Hej!

Har 6 stycken 230v LED spottar från malmbergs. Är osäker på om dessa ska serie eller parallellkopplas. Hittar ingen jättetydlig info.

Dock tycker jag att dem bör kunna seriekopplas eftersom det står på deras hemsida att de är vidarekopplingsbara då det finns dubbla anslutningar för nolla och fas på varje kopplingsplint.

230V LED-spotlights kopplingsplint och förpackning, med dubbla anslutningar för nolla och fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Malmbergs 230V LED spotslampa med förpackning och kopplingsplint synlig på bord.
Skapa konto
Instruktionsmanual för 230V LED spottar från Malmbergs med symboler och diagram för installation och måttangivelser.
Skapa konto
Skärmdump från Malmbergs hemsida visar LED-spotlights produktinformation och specifikationer.
Skapa konto

De ska inte seriekopplas, utan parallelkopplas. De dubbla anslutningar är för att du ska kunna gå vidare spott till spott.

• Gilla
Celcius och 1 till
  • Laddar…
Vidarekoppla och seriekoppla är inte synonymer. Drivs de av 230V så vidarekopplar man med en parallellkoppling.

PS. Det låter som att du skulle behöva lite mer grundläggande förståelse för el innan du börjar koppla hej vilt hemma...

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
M Matten skrev:
De ska inte seriekopplas, utan parallelkopplas. De dubbla anslutningar är för att du ska kunna gå vidare spott till spott.
Okej, vad händer om man seriekopplar? Förutom att man förlorar effekt på vägen? Kan ju knappast bli märkbar då de drar såpass lite?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Vidarekoppla och seriekoppla är inte synonymer. Drivs de av 230V så vidarekopplar man med en parallellkoppling.

PS. Det låter som att du skulle behöva lite mer grundläggande förståelse för el innan du börjar koppla hej vilt hemma...
Jag är med på skillnaden gällande serie och parallell ;) Och skaffar förståelse är precis vad jag gör. Behörig person kommer koppla in allt innan ytskickt läggs på.

Hur kan du vara med på vad som händer vid serie och parallellkoppling när du måste fråga vad som händer? och inte förstår att det är "restspänningen" som det handlar om och inte effekten.

Oskerien Oskerien skrev:
Okej, vad händer om man seriekopplar? Förutom att man förlorar effekt på vägen? Kan ju knappast bli märkbar då de drar såpass lite?
Det korta svaret är: Det ska du inte göra, då tillverkarens anvisningar inte säger att dessa ska seriekopplas. Tittar du på exempelvis multi1202 så ser du en liten ruta där det står "Series connect" http://www.hidealite.se/Archive/FilesArchive/IM00181_1202Multi_sv_en_fi_no_201602.pdf

Det långa svaret är lite mer teori. Kjell och Company har en bra grundläggande förklaring om seriekoppling vs parallelkoppling. https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...de-ellara/seriekoppling-och-parallellkoppling

• Gilla
Joxcar
  • Laddar…
Med andra ord, både fas och nolla ska med hela vägen från kopplingsdosa och vidare till lampa, från den till nästa lampa osv. Skall det dras från sista lampan tillbaka till kopplingsdosan igen?

E elmont skrev:
Hur kan du vara med på vad som händer vid serie och parallellkoppling när du måste fråga vad som händer? och inte förstår att det är "restspänningen" som det handlar om och inte effekten.
Man lär sig nytt hela tiden. Jag ska bara dra slang mellan kopplingsdosa och led-pottorna. Klart jag förstår att dem inte ska seriekopplas om dem SKA parallellkopplas. Var bara nyfiken på exakt vad som händer om man gör det ändå.

Inte om det är parallellkopplat, men det hade du ju koll på. ;).

E elmont skrev:
Inte om det är parallellkopplat, men det hade du ju koll på. ;).

Haha. Jag är bara lite osäker även fast jag vet på ett ungefär hur det ska vara. Men jag är en sån som inte bara gör vad jag tror är rätt och så blir det fel till sist ändå :giggle: Jag har dragit slang mellan pottorna för en parallellkoppling redan. Jag ville bara vara säker på att det va så det skulle vara innan man smäcker på gips x)

Och INNAN man gipsar igen ska man dra i trådar och helst koppla färdigt. För då slipper man obehagliga överraskningar senare då någon slang har halkat ur.

Oskerien Oskerien skrev:
Okej, vad händer om man seriekopplar?
Du får ett spänningsfall över varje lampa. Har du två seriekopplade lampor (och de är likadana) så får de 115V var. I praktiken så betyder det eventuellt att de inte kommer lysa alls.

• Gilla
Oskerien
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och INNAN man gipsar igen ska man dra i trådar och helst koppla färdigt. För då slipper man obehagliga överraskningar senare då någon slang har halkat ur.
Ja, självklart.

• Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Mikael_L
Oskerien Oskerien skrev:
Med andra ord, både fas och nolla ska med hela vägen från kopplingsdosa och vidare till lampa, från den till nästa lampa osv.
Ja
Oskerien Oskerien skrev:
Skall det dras från sista lampan tillbaka till kopplingsdosan igen?
Nej. Det kommer ju redan en nolla och fas till varje lampa i enlighet med din första mening i inlägget, det behövs ingen extra nolla eller fas.

• Gilla
l3ander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.