Jag har solcell + termostat + fläktar i mitt växthus. Jag vill att fläktarna ska starta gradvis beroende på temperaturen. Jag har googlat på voltregulator men hittar ingen bra som styrs av värmen. Finns det någon enkel lösning på detta ? Tänker om man kan köpa något inom bil-el

Redigerat:
Vad är det för storlek på dina fläktar?
Rent spontant skulle jag föreslå en vanlig termostat för till/från-styrning.

E etompau skrev:
Vad är det för storlek på dina fläktar?
Rent spontant skulle jag föreslå en vanlig termostat för till/från-styrning.
det är en 80 watts fläkt och 4 datorfläktar. Jag har ett termostat redan.. Men vill inte att fläkten (speciellt den stora) slår på med full fart på en gång.. Vill att den gradvis ökar beroende på temp.

Är det datorfläktar kanske det är enklare att kolla på temperaturregulator för datorer?

Finns ju en del att välja på där ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det datorfläktar kanske det är enklare att kolla på temperaturregulator för datorer?

Finns ju en del att välja på där ...
Jag behöver inte styra datorfläktar a.. Det är den stora 80 watts som jag vill justera

G gnsmk skrev:
Jag behöver inte styra datorfläktar a.. Det är den stora 80 watts som jag vill justera
Aha, jag läste för snabbt ... Är det en DC eller AC-fläkt?

• Handritad kretsdiagram för varvtalsstyrning av fläkt med komponentlist och annoteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, det är det ... Jag tror att det blir dyrt att köpa något "färdigt" som varvtalsstyr en såpass stor fläkt ...

Hittade den här; [länk] om du vill prova bygga något själv ...
Tack så mycket.. Jag får lära mig löda och förstå vad allt betyder helt enkelt :p

G gnsmk skrev:
Tack så mycket.. Jag får lära mig löda och förstå vad allt betyder helt enkelt :p
Vilket experimentkort skulle passa för detta? Har alla samma hålbild?

[länk] funkar säkert ... :)
Tack...den 20 varv trimpotentiometern är slut. Går det bra med 15 varv

Säkert, det blir nog bara lite sämre upplösning ...

• Gilla
gnsmk
  • Laddar…
Säkert, det blir nog bara lite sämre upplösning ...
Som i att det blur "hackigare steg i varvtal?

Hur det påverkar varvtalskurvan vet jag inte, men den används ju för att bestämma vid vilken temperatur fläkten startar .. Jag skulle gissa att det betyder "starta vid 21 grader, starta vid 22 grader" istället för "starta vid 21 grader, starta vid 21,5 grader" ...

• Gilla
gnsmk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.