Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Ett sett att utföra en lätt kontinuitetsmätning är att ställa multimetern i summerläge och hålla ena mätsladden mot höljet på spisen samt andra mätsladden mot tex diskbänken eller något annat som ska vara jordat. Om det summrar så är det elektrisk kontakt mellan bägge mätställerna, men det är inte säkert att det är tillräckligt bra kontakt.
Det där var ett enkelt och konkret tips på hur man kan skydda sig delvis. Ingen kontakt så är det riktigt illa. Kontakt så kan det var bra, kan vara dåligt om jag förstår dig rätt?
Testet är iallafall så enkelt så det är värt att göra för att åtminstone ta fallen där man helt saknar kontakt. Jag tackar och bockar för tipset (och fortsätter ringa en elektriker för allt jag inte begriper).

L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det baserar jag på att du under minst 50 inlägg sedan förmaningen inte visat något intresse för att göra en kontroll. Om du inte vet så är det ju naturligt att fråga hur, annars kan det kanske betraktas som mansplaining att förklara i förväg... Vi vet ju inte om du kan eller inte eller om du har några mätinstrument. Det enda som framgår är att du inte förstått behovet och hur enkelt det är att göra en snabb kontroll att det öht finns kontakt och titta centralen att det ser bra ut, kanske i detta fall köra lite belastningsprov under övervakning etc.

Så om gamla spisen var farlig, då kan lika gärna den nya också vara farlig, eller?

Men nu har tråden dragit iväg i tråkiga spår. Ber om ursäkt för det. Mitt främsta intresse är ju att du och din familj överlever råd från detta forum.
Jag föredrar nog mansplaing framför manshaming.

Eftersom jag nyligen skrev att jag skulle låta en elektriker mäta upp det hade jag trott att det visade att jag förstod rekommendationen.

Jag förstår inte riktigt din fråga "Så om gamla spisen var farlig, då kan lika gärna den nya också vara farlig, eller?" så jag kan inte svara så bra förutom att allt jag vet är att bägge spisar fungerade som de skulle så vitt man vet men att den gamla såg trist ut medan denna nya inte gör det. Däremot vet jag som sagt inte om jorden fungerar varken på denna spisplats eller på den förra. Min familj kommer inte att använda spisen i fråga, men jag vill naturligtvis inte att någon människa ska skada sig på den, nu har jag skrivit ut detta tämligen självklara faktum i text.

Jag har uppfattat mig som mer eller mindre oförmögen att göra en kontroll själv och därför inte tagit upp det. Men jag ska kanske göra ett försök nu när jag fått instruktioner om det! Alltid bra att lära sig, även om det nu i detta fall kanske inte är så nödvändigt iom att jag tänkte be elektrikern om detsamma.

Tack för all, som jag vet i grunden är välmenande, omtanke!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.