5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Gör om och gör rätt, antingen drar du en kabel till uttaget eller så sätter du en slang/vp-rör ner dit som fk/fq'n går i.Raka skrev:
(Alternativt en skruvbar kanal)
Du får inte ha enkelisolerade ledare så som du har
Det har jag inte ens tänkt på. Precis köpt huset. Känns som att det inte är en elektriker som har kopplat det uttaget.5 50procent skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Nej det kan inte vara en elektriker, är det en vind ovanför?Raka skrev:
Har du enkelisolerade ledare så måste de ligga i en slang/rör Eller en kanal som endast kan öppnas med verktyg. Och de ska gå hela vägen till dosan eller centralen, dvs de ska inte ligga fritt utan en till barriär.
Redigerat:
Får en känsla av att det inte är en elektriker som kopplat elcentralen heller.
Hittade även ett lamputtag med två blå ledare(?)
Hittade även ett lamputtag med två blå ledare(?)
Färgen på lamputtaget är helt ok. Det beror på att strömbrytaren sitter med kabel, förhoppningsvis EKK.
Baserat på formen skulle jag inte vara så säker på att det där lamputtaget har ett jordstift. Det kan också vara så att det är ett kronuttag och då är det definitivt fel. Det är svårt att se vart g/g tar vägen men ev kommer den från kabeln och då är det stor risk för att det är fel. Brun och röd är också ihoptvinnade och det är även det en varningsflagga (men kan vara ok).
Vid centralen ser man ytterligare ett rör som slutar kort och lös FK ligger bakom skivan.
TS, du bör nog ta in en elkunnig person (elektriker) och se över installationerna i huset. Det som visats hittils ger anledning till att tro att det finns fler fel.
Vid centralen ser man ytterligare ett rör som slutar kort och lös FK ligger bakom skivan.
TS, du bör nog ta in en elkunnig person (elektriker) och se över installationerna i huset. Det som visats hittils ger anledning till att tro att det finns fler fel.
Artikelnumret leder till det här, så det är nog ok:
https://www.malmbergs.com/Products/1895626
https://www.malmbergs.com/Products/1895626
Snyggt. Då kvarstår frågan varför den gulgröna ser ut att komma från kabeln och vart den andra tar vägen.
Jag vidhåller att anläggningen bör ses över, dessa bilder inger inte direkt något förtroende för den som kopplat.
Jag vidhåller att anläggningen bör ses över, dessa bilder inger inte direkt något förtroende för den som kopplat.
Tycker inte alls det där ser bra eller korrekt ut, skenet kan såklart bedra och bilderna är extremt suddiga, men tycker helt klart det är läge att ta in någon kunnig för vidare kontroll.tommib skrev: