Ny på forumet, har en fråga kring val av uttag utomhus. Har nog ett schneider dubbeluttag idag, spruckit i kanten. Den är knökfull med wagos så undrar om det är nån som känner till ifall det finns annat uttag med mer rymlighet?
El ska man sätta koppligsdosa bredvid? Det sista blir nog fult antagligen. Kan nån hjälpa?

Tack på förhand

Har svårt att förstå varför den skulle vara knökfull med toppklämmor.
Kan du lägga upp en bild, måste finnas ett annat sätt att lösa det på

• Gilla
Makka85
  • Laddar…
Det är på landet så jag kan inte ta bild nu.
Men i princip så är det 3 st Wago toppklämmor med 4 anslutningar
Från uttaget går det utanpåliggande till två andra uttag.

Tack för tipset på ABB uttaget. Ska kolla in den

En kontrollfrågan bara:

Att byta uttaget mot ett annat är ok för lekman om man har nödig kännedom. Men att komplettera med en kopplingsdosa bredvid, då måste man boka in en auktoriserad?

5
M Makka85 skrev:
En kontrollfrågan bara:

Att byta uttaget mot ett annat är ok för lekman om man har nödig kännedom. Men att komplettera med en kopplingsdosa bredvid, då måste man boka in en auktoriserad?
Byta ut ett mot samma funktion får man göra som lekman med nödig kännedom och utöka med en dosa så är det behörighetskrävande ja :)

Ja utbyte av en befintligt uttag kräver inte behörighet men jag ser skillnaden som mycket marginell mellan att koppla tre-fyra kablar till ett uttag som att montera en dosa. Dvs du måste i båda fallen ha ungefär samma kunskap. Det är resultatet av arbetet som gäller alla dagar i veckan 40 år framåt, allt annat är sekundärt.

• Gilla
Makka85 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med resonemanget. Jag antar bara att dom dragit gränsen nånstans, inte nödvändigtvis pga svårigheter osv utan mer hur man i en lättbegriplig regelbok enklast kan beskriva gränsdragningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.