4 560 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Montera Nexamottagare i takdosa, gör det något om det är tight?
Ja, som trådtiteln säger.
Har haft ett pågående problem där jag försökt hitta gamla trådar i vägg/tak som gått till en numera bortrenoverad strömbrytare. Dom ligger såpass dolda så jag får riva halva huset för att hitta dom har jag insett.
Anyway, fick igår tips av en elektriker att enklast möjligt är ju bara att montera en Nexa-mottagare i takdosan eftersom jag har ström där och sen koppla lampan till denna och sen köra en trådlös knapp på väggen. Problem solved!
Men, jag inser att det kommer bli rätt trångt uppe i hålet i taket. Hur känsligt är det att montera en CMR-101 lite tight? Jag har inte testat ännu men tänker att man kommer få stoppa in den på högkant och i värsta fall måste jag köpa något täcklock med krok som har en lite högre kant.
Så. Är den känslig för montage i utrymmen där det är väldigt tight eller är det lugnt? Det är en sån äldre takdosa där det är en centrumskruv som håller fast locket.
Bifogar en liten bild på härligheten. (Bortse ifrån det inringade, det var bara för att illustra vilka som tidigare gått ner till lampan.
)
Har haft ett pågående problem där jag försökt hitta gamla trådar i vägg/tak som gått till en numera bortrenoverad strömbrytare. Dom ligger såpass dolda så jag får riva halva huset för att hitta dom har jag insett.
Anyway, fick igår tips av en elektriker att enklast möjligt är ju bara att montera en Nexa-mottagare i takdosan eftersom jag har ström där och sen koppla lampan till denna och sen köra en trådlös knapp på väggen. Problem solved!
Men, jag inser att det kommer bli rätt trångt uppe i hålet i taket. Hur känsligt är det att montera en CMR-101 lite tight? Jag har inte testat ännu men tänker att man kommer få stoppa in den på högkant och i värsta fall måste jag köpa något täcklock med krok som har en lite högre kant.
Så. Är den känslig för montage i utrymmen där det är väldigt tight eller är det lugnt? Det är en sån äldre takdosa där det är en centrumskruv som håller fast locket.
Bifogar en liten bild på härligheten. (Bortse ifrån det inringade, det var bara för att illustra vilka som tidigare gått ner till lampan.
Okej, så långt gott allting gott 
Fungerar perfekt! Men nu till det "jobbiga", i samband med att jag fixade det där så upptäckte jag även trådarna som går ut till en utebelysning med samma problem, dvs att brytaren var bortrenoverad och den vill jag också gärna ha liv i. Den absolut enklaste lösningen är ju att skaffa en till Nexa och en till sändare och köra precis samma koncept på den.
Frågan är, var/hur får man plats med en till Nexa-dosa?
Vi vill ha den ena dimmad så därför krävs nog två olika.
Kan man ta bort den infällda dosan i taket och på så vis vinna lite utrymme och montera en av nexa-dosorna ovanpå innertaket eller är det big no no? Det går ju också att koppla samman trådarna där i taket och sätta nexan "längre" bort men då måste jag ta hål i vägg och sådär.
Se bifogad bild (en bild från tidigt test bara utan jord för att se så det fick plats)
Fungerar perfekt! Men nu till det "jobbiga", i samband med att jag fixade det där så upptäckte jag även trådarna som går ut till en utebelysning med samma problem, dvs att brytaren var bortrenoverad och den vill jag också gärna ha liv i. Den absolut enklaste lösningen är ju att skaffa en till Nexa och en till sändare och köra precis samma koncept på den.
Frågan är, var/hur får man plats med en till Nexa-dosa?
Kan man ta bort den infällda dosan i taket och på så vis vinna lite utrymme och montera en av nexa-dosorna ovanpå innertaket eller är det big no no? Det går ju också att koppla samman trådarna där i taket och sätta nexan "längre" bort men då måste jag ta hål i vägg och sådär.
Se bifogad bild (en bild från tidigt test bara utan jord för att se så det fick plats)
Låter lite stökigt att riva ner dosan.
Det finns dosor som är lite större, kanske skulle det funka med en sådan?

Ett alternativ är WMR-3000 som har två kanaler och bör kunna gå in i dosan.
Dock är det bara till/från, alltså ej dimmer.
Det finns dosor som är lite större, kanske skulle det funka med en sådan?

Ett alternativ är WMR-3000 som har två kanaler och bör kunna gå in i dosan.
Dock är det bara till/från, alltså ej dimmer.
Låter som ett alternativ. Men om man försöker lösa det utan brytare och kör en lampa med inbyggt relä, finns det någon säkerhetsmässig nackdel med en sån lösning? Utebelysningen är ordentligt jordad. Funderade på en Osram med inbyggt relä, men då måste ju spänningen ligga på där hela tiden. Är det någon risk med det kontra att ha en brytare?E etompau skrev:
Menar du en lampa med inbyggd skymningssensor? Dessa är konstruerade för att vara konstant spänningssatta så jag ser inga problem med det.berisen skrev:
Låter som ett alternativ. Men om man försöker lösa det utan brytare och kör en lampa med inbyggt relä, finns det någon säkerhetsmässig nackdel med en sån lösning? Utebelysningen är ordentligt jordad. Funderade på en Osram med inbyggt relä, men då måste ju spänningen ligga på där hela tiden. Är det någon risk med det kontra att ha en brytare?
Precis en sån ja. Då slipper jag försöka trycka in en till nexa någonstans och kan låta skymningsreläet sköta av/på. Kommer ju ändå alltid vilja ha den tänd när det är mörkt.E etompau skrev:
Klicka här för att svara