Hello,
Är jag chanslös? Vill ersätta ett gammalt spisuttag med periplex, plus periplexkontakt på spisen.
Men alla ledarna i väggen är urgamla svarta.
Kan jag klara upp detta? Gamla diazed-proppar, ingen jordfelsbrytare, ingen nolla så vitt jag förstår ...
Se bilderna och fäll din dom
Är jag chanslös? Vill ersätta ett gammalt spisuttag med periplex, plus periplexkontakt på spisen.
Men alla ledarna i väggen är urgamla svarta.
Kan jag klara upp detta? Gamla diazed-proppar, ingen jordfelsbrytare, ingen nolla så vitt jag förstår ...
Se bilderna och fäll din dom
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du sett någon jord som ska sitta på skruven i dosan, kan vara vilken färg som helst, den ledningen som kommer in RÖR DEN INTE kommer att smula sönder direkt, bara byta till en riktigt kabel, samt syns lite dålig t med texten på foto 4 , det blänker
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
För att koppla in ett sådant uttag behövs fem ledare, dvs de tre faserna, neutralledare (nolla) och skyddsjord. Så det måste åtminstone kompletteras med nolla från centralen, och som det ser ut är det bättre att byta alla ledarna mot fem nya.
Ja det sitter en skalad tvinnad tråd på nedersta skruven i väggdosan.J jesper33 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Jag hade fått för mig att det bröt mot någon regel att koppla in ett perilexuttag utan nolla, men det verkar som att det varit tillåtet. Men för att en ny spis som kräver tre faser och nolla ska fungera måste det ju vara fem ledare.J jesper33 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Aha, är det samma spis som tidigare var kopplad fast till dosan som du nu vill koppla in med ett perilexuttag istället? (Jag fick för mig att det gällde byte till ny spis.) Då skulle det teoretiskt fungera. Men som påpekats ovan så är de där befintliga ledarna från väggen i väldigt dåligt skick.
Det ser ut som jorden i dosan fattas och då kan du inte koppla in spisen förrän en jord finns i dosan och som sagt rör inte kabeln.L Lärospånet skrev:
Kanska det är så att den gamla spisen har varit kopplad 2 fasigt och en jord finns , men måste mätas upp
Ok, så det funkar ändå med denna spis på denna setup förstår jag, jord finns alltså men ingen nolla. Om hoppar över periplexen - kan man koppla svart, brun och blå ledare på spisen fritt in på vilken fas som helst på väggkontakten eller smäller det då?