4 136 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Gruppcentral i tvättstuga
Sida 1 av 2
Hej, jag behöver sätta upp en ny gruppcentral i tvättstugan i källaren för att ersätta ett par diazedcentraler. Vilken kapslingsklass behövs, räcker IP30?
Den sitter bredvid mätaren och en tvättmaskin står intill idag, men det är ingen dusch i rummet.
Den sitter bredvid mätaren och en tvättmaskin står intill idag, men det är ingen dusch i rummet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Elcentraler går att placera i de allra flesta slags utrymmen map fukt, damm och andra yttre faktorer. En (torr) tvättstuga är inget problem i det avseendet. Man väljer kapslingsklass utifrån platsen. En tvättstuga i en bostad betraktas som torr, så om din också är torr räcker IP21.
Man ska även bedöma placeringen utifrån betjäning och underhåll dvs ha rätt åtkomlighet. Den ska dels vara åtkomlig vid underhåll men för den skull inte sitta "mitt i vägen" så att man pillar på den i onödan.
Man ska även bedöma placeringen utifrån betjäning och underhåll dvs ha rätt åtkomlighet. Den ska dels vara åtkomlig vid underhåll men för den skull inte sitta "mitt i vägen" så att man pillar på den i onödan.
Tack för svar! Jag glömde att säga att det finns golvbrunnar där och den är inte uppvärmd förutom spillvärmen från värmeväxlaren. Lite källarfuktigt blir det nog, om det räknas som torrt vet jag inte.
Den gamla plåtcentralen för diazed hade ju klart sämre klassning än ip30 i alla fall.
Den gamla plåtcentralen för diazed hade ju klart sämre klassning än ip30 i alla fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
IPX1 räcker för utrymmen som det avsätts imma på väggar och tak, enstaka kondensdroppar eller lite vattenånga. Kapslingsklassen kallades förr mer bildligt för droppskyddad eller stänkskyddad.
Om man går upp till nästa nivå, IPX3 så pratar vi strilskyddad - mer konkret strilande vatten ovanifrån eller där fukthalten är så hög att den bildas en sammanhängande beläggning på väggar. Denna kapslingsklass är tillåten utomhus där det finns skydd underifrån.
IPX4 tillför just skydd mot strilande vatten från alla riktningar, även underifrån. Om ni spolar tvättstugan med slang man det vara aktuellt på IP44. Offentliga tvättstugor skulle (förr) kunna kräva denna kapslingsklass men det torde vara påkallat ytterst sällsynt i dagens bostäder.
Om man går upp till nästa nivå, IPX3 så pratar vi strilskyddad - mer konkret strilande vatten ovanifrån eller där fukthalten är så hög att den bildas en sammanhängande beläggning på väggar. Denna kapslingsklass är tillåten utomhus där det finns skydd underifrån.
IPX4 tillför just skydd mot strilande vatten från alla riktningar, även underifrån. Om ni spolar tvättstugan med slang man det vara aktuellt på IP44. Offentliga tvättstugor skulle (förr) kunna kräva denna kapslingsklass men det torde vara påkallat ytterst sällsynt i dagens bostäder.
Hej på er.
I en bostad betraktas samtligta rum förutom bad- och duschrum som "torra" och således räcker IP2x.
Minst IP 21 krävs således ej. Självklart bör man fundera ett extra varv om man vet med sig att det kommer bli mer fuktigt/dammigt än normalt.
I en bostad betraktas samtligta rum förutom bad- och duschrum som "torra" och således räcker IP2x.
Minst IP 21 krävs således ej. Självklart bör man fundera ett extra varv om man vet med sig att det kommer bli mer fuktigt/dammigt än normalt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Sååå, normalt räcker det med IPX1 i bostäder för skydd mot väta men det behöver bedömas från fall till fall. Skyddet mot beröring ska vara minst IP2X, högre om det förekommer damm.
Medlem
· Blekinge
· 12 234 inlägg
Släng inte diazedcentralerna. Dom är oftast riktigt solitt och håller evigt. Ofta behöver man inte byta dom mot normcentraler. Komplettera med JFB och kolla om jordningssystemet är OK.
Om du vill byta dom ända är jag interesserad eftersom jag vill bygga en Attefallsstuga med el.
Om du vill byta dom ända är jag interesserad eftersom jag vill bygga en Attefallsstuga med el.
Tack för ett uttömmande svar, jag har beställt en central med IP30, det ska ju räcka om inte någon vattenledning går läck och sprutar högt och lågt. Och det är ju bättre att hålla koll på de ledningarna istället.Bo.Siltberg skrev:
IPX1 räcker för utrymmen som det avsätts imma på väggar och tak, enstaka kondensdroppar eller lite vattenånga. Kapslingsklassen kallades förr mer bildligt för droppskyddad eller stänkskyddad.
Om man går upp till nästa nivå, IPX3 så pratar vi strilskyddad - mer konkret strilande vatten ovanifrån eller där fukthalten är så hög att den bildas en sammanhängande beläggning på väggar. Denna kapslingsklass är tillåten utomhus där det finns skydd underifrån.
IPX4 tillför just skydd mot strilande vatten från alla riktningar, även underifrån. Om ni spolar tvättstugan med slang man det vara aktuellt på IP44. Offentliga tvättstugor skulle (förr) kunna kräva denna kapslingsklass men det torde vara påkallat ytterst sällsynt i dagens bostäder.
Jag har beställt den med dörr ändå, men mest som skydd om man skulle stöta i den när man fyller tvättmaskinen och jag kanske skaffar en katt också.
Diazedcentralerna är redan nerplockade och jag känner inte för att montera upp dem igen när det går att få något nytt. Dessutom ligger uttaget till diskmaskinen på spismatningen och om jag inte lyckas ordna en ny ledning dit så vill jag i alla fall ha en trepolig säkring till den kombinationen.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är västgöte så det är lite långt till Blekinge, men annars skulle du gärna få mina gamla centraler gratis.
Haha, tänker du på denna tråd?Q Qvanten skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekringar-loeser-ut-random.308083/page-2#post-2873564
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vem sätter upp diazed idag, och annars varför? Vi ska också bygga hus på tomten, tänker inte ens tanken att köpa diazed.T Thomas_Blekinge skrev:
