3 422 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Belasta en pol i en 3-polig kontaktor
Hej,
Skall koppla in en 4,5kW 230V 1-fas elpatron via en 3-polig kontaktor, och är osäker på hur jag skall dimensionera kontaktorn.
Har en oanvänd sån här https://media.automation24.com/datasheet/se/3RT20161AP01.pdf liggande, och enligt databladet tål den 7.5kW med AC-1 typ belastning vid 230V.
Frågan är, kan jag ta ut hela elpatron effekten (4,5kW) på bara en pol, eller betyder 7,5kW maxlast att man måste fördela lasten över alla 3 polerna ?
Skall koppla in en 4,5kW 230V 1-fas elpatron via en 3-polig kontaktor, och är osäker på hur jag skall dimensionera kontaktorn.
Har en oanvänd sån här https://media.automation24.com/datasheet/se/3RT20161AP01.pdf liggande, och enligt databladet tål den 7.5kW med AC-1 typ belastning vid 230V.
Frågan är, kan jag ta ut hela elpatron effekten (4,5kW) på bara en pol, eller betyder 7,5kW maxlast att man måste fördela lasten över alla 3 polerna ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Effekten gäller vid trefas, dvs när strömmen är fördelad över alla tre poler. Men om du parallellkopplar de tre polerna så bör den räcka. Elpatroner är ju en snäll last.
Men 4.5 kW är väldigt mycket för en ensam last L-N. Har du verkligen inget bättre alternativ?
Men 4.5 kW är väldigt mycket för en ensam last L-N. Har du verkligen inget bättre alternativ?
Tack, misstänkte att det var så. Får fundera på om jag skall göra en parallell koppling, eller om jag får investera i större kontaktorer som tål minst 3x4.5 kW.Bo.Siltberg skrev:
Föreningen hade planerat att dra in 3-fas i lägenheten så jag köpte kontaktorn baserat på det, men sedan blev det jobbet skjutet på framtiden, så det får bli en 20A 1-fas koppling så länge.
Moderator
· Stockholm
· 57 841 inlägg
Är detta alltså någon avstängare av spisen?
Nej, det är mycket viktigare än så.H hempularen skrev:
Det handlar om ölbryggning, elpatronen skall sitta i kokkärlet och styras via en PID och ett solid state relä. Vill dock ha en kontaktor i mellan SSR och patron för att skilja av strömmen mer fysiskt, SSR:er verkar ju ha lite läckström som standard så det är lite extra säkerhet för att vara säker på att kärlet är helt frånkopplat innan ex. rengöring.
Sätt en arbetsbrytare, som alla andra gör. Visst kan man använda en kontaktor men till den behöver du manöverspänning om den sitter efter Triac. För din säkerhet sätt den före Triac.
Klicka här för att svara