Hur tätar man kabelgenomföringar? Genomföringarna ni ser på bilden går upp på vinden.

• Översikt av ett öppet elskåp med en router, dubbeluttag och oisolerade kabelgenomföringar som leder uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Ingen bild.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ingen bild.
Nu finns det bild

5
Raka Raka skrev:
Hur tätar man kabelgenomföringar? Genomföringarna ni ser på bilden går upp på vinden.
Gör om och gör rätt, antingen drar du en kabel till uttaget eller så sätter du en slang/vp-rör ner dit som fk/fq'n går i.
(Alternativt en skruvbar kanal)
Du får inte ha enkelisolerade ledare så som du har
:)

• Gilla
vbm650
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Gör om och gör rätt, antingen drar du en kabel till uttaget eller så sätter du en slang/vp-rör ner dit som fk/fq'n går i.
(Alternativt en skruvbar kanal)
Du får inte ha enkelisolerade ledare så som du har
:)
Det har jag inte ens tänkt på. Precis köpt huset. Känns som att det inte är en elektriker som har kopplat det uttaget.

5
Raka Raka skrev:
Det har jag inte ens tänkt på. Precis köpt huset. Känns som att det inte är en elektriker som har kopplat det uttaget.
Nej det kan inte vara en elektriker, är det en vind ovanför?
Har du enkelisolerade ledare så måste de ligga i en slang/rör Eller en kanal som endast kan öppnas med verktyg. Och de ska gå hela vägen till dosan eller centralen, dvs de ska inte ligga fritt utan en till barriär.

Redigerat:
5 50procent skrev:
Nej det kan inte vara en elektriker, är det en vind ovanför?
Det är vind ovanför

Får en känsla av att det inte är en elektriker som kopplat elcentralen heller.

Hittade även ett lamputtag med två blå ledare(?)

• Öppen elcentral med oordnade kablar och synliga rörledningar ovanför.
    Skapa konto
  • Öppet lamputtag med felaktigt kopplade färgkodade ledningar, två blå synliga, utan skyddande kåpa.
    Skapa konto
Färgen på lamputtaget är helt ok. Det beror på att strömbrytaren sitter med kabel, förhoppningsvis EKK.

tommib
Baserat på formen skulle jag inte vara så säker på att det där lamputtaget har ett jordstift. Det kan också vara så att det är ett kronuttag och då är det definitivt fel. Det är svårt att se vart g/g tar vägen men ev kommer den från kabeln och då är det stor risk för att det är fel. Brun och röd är också ihoptvinnade och det är även det en varningsflagga (men kan vara ok).

Vid centralen ser man ytterligare ett rör som slutar kort och lös FK ligger bakom skivan.

TS, du bör nog ta in en elkunnig person (elektriker) och se över installationerna i huset. Det som visats hittils ger anledning till att tro att det finns fler fel.

tommib
Snyggt. Då kvarstår frågan varför den gulgröna ser ut att komma från kabeln och vart den andra tar vägen.

Jag vidhåller att anläggningen bör ses över, dessa bilder inger inte direkt något förtroende för den som kopplat.

tommib tommib skrev:
Snyggt. Då kvarstår frågan varför den gulgröna ser ut att komma från kabeln och vart den andra tar vägen.

Jag vidhåller att anläggningen bör ses över, dessa bilder inger inte direkt något förtroende för den som kopplat.
Tycker inte alls det där ser bra eller korrekt ut, skenet kan såklart bedra och bilderna är extremt suddiga, men tycker helt klart det är läge att ta in någon kunnig för vidare kontroll.

tommib
Det som var snyggt var alltså att useless tog reda på vilket uttag det var.

Vad jag tycker i övrigt framgår ur stycket efter det du citerade, varför du nu gjorde det.

tommib tommib skrev:
Det som var snyggt var alltså att useless tog reda på vilket uttag det var.

Vad jag tycker i övrigt framgår ur stycket efter det du citerade, varför du nu gjorde det.
Helt rätt @tommib, håller fullständigt med. @useless är helt klart annat än värdelös när det kommer till att kolla upp e-nummer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.