6 314 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Hur räkna ut strömförbrukning/batteritid på liten pump?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Du har helt rätt. Jag slarvade där. Amperetimmar är energi vid batteriets spänning, och den energin fördubblas oberoende av om man seriekopplar eller parallellkopplar två batterier. Sedan är det en annan fråga vilken spänning och vilken minsta ström som förbrukaren behöver.R roli skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det stod väl något om hur många liter per minut den kan lyfta 10m om jag minns rätt. Utifrån det borde man kunna räkna ut på ett ungefär hur stor märkeffekt den bör ha. Pumpar brukar ha skaplig verkningsgrad, så om man räknar ut det mekaniska arbetet den utför, borde den göra av med ungefär samma mängd elenergi.
Oj, här har det hänt grejer! TACK alla! Jag tänker ha den i en liten båt (som jag behöver för att ta mig till sommarstugan) men på grund av att båten ligger obevakad hela veckorna, utan tillgång till ström, så tänker jag mig ett batteri som är så litet att jag kan ta det i fickan när det är slut, vilket utesluter ett klassiskt marinbatteri, det tar alldeles för mycket plats. Båten är liten, vi handöste hela förra sommaren, så jag tänker mig att om jag sätter på pumpen medan vi lastar borde det mesta vara ute på några minuter. Det bästa hade ju varit ett laddningsbart förstås.V vedklyv skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det finns ju sådan här pumpar också, som fungerar med båtens rörelser och drag i en förtöjningslina,helt utan elektricitet:K klinus skrev:

https://www.watski.se/lanspump-lans...ue6f7BFey6pXVw0FVGVYqeDI73PZ7uqhoCXokQAvD_BwE
Den är i princip en dragspelsveckad luftblåsa med remmar under och över, och när remmarna dras åt kläms blåsan ihop.HasseTeknik skrev:
Även i en liten båt finns det gott om plats för ett normalstort marin/fritids/bil-batteri. Laddningen löses lämpligen med solpanel. Den behöver inte vara stor för att hålla batteriet laddat och länspumpen igång.
Bästa länspumpen för båtar som tidvis ligger utan tillsyn är i min mening Ruleauto 500. Den har ingen rörlig flottör som det kan fastna löv och annat skräp i så att pumpen endera inte startar alls, eller så pumpen går för jämnan och tömmer batteriet.
https://www.seasea.se/vatten/pumpar/länspumpar/länspump-dränkbar-rule-automatic
Har du mot förmodan inte plats för batteri och solpanel i båten så skulle jag titta på att montera det på bryggan istället eftersom du alltid verkar ligga på samma plats.
Bästa länspumpen för båtar som tidvis ligger utan tillsyn är i min mening Ruleauto 500. Den har ingen rörlig flottör som det kan fastna löv och annat skräp i så att pumpen endera inte startar alls, eller så pumpen går för jämnan och tömmer batteriet.
https://www.seasea.se/vatten/pumpar/länspumpar/länspump-dränkbar-rule-automatic
Har du mot förmodan inte plats för batteri och solpanel i båten så skulle jag titta på att montera det på bryggan istället eftersom du alltid verkar ligga på samma plats.
Sant! Men det handlar lite om ekonomi och kortsiktighet också. Jag kommer nog uppgradera till en bättre båt om nåt år, så jag är ute efter en lösning som håller en säsong. Min idé, om den funkar, går på runt 400 spänn, bara pumpen från seasea kostar det dubbla.PNO skrev:
Även i en liten båt finns det gott om plats för ett normalstort marin/fritids/bil-batteri. Laddningen löses lämpligen med solpanel. Den behöver inte vara stor för att hålla batteriet laddat och länspumpen igång.
[länk]
Och ett stort batteri behöver väl ett vattentätt case och sånt va?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Jag köpte en enkel länspump 12V för ett par hundralappar och när jag ska ösa min båt går jag ned med batteriet till min skruvdragare (12 V). Håller pumpens anslutningskablar mot batteriets kontakte och efter ett par minuter är båten tom.
Vill man lyxa till det fastinstallera man saken och jackar bara i batteriet. Båten pumpas tomt medan man kan pilla sig i naveln.
Vill man lyxa till det fastinstallera man saken och jackar bara i batteriet. Båten pumpas tomt medan man kan pilla sig i naveln.
Klicka här för att svara