P
Är det någon fördel med endera koppling för en spis? Märkeffekt 5100W. Två ugnar samt gasplattor. Jag har fullmatat perilex 3 fas 16A med nolla.
Diagram som visar olika kopplingsalternativ för elektriska apparater baserade på spänning och polkonfiguration.

Den spisen har 230V elementspänning och kan bara kopplas in enl alt 1,2 och 5 uppifrån enl bilden i Sverige.
Alt 3 och 4 är för tex Norge, system med 230V mellan faserna.
Har du ett fullkopplat perlilex rekommenderas alt 5.

• Gilla
Leif i Skåne och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med fotografen till 100%
Och inkoppling nr 5 ( 380-415 V 3N ~ ) är den mest lämpliga i ditt fall, då du har 3-fas 16A.

Glöm bara inte att kolla att nollan finns och är ansluten.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Ja, läste fel. Alternativ 5 måste det ju vara. Tack.

P
En liten uppdatering. Jag har fått hem spisen, men blir inte riktigt klok på kopplingen.

Enligt diagrammet för 380-415V 3N~ ska det vara respektive fas 1-3 på pinne 1-3 samt att pinne 4-5 byglas för N.
Elspisens anslutningsschema med instruktioner för olika spänningar på en etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns dock inte någon fas på pinne 2. Det innebär, om jag tolkar rätt, att det är en 2-fas ugn?
Elektrisk anslutning i en spis med märkta pinnar 1 till 5 där kablar är kopplade till pinne 1, 3, 4 och 5 med en tom pinne 2.
Skapa konto

P
En annan grej jag ser nu är att i online-manualen står det 4x2.5mm2 och inte 1.5mm2 som det står i den tryckta manualen. Suck.. Kabeln jag har är 5g1.5mm2.

• Diagram över möjliga anslutningar för 380-415V 2N- och 220-240V 1N-apparater, samt kablar på 4x2,5mm² och 3x2,5mm².
    Skapa konto
Du har rätt.
Ugnen är 2-Fas. Du får gå ner till 1,5 mm² på en fritt hängande anslutningskabel. En fas kan "parkeras" på det tomma anslutningen.
Men kontrollera att det finns Nolla i Perilex uttaget, s.k. fullkopplad!
Ledarna i ugnen är om möjligt ännu klenare.
Glöm inte att bygla dom två vita Nollorna

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Tack!. Ja, uttaget har jag kollat och mätt att det är fullkopplat. Tack för hjälpen!

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Använd du 1.5 mm2 om det är vad du har det är helt ok på alla sätt. Däremot ser det ut att saknas bygling/bleck mellan 4-5 för nollan, kanske finns bipackat annars får du lägga dit en tråd mellan.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
P
Jo, det fanns med byglingar i en liten påse. Allt fungerar. Nu ska jag bara lära mig att ställa klockan :D

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Jo, det fanns med byglingar i en liten påse. Allt fungerar. Nu ska jag bara lära mig att ställa klockan :D
Drog du nu skruvarna med 1,75 Nm? Varför skiljde sig anvisningarna åt? Kan inte hända något med 1,5 mm² oavsett, men du kanske fick fel ugn?

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
P
Det är samma modellbeteckning. Gissar att man gjort en revidering på online versionen. Momentet har jag inte något sätt att mäta. Tror dock att det sitter som det ska.

Erik_Hansson skrev:
Det är samma modellbeteckning. Gissar att man gjort en revidering på online versionen. Momentet har jag inte något sätt att mäta. Tror dock att det sitter som det ska.
Ok, det är huvudsaken. Vet inte varför man gjort om anvisningen, men med 2,5 mm² kan man få lite bättre kontaktyta men är anslutningen riktigt gjord kan jag inte se att det har betydelse, detta kollar man ju.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.