Tänkte jorda ovanvåningen då nedanvången är jordad. Jordfelsbrytare finns. Kan finna en jordkabel i en dosa som troligen går till ett element i badrummet. Frågan gäller om det är godkänt att förlänga/skarva denna jord i kopplingadosan till exempelvis en lampa eller vägkontakt? Detsamma gäller egentligen badrummet som där nu lampan inte är jordad. Skrivning kommer inte ske från elementets sladdar utan då dras en ny jordkanel in.

Tacksam för svar.

tommib
Välkommen till forumet!

Man "lånar" aldrig några jordledare någonstans utan skyddsjord ska gå med fas och nolla i hela gruppens sträckning. Om det ska jordas så ska det alltså göras från centralen och ut.

Ang badrummet så beror det på vad det är för armatur. Dubbelisolerade armaturer, t.ex. gamla porslinssocklar med glasglob, ska inte jordas.

Tjena.
Jag antog det med fas, nolla och jord tillsammans från centralen men var så klart lite osäker. En elektriker som sedan ska ansluta jordledarna i centralen.

Gällande armaturen i badrummet finns det endast en och denna är en nyare variant från Ikea, en sån sminklamp med 5 lampor i. Har inte lossat lampan från väggen för att kontrollera markning än. Spontant kändes det lite osäkert men ska kolla.

tommib
Den lampan från IKEA är dubbelisolerad så den behöver inte (och ska inte) ha jord.

Det spelar ingen roll att "elektrikern ansluter jordledarna", du får inte göra någon del av detta enligt lagen. Om du väljer att göra det själv, se till att det blir bra och se till att du kommer överens med elektrikern innan, annars kan du ha svårt att hitta någon som vill ta sig an jobbet.

C charl_6 skrev:
Tänkte jorda ovanvåningen då nedanvången är jordad. Jordfelsbrytare finns.
Har du inget annat att lägga tid och pengar på?
Jag har också en hel del ojordade uttag, men jord är inget jag saknar, väldigt få
apparater som kräver jord.

@Peter2400 har en poäng. Det är viktigare med jordfelsbrytare för hela anläggningen än jordade uttag.

Tack för era råd och påpekanden. Därav den goda kvalite detta forum håller! Lagen har jag koll på och gränserna. Allt jag gör inför besöket av elektriker sker i samråd med dem. Det känns lite tryggare att jorda uttagen när man har småbarn hemma. Ska man ändå göra elarbete hemma och elektriken ändå ska hit av andra grejer kan man baka ihop det. Dessutom ju större jobb desto större sannolikhet att jobbet prioriteras. Slippa vänta är skönt. Har ju en värmepump de ändå ska koppla in.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
tommib
Så bra att det sker i samråd med elektriker. Denne borde då också ha koll på hur jordledare mm dras. Självklart får man fråga saker men nivån på detta är lite för låg.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har också en hel del ojordade uttag, men jord är inget jag saknar, väldigt få apparater som kräver jord.
Har man en stationär dator hemma som man surfar in på BH (eller gör något annat) med så är det stor chans att den vill ha ett jordat eluttag.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
R roli skrev:
Har man en stationär dator hemma som man surfar in på BH (eller gör något annat) med så är det stor chans att den vill ha ett jordat eluttag.
Funkar lika bra utan jordat uttag.

Datorutrustning men även annan utrustning kan däremot vara känslig för statisk elektricitet och radiostörningar. Skyddsjordledaren används ofta till att avleda statiska laddningar och till att hjälpa till så att det inte blir problem med störningar. Det kan vara besvärligt och i värsta fall kan produkterna gå sönder. Om man får sådana problem får man antingen lov att byta rum med utrustningen eller jorda samtliga uttag i utrymmet.
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/jordade-uttag-i-ojordat-rum/

t

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.