Hej. Har ett problem hemma. Vi har ett trefas uttag som sitter ute. Idag hade alla säkringar gått och när man bytte dom så gick dom direkt. Kollade då i trefas uttaget och det såg bränt ut så jag bytte det. Men det hjälpte inte. Då mätte jag kabeln så att det inte var den som var trasig, men det var inte den heller. Säkringar att går direkt när man slår till jordfelsbrytaren, men vad jag kan se så värkar det inte vara något fel på den. Någon som har någon idé?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
En trefasig kortslunting som eventuellt innefattar nollan men inte PE är ovanligt, och det borde i så fall vara lätt att mäta upp. Så jag har inget annat råd än att kontrollera detta närmare och återkomma med mer detaljer.
Det är säkringarna som går. Det är gäng säkringar.J Johan456 skrev:
Ok, då är det bara att felsöka.
1. Börja med att kontrollera om kortslutning föreligger mellan JFB och säkringar. Ta ur säkringar och bryt JFB. Summera mellan:
Alla poler, L1-L2, L1-L3, L1-B osv.
Gör nu samma sak på sekundärsidan JFBn.
Nu vet du vilken sida sv JFBn felet ligger. Fortsätt nu felsökningen på samma vis. Eventuellt skulle jag lossa ledarna från JFBn och summra den på samma vis på båda sidor. Eventuellt skulle denna kunna vara kortsluten, men det tror jag knappast. Men vatten eller skräp i JFB går inte att utesluta.
Återkom med mätresultat.
Är det förresten så att JFBn inte löser ut? Bara säkringarna?
1. Börja med att kontrollera om kortslutning föreligger mellan JFB och säkringar. Ta ur säkringar och bryt JFB. Summera mellan:
Alla poler, L1-L2, L1-L3, L1-B osv.
Gör nu samma sak på sekundärsidan JFBn.
Nu vet du vilken sida sv JFBn felet ligger. Fortsätt nu felsökningen på samma vis. Eventuellt skulle jag lossa ledarna från JFBn och summra den på samma vis på båda sidor. Eventuellt skulle denna kunna vara kortsluten, men det tror jag knappast. Men vatten eller skräp i JFB går inte att utesluta.
Återkom med mätresultat.
Är det förresten så att JFBn inte löser ut? Bara säkringarna?
Skumt fel om det är så som du beskriver det. Du gjorde en mätning på kabeln. Hur ? Antar spänningsmätning mellan dom tre faserna ( 400V ) samt 230V mellan fas och nolledaren + mellan fas och skyddsledaren. Men med det nya uttaget inkopplat så löser alla tre säkringarna ut, vilket tyder på ren kortslutning mellan faserna eller mellan faserna och nollan. Jordfelsbrytaren kommer inte att utlösa under dom omständigheterna. Men är det kortslutning till skyddsledaren eller kontakt mellan noll-och skyddsledaren så skall den lösa ut om den är ok. ( inom max 0,3 sec ) Men här verkar det som om säkringarna är snabbare och bryter innan jordfelsbrytaren reagerar. Inget fel i det, men är det så ?
Lite svårt att förstå att ett obelastat och rätt inkopplat trefasuttag kan lösa ut säkringar, om du har mätt på urkopplad ledning och fått spännings- resultat enligt ovan.
Hälsningar 51:an
Lite svårt att förstå att ett obelastat och rätt inkopplat trefasuttag kan lösa ut säkringar, om du har mätt på urkopplad ledning och fått spännings- resultat enligt ovan.
En ren trefaskortslutning är lite ovanligt. Det har inte brunnit ihop precis där kabeln är uppskalad i uttagsänden? Skadar man ledarna med kniven och tillsätter fukt kan det bli så här. Bytkabel isf, jag gissar att den är ett par decimeter, uttaget sitter på andra sidan skåpväggen?
Annars, forsatt felsökning: lossa utgående på jordfelsbrytaren, i med nya säkringar. Smäller det forfarande när man slår till?
Annars, forsatt felsökning: lossa utgående på jordfelsbrytaren, i med nya säkringar. Smäller det forfarande när man slår till?
Jag måste ha fått dålig kontakt när jag mätte första gången. Får kontakt emellan nollan och L1 på jordfelsbrytaren. Ganska. Säkert att det är den som är paj va?5 51:an skrev:Skumt fel om det är så som du beskriver det. Du gjorde en mätning på kabeln. Hur ? Antar spänningsmätning mellan dom tre faserna ( 400V ) samt 230V mellan fas och nolledaren + mellan fas och skyddsledaren. Men med det nya uttaget inkopplat så löser alla tre säkringarna ut, vilket tyder på ren kortslutning mellan faserna eller mellan faserna och nollan. Jordfelsbrytaren kommer inte att utlösa under dom omständigheterna. Men är det kortslutning till skyddsledaren eller kontakt mellan noll-och skyddsledaren så skall den lösa ut om den är ok. ( inom max 0,3 sec ) Men här verkar det som om säkringarna är snabbare och bryter innan jordfelsbrytaren reagerar. Inget fel i det, men är det så ?
Nu har jag kopplat förbi jordfelsbrytaren och nu fungerar allt bra igen. Tack för all hjälp!
Det händer att de ger upp. Kom ihåg att sätta dit en ny.
Längre svar: Det händer att de ger upp, oftast beroende på fukt, skräp, brända kontakter, glappande anslutningar osv.
I detta fall ligger det nära till hands att fukt kan vara bidragande till haveriet.
I detta fall ligger det nära till hands att fukt kan vara bidragande till haveriet.
Installationsel slutade jag med på arbetstid -95, har varit flygmaskiner på jobbet sen dess. Har varit en del 50 Hz ändå.