655 läst ·
4 svar
655 läst
4 svar
Uthus 110 meter från central.
Hej!
Fritidshus med bastu nere vid sjön. Bastun vedeldad, el bara för belysning totalt 200W. På samma anslutning emellertid pumpautomat 1300W sommartid för bevattning.
Bastun ligger 110 meter från elskåpet på huvudbyggnaden.
Tidigare ägare och installatör, som råkar vara min Far, har frejdigt skarvat med förlängningar, vilket har fungerat i 30 år trots allt med säkringsström osv.
Vet att detta inte är ok. Min fråga är HUR skall strömförsörjningen till bastun/pumpen se ut? Begriper att jag med största sannolikhet behöver en behörig elektriker till detta men tänker mer på kabelval eftersom jag tänker mig börja gräva så snart som möjligt.
Tacksam kunniga synpunkter.
/Jonte
Fritidshus med bastu nere vid sjön. Bastun vedeldad, el bara för belysning totalt 200W. På samma anslutning emellertid pumpautomat 1300W sommartid för bevattning.
Bastun ligger 110 meter från elskåpet på huvudbyggnaden.
Tidigare ägare och installatör, som råkar vara min Far, har frejdigt skarvat med förlängningar, vilket har fungerat i 30 år trots allt med säkringsström osv.
Vet att detta inte är ok. Min fråga är HUR skall strömförsörjningen till bastun/pumpen se ut? Begriper att jag med största sannolikhet behöver en behörig elektriker till detta men tänker mer på kabelval eftersom jag tänker mig börja gräva så snart som möjligt.
Tacksam kunniga synpunkter.
/Jonte
Redigerat:
Förtydligande fråga:
Pumpen står alltså nere vid bastun?
Är det 110m kabel eller 110m mätt kortast möjliga väg mellan elskåp och bastu?
Pumpen står alltså nere vid bastun?
Är det 110m kabel eller 110m mätt kortast möjliga väg mellan elskåp och bastu?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Eftersom det är ett fritidshus är troligen elnätet ganska klent så det är läge här att börja med att ta reda på förimpedansen i matande punkt. Om "elskåpet" är mätarskåpet så är det bra, ju närmare mätarskåpet desto bättre. Förimpedansen i mätarskåpet kan du antingen ringa nätägaren och fråga efter eller mäta upp i ett uttag i närheten mha "vattenkokarmetoden". Sedan går det att räkna lite på vilken area som krävs, med förutsättningen att en 6 A säkring och en fas räcker.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Fast är inte 6A lite klent om pumpen verkligen drar 1300W ? det lär väl vara en ansenlig startström också?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Troligen tar 110 meter ledning hand om startströmmen 
Klicka här för att svara