Hej!
Har 6 stycken 230v LED spottar från malmbergs. Är osäker på om dessa ska serie eller parallellkopplas. Hittar ingen jättetydlig info.
Dock tycker jag att dem bör kunna seriekopplas eftersom det står på deras hemsida att de är vidarekopplingsbara då det finns dubbla anslutningar för nolla och fas på varje kopplingsplint.
Har 6 stycken 230v LED spottar från malmbergs. Är osäker på om dessa ska serie eller parallellkopplas. Hittar ingen jättetydlig info.
Dock tycker jag att dem bör kunna seriekopplas eftersom det står på deras hemsida att de är vidarekopplingsbara då det finns dubbla anslutningar för nolla och fas på varje kopplingsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vidarekoppla och seriekoppla är inte synonymer. Drivs de av 230V så vidarekopplar man med en parallellkoppling.
PS. Det låter som att du skulle behöva lite mer grundläggande förståelse för el innan du börjar koppla hej vilt hemma...
PS. Det låter som att du skulle behöva lite mer grundläggande förståelse för el innan du börjar koppla hej vilt hemma...
Jag är med på skillnaden gällande serie och parallellNyfniken skrev:
Det korta svaret är: Det ska du inte göra, då tillverkarens anvisningar inte säger att dessa ska seriekopplas. Tittar du på exempelvis multi1202 så ser du en liten ruta där det står "Series connect" http://www.hidealite.se/Archive/FilesArchive/IM00181_1202Multi_sv_en_fi_no_201602.pdfOskerien skrev:
Det långa svaret är lite mer teori. Kjell och Company har en bra grundläggande förklaring om seriekoppling vs parallelkoppling. https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...de-ellara/seriekoppling-och-parallellkoppling
Man lär sig nytt hela tiden. Jag ska bara dra slang mellan kopplingsdosa och led-pottorna. Klart jag förstår att dem inte ska seriekopplas om dem SKA parallellkopplas. Var bara nyfiken på exakt vad som händer om man gör det ändå.E elmont skrev:
E elmont skrev:
Haha. Jag är bara lite osäker även fast jag vet på ett ungefär hur det ska vara. Men jag är en sån som inte bara gör vad jag tror är rätt och så blir det fel till sist ändå
JaOskerien skrev:
Nej. Det kommer ju redan en nolla och fas till varje lampa i enlighet med din första mening i inlägget, det behövs ingen extra nolla eller fas.Oskerien skrev: