Hej

Har ett gammalt fritidshus med en del underliga eldragningar.
Hittade den här när jag tog bort en gammal trasig oljeradiator. Den är säkrad på två st 10A säkringar.

Spänningen när båda säkringarna är på plats OCH även när bara den ena är urskruvad är:
Röd - svart 227
Röd - grå 0
Svart - grå 0
När däremot bara den andra säkringen är urskruvad
Röd - svart 22
Röd - grå 0
Svart - grå 0

Är det någon som kan förklara hur detta är kopplat? Jag tycker det verkar konstigt.
Dessutom var elementet på 400v, hur har det fungerat? Jag vet att det fungerade de första åren vi hade huset.
Jag hade tänkt köpa ett nytt 400v och ta hit en elektriker, men nu vet jag inte om det är 230 eller 400 jag ska köpa?
Och ska jag även be elektrikerna göra något annat?

• Gammal elinstallation med synliga trådar och skruvanslutningar, med röda och svarta kablar mot en sliten trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilka skruvar var radiatorn inkopplad?
Du kan ha ett avbrott på ledningen, dvs den gamla radiatorn kanske inte är trasig.
Det bör vara enkelt att följa kabeln bakåt och se hur den är inkopplad.

Det låter som du saknar en fas till radiatorn.

Troligen är svart och grå faser, röd är skyddsjord. Då saknas spänning på den grå fasen. Första gissningen är att den säkring du beskriver som "andra säkringen" är trasig, inte säkert att det syns på den. Byt ut den eller kontrollmät med ohmmätning.

Om säkringen är hel, kontrollera att du har spänning på den matande fasen. Du kan mäta mot bottenkontakten för säkringen i centralen.

Det sitter inte en väggtermostat nånstans?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.