Nä inget fel med det.

O
K karkka skrev:
Jag kan ju tolka ditt alternativ nr 2 som att det är lika med OK att köra bil utan körkort bara man kör bra.
Du skall tolka det som att om man kör bra så kan man boka en tid för uppkörning och om man klarar prövningen får man ett körkort. Alla med behov av att köra bil har alltså en rimlig möjlighet att ta körkort om de vill. Jämför det med elinstallationer där det helt oavsett om man kopplar bra eller dåligt inte finns någon möjlighet att få en auktorisation utan att arbeta heltid fyra år i ett installationsföretag, vilket för de allra flesta helt oavsett kunskapsnivå är orimligt.

Lagar har inget egenvärde utan måste ha ett rimligt syfte och en konsekvent utformning. Har de inte det inte det uppfattas de som orimliga och förlorar sin legitimitet. Detta är väldigt tydligt i det enkla faktum att det är väldigt ovanligt att hitta någon som anser att det är acceptabelt att köra bil utan körkort, medan halva Sverige tycker att det helt acceptabelt att göra enkla elinstallationer utan behörighet trots att detta är olagligt.

Så blanda inte ihop "obehörigt installationsarbete" med "farliga och felaktiga elinstallationer". Det är två helt olika saker.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E EGE skrev:
Funderar om det är godkänt att använda det befintliga perilexuttaget för hällen (2 faser) och dra vidare den kvarvarande fasen direkt till ett separat vanligt uttag för ugnen?
Eller måste jag ev. sätta en kopplingsdosa mellan perilexuttaget och det vanliga uttaget?

Kanske är det "säkrare" att sätta en dosa emellan men vore ju smidigast att bara koppla direkt vidare från perilexen....
Om det går bra att få till en bra och tillförlitlig avgrening i Perilex-uttaget så anser jag att det är OK att gå vidare från P-uttaget till ett schuko för ugnen.
Men de små perilex-uttagen är trånga och inte så lätta att få både plats i och bra anslutningar, så ett större uttag, t.ex. med sockeldosan är nog att rekomendera då.

Att grena upp till både Perliex och schuko i en dosa är naturligtvis ett utmärkt utförande, om man vill och har plats för det. Det är kanske finaste lösningen (efter att dra en helt egen enfasgrupp från elcentralen för ugnen).

Men i övrigt fick du alla utmärkta svar och tankar redan i andra inlägget från Fotografen.

Mikael_L
S Slugge skrev:
Allt detta med behörighet är borttaget sedan länge, numera gäller det att inneha auktorisation för att lagligt utföra jobben som kräver mer än "tillräckliga kunskaper". Du har säkert själv bytt en glödlampa eller propp någon gång, då är det detta minimikrav som gäller.
Men Slugge...
Vad skriver du?
Nog vet du väl att arbete i yrkesmässig regi måste ske inom ramen för en firmas egenkontrollprogram, och ej yrkesmässigt (dvs utan att ta betalt) måste ske utav en med auktorisation.

Gäller alla arbeten utom de speciella undantagen som är listade i 3 kap i ESV föreskrift elsäk-fs 2017:2
3 kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete

1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.

1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.
4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 volt.

6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium, provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Ja allt detta alltså om man vill följa lagen då.
dvs det räcker inte med "tillräckliga kunskaper".

Däremot borde det väl räcka med "tillräckliga kunskaper" samt ha ett ansvar för det man gjort, för att nå den elsäkerhets som eftersträvas.
Vad organisationsformen för utföraren har för betydelse i jämförelse med kunskap har jag lite svårt att se.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men Slugge...
Vad skriver du?
Nog vet du väl att arbete i yrkesmässig regi måste ske inom ramen för en firmas egenkontrollprogram, och ej yrkesmässigt (dvs utan att ta betalt) måste ske utav en med auktorisation.

Gäller alla arbeten utom de speciella undantagen som är listade i 3 kap i ESV föreskrift elsäk-fs 2017:2
3 kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete

1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.

1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

3 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.
4 Att utföra, ändra eller reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 volt med effekt om högst 200 voltampere och ström begränsad av säkring på högst 10 ampere eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.

5 Att förlägga en värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 volt.

6 Att fast anslutna eller koppla loss elektrisk utrustning i ett laboratorium, provrum eller liknande där utrustningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

Ja allt detta alltså om man vill följa lagen då.
dvs det räcker inte med "tillräckliga kunskaper".

Däremot borde det väl räcka med "tillräckliga kunskaper" samt ha ett ansvar för det man gjort, för att nå den elsäkerhets som eftersträvas.
Vad organisationsformen för utföraren har för betydelse i jämförelse med kunskap har jag lite svårt att se.
Skriver det som står i inlägget.
Vet inte vad du syftar på, är det något du menar är felaktigt? Finns även en länk du kan följa om du undrar om du undrar över "tillräckliga kunskaper", har även hört tidigare benämningar som nödig eller erforderlig kännedom/kunskap, en språkförenkling troligen.

Mikael_L
S Slugge skrev:
gäller det att inneha auktorisation för att lagligt utföra jobben som kräver mer än "tillräckliga kunskaper"
Ja nu har jag läst den meningen ett par gånger, och det går upp ett liljeholmens.

Med "jobben som kräver mer än "tillräckliga kunskaper" Menar du alltså de saker som listas i 3 kap i elsäk-fs 2017:2, som jag klippte in i ett inlägg.

Ja det betyder väl så, har du tänkt, inser jag.
Men jag måste säga att det var lätt att missta det som att du menar att det räcker med "tillräckliga kunskaper" för att utföra ett eljobb.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu har jag läst den meningen ett par gånger, och det går upp ett liljeholmens.

Med "jobben som kräver mer än "tillräckliga kunskaper" Menar du alltså de saker som listas i 3 kap i elsäk-fs 2017:2, som jag klippte in i ett inlägg.

Ja det betyder väl så, har du tänkt, inser jag.
Men jag måste säga att det var lätt att missta det som att du menar att det räcker med "tillräckliga kunskaper" för att utföra ett eljobb.
Ok, säger inte du har fel, postade förvisso en länk i #14 men allt kan såklart tolkas på diverse vis.

Men om vi säger att lägsta "behörigheten" är "tillräckliga kunskaper" så är det även också den som innehas av flest och vidimeras genom några av våra sjätte sinnen, här verkar även finnas mindre möjlighet samt behov att hitta någon syndabock, denna angränsar till behörighet B, där man får utföra några fler moment, men "papper" måste styrka legitimiteten genom ESVs register.

Jämför vi nu B med AL och för över några fler möjligheter från den större börjar vi närma oss den så kallade "hempularbehörigheten" den kände förespråkaren @tommib brukar framföra som något för framtiden. Men, som sagt, för en annan tråd.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Håller med, för en annan tråd. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.