Ritade upp ett schema över en del av installationen i vardagsrummet för att försöka utröna vad jag behöver köpa. Nuvarande installation består av en äldre dimmerpuck från 15 år sedan, så det är nog dags för förnyelse. Dock är det en relativ krånglig uppsättning, men har försökt på mig att rita upp det som jag ändå kan se.
Vardagsrummet har idag två st lampor, som styrs av sina uppsättningar av trappbrytare, men med samma dosdimmer.
På ena sidan kommer det finnas två trappbrytare (inte dubbeltrapp, fråga ej varför
) och på andra sidan eventuellt en dubbeltrapp, eller om det inte går, två trappbrytare. Så här ser det ut idag (ungefär).
Det finns ett par saker jag inte förstår av hur det är kopplat idag. Den vänstra brytaren får ju fas, men inte den andra? Hur kommer det sig att det är kopplat så här och att det fungerar? På högra sidan är det också byglingen mellan fasingångarna som jag inte riktigt förstår syftet av. Är det bara parallellkoppling?
Om ni undrar över färgerna, så är lägenheten färdigställd 2003, Skanska som byggherre, och deras ursprungsinstallation av elen i lägenheten, dvs. inget hemmapul.
Jag bifogar också eventuellt om jag skulle översätta detta till en dubbeltrappbrytare på höger sida (och samma där, vad är poängen med byglingen med den bruna tråden där?
Dessa 4 brytare skall alltså paras ihop två och två, och styra varsin lampa, och kunna dimma den lampan med en dosdimmer, enligt vad de gör idag.
Slutligen sista frågan, är detta korrekt kopplat ens? Jag kommer med stor säkerhet hämta in elektriker för att fixa brytare och ny dosdimmer, men vill gärna veta vad som sker, och vad som är rätt. Jag har också inget emot att helt enkelt dumpa dimmern, och bara köra vanliga trappbrytare.
Vardagsrummet har idag två st lampor, som styrs av sina uppsättningar av trappbrytare, men med samma dosdimmer.
På ena sidan kommer det finnas två trappbrytare (inte dubbeltrapp, fråga ej varför
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ett par saker jag inte förstår av hur det är kopplat idag. Den vänstra brytaren får ju fas, men inte den andra? Hur kommer det sig att det är kopplat så här och att det fungerar? På högra sidan är det också byglingen mellan fasingångarna som jag inte riktigt förstår syftet av. Är det bara parallellkoppling?
Om ni undrar över färgerna, så är lägenheten färdigställd 2003, Skanska som byggherre, och deras ursprungsinstallation av elen i lägenheten, dvs. inget hemmapul.
Jag bifogar också eventuellt om jag skulle översätta detta till en dubbeltrappbrytare på höger sida (och samma där, vad är poängen med byglingen med den bruna tråden där?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa 4 brytare skall alltså paras ihop två och två, och styra varsin lampa, och kunna dimma den lampan med en dosdimmer, enligt vad de gör idag.
Slutligen sista frågan, är detta korrekt kopplat ens? Jag kommer med stor säkerhet hämta in elektriker för att fixa brytare och ny dosdimmer, men vill gärna veta vad som sker, och vad som är rätt. Jag har också inget emot att helt enkelt dumpa dimmern, och bara köra vanliga trappbrytare.
Redigerat:
Du lär väl behöva två puckar så du kan dimra vardera lampa med respektive puck? Och så två brytare till vardera lampa med återfjädrande tryckknapp.M muppenx skrev:Ritade upp ett schema över en del av installationen i vardagsrummet för att försöka utröna vad jag behöver köpa. Nuvarande installation består av en äldre dimmerpuck från 15 år sedan, så det är nog dags för förnyelse. Dock är det en relativ krånglig uppsättning, men har försökt på mig att rita upp det som jag ändå kan se.
På ena sidan kommer det finnas två trappbrytare (inte dubbeltrapp, fråga ej varför) och på andra sidan eventuellt en dubbeltrapp, eller om det inte går, två trappbrytare. Så här ser det ut idag (ungefär).
[bild]
[bild]
Med två dubbeltrappbrytare så räcker det med en apparatdosa per sida om du använder dubbeltrappen som 2 st enpoliga brytare.
Klicka här för att svara