboka elgigantens installation av tvättmaskin och istället göra det själv!

GÖTT.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Innan jordfelsbrytaren "uppfanns" så var uttag i badrum totalförbjudna. Undantaget var s.k rakuttag. Sådana har en transformator i sig, så att de dels lämnar en lägre spänning, dels ger tranformatorn isolation så att man inte kan få en stöt mot jord, enda sättet att få en stöt ur ett rakuttag är att få kontakt med båda hålen i uttaget samtidigt. Rakuttag är ganska oanvändbara eftersom de inte kan ge mer än några tiondels A.
Oanvändbara vet jag inte, mycket användbara på hotell utomlands där de har annan uttagsstandard för de vanliga uttagen då en europlugg 2-stifts kontakt som sitter på de flesta mobilladdare passar utmärkt i dem (rakmaskinsutagen är de samma i ex USA), samt klarar av att drivas av 110 v på några tiondels ampere.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.