Hej,
Har lite problem med ett vägguttag som strular.
En dag lossnade hela kalaset, väggfästet och allt som ni ser.
Varit på hornbach idag och köpte ringdistanser + längre skruvar.
lyckats också att få av plasten på vägguttaget, men lyckas inte lossa klorna.
vad gör jag nu och efter detta steget ?
Har lite problem med ett vägguttag som strular.
En dag lossnade hela kalaset, väggfästet och allt som ni ser.
Varit på hornbach idag och köpte ringdistanser + längre skruvar.
lyckats också att få av plasten på vägguttaget, men lyckas inte lossa klorna.
vad gör jag nu och efter detta steget ?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det ser ut som en VP2 dosa, den du har är grön ring, den är för enkelgips, om du skaffar en blå ring för dubbel/trippelgips så borde den räcka till https://www.elbutik.se/product.html/forhojningsring-trippelgips
Redigerat:
Tack för alla tips och tankar.
Hur lossar jag klorna, jag behöver göra precis såhär som användare useless sa "Bryt strömmen innan eftersom du måste lossa kablarna för att få dit distansringarna."
Har brutit strömmen men fattar inte hur jag får loss denna.
Hur lossar jag klorna, jag behöver göra precis såhär som användare useless sa "Bryt strömmen innan eftersom du måste lossa kablarna för att få dit distansringarna."
Har brutit strömmen men fattar inte hur jag får loss denna.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Osäker på vad du menar med att lossa klorna?
Jag tror du tyvärr får ta bort ledningarna som går till vägguttaget, så du får loss vägguttaget helt. När du sen skruvat tillbaka den gröna ringen och distanerna du köpt, så kan du ansluta ledarna exakt där de satt innan och sen skruva fast det.
Du kan nog inte få distanserna på plats om du inte lossar kablarna?
Jag tror du tyvärr får ta bort ledningarna som går till vägguttaget, så du får loss vägguttaget helt. När du sen skruvat tillbaka den gröna ringen och distanerna du köpt, så kan du ansluta ledarna exakt där de satt innan och sen skruva fast det.
Du kan nog inte få distanserna på plats om du inte lossar kablarna?
Tidigare fick man alltid med klor på vägguttagen för att de skulle sitta lite bättre i dosorna när folk drar loss elkontakten "för kung och fosterland". Men dagens vägguttag som man köper levereras inte med klor. Det är extra tillbehör, allt för att tjäna mer pengar.....
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Vet inte hur du bor, men jag skulle nog göra några stickprov på andra ställen i bostaden, och se om de gröna ringarna använts även där, och om de också är utskruvade mer än de får enligt tillverkaren, de får skruvas ut max 27mm.
Är de mer utskruvade än så, är det risk de också lossnar.
Då skulle jag köpa ett antal blåa ringar som jag länkade till, och byta de gröna mot de blå.
Är de mer utskruvade än så, är det risk de också lossnar.
Då skulle jag köpa ett antal blåa ringar som jag länkade till, och byta de gröna mot de blå.
Klicka här för att svara