Ok, det är lite intressant för innsn -95 kan du inte ha bytt jättemånga jordfelsbrytare. Jag slutade 2015 och har mätt upp 100-tals jordfelsbrytare men aldrig noterat en kortsluten sådan. Jag utesluter inte att så kan ske även om konstruktionen är stabil. Jag frågar eftersom du ger TS tummen upp att jordfelsbrytaren är trasig, det behöver den inte alls vara utan det kan ligga skit på ovansidan. Jag skulle därför råda TS att koppla loss jordfelsbrytaren, skaka ur den och summra igen. Kanske, kanske slipper TS köpa ny i onödan.

Jag har väl rotat efter nittifem också, nuff said...nog snarare olater från flygmekande som säger släng och sätt dit en ny/verifierat hel&fullt funktionsduglig...jordfelsbrytare är rätt billiga, i sammanhanget.

Haha, jo men det är onödigt att byta om den är ok. Den ser ju inte ut att vara så gammal heller

J Johan456 skrev:
Haha, jo men det är onödigt att byta om den är ok. Den ser ju inte ut att vara så gammal heller
Tog in den och la nära ett element. Ska kolla om det blir liv i den imorgon.

Filip åsing Filip åsing skrev:
Tog in den och la nära ett element. Ska kolla om det blir liv i den imorgon.
Hur är det om du summrar den nu?

J Johan456 skrev:
Hur är det om du summrar den nu?
Samma, så det lutar nog emot att den är död. Ska nog ta och öppna upp den om den inte fungerar imorgon

Filip åsing Filip åsing skrev:
Samma, så det lutar nog emot att den är död. Ska nog ta och öppna upp den om den inte fungerar imorgon
Öppna du gärna upp den men installera den inte igen, köp en ny.

Jag är nog böjd att säga att det låter mer än osannolikt att det är jordefelsbrytaren, även om det inte är omöjligt.

Du har alltså dels hat en bränd trefaskontakt, och dessutom en jordefelsbrytare med kortslutning mellan alla tre faserna. Något stämmer inte. Om felet har försvunnit av att du kopplat förbi jordfelsbrytaren så tror jag mer på kabelfel,men du har rotaråt med kabeln så att kortslutningen gått isär.

Hur ser det ut nu? Hur har du kopplat förbi jordfelsbrytaren?

H hempularen skrev:
Jag är nog böjd att säga att det låter mer än osannolikt att det är jordefelsbrytaren, även om det inte är omöjligt.

Du har alltså dels hat en bränd trefaskontakt, och dessutom en jordefelsbrytare med kortslutning mellan alla tre faserna. Något stämmer inte. Om felet har försvunnit av att du kopplat förbi jordfelsbrytaren så tror jag mer på kabelfel,men du har rotaråt med kabeln så att kortslutningen gått isär.

Hur ser det ut nu? Hur har du kopplat förbi jordfelsbrytaren?
Nu har jag kopplat förbi jordfelsbrytaren, det var kontakt emellan N och L1 på jordfelsbrytaren. Jag har summrat båda kablarna ( både ifrån och till jordfelsbrytaren) och det är inget fel på dom. Allt fungerar och inga säkringar går när jag har kopplat förbi jordfelsbrytaren.

Det är väl inte så konstigt om det blir kortis, det börjar med överledning pga av tex fukt, sen kolar plasten, mer krypström, mer kolad plast och sen kortis.

Men det är lite missvisande att säga att "JFBn ger upp" pga fukt för det är egentligen inget fel på JFBn utan på dess användning/montering dvs den miljö den är installerad i. Det är däremot sannolikt att fukt orsakat detta. Om det inte syns på utsidan vore det intressant att se insidan av JFBn.

Nu verkade det också vara en trefasig kortslutning som orsaken inte är funnen till.

Passdelen för säkringen i mitten i bild #4 är bränd och behöver bytas också.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men det är lite missvisande att säga att "JFBn ger upp" pga fukt för det är egentligen inget fel på JFBn utan på dess användning/montering dvs den miljö den är installerad i. Det är däremot sannolikt att fukt orsakat detta. Om det inte syns på utsidan vore det intressant att se insidan av JFBn.

Nu verkade det också vara en trefasig kortslutning som orsaken inte är funnen till.

Passdelen för säkringen i mitten i bild #4 är bränd och behöver bytas också.
Ska öppna den snart och kolla. Jo jag såg att den var bränd, men har ingen passdelsnyckel här hemma, eller passdels.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.