L
Hello,

Är jag chanslös? Vill ersätta ett gammalt spisuttag med periplex, plus periplexkontakt på spisen.

Men alla ledarna i väggen är urgamla svarta.

Kan jag klara upp detta? Gamla diazed-proppar, ingen jordfelsbrytare, ingen nolla så vitt jag förstår ...

Se bilderna och fäll din dom :)


Gammalt säkringsskåp med keramiska diazed-säkringar och ingen synlig jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett gammalt diazed säkringsuttag med etikett "25 A SEF 500 v KAT Nº B 3302".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Informationsetikett på en gammal spis som visar modell, produktion och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig bild på en etikett med texten "MADE IN NORWAY" och specifikationer för en elektrisk komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt spisuttag med flera svarta ledningar och ingen synlig nollledare, i behov av modernisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt periplex spisuttag och kontakt genomskinligt förpackade, planerade att ersätta gammalt elsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt elektriskt spisuttag som visar uråldriga svarta ledare, behov av uppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Har du sett någon jord som ska sitta på skruven i dosan, kan vara vilken färg som helst, den ledningen som kommer in RÖR DEN INTE kommer att smula sönder direkt, bara byta till en riktigt kabel, samt syns lite dålig t med texten på foto 4 , det blänker
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Magnus E K
För att koppla in ett sådant uttag behövs fem ledare, dvs de tre faserna, neutralledare (nolla) och skyddsjord. Så det måste åtminstone kompletteras med nolla från centralen, och som det ser ut är det bättre att byta alla ledarna mot fem nya.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jobb för en elektriker. Känns inte som man skall ge sig på det där som amatör. Troligtvis bara tre faser i den dosan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vad visar sista bilden?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Tack för svar - bilderna i ordning
1 och 2 proppanelen
3 och 4 specifikation på spisen
5 vägguttaget
6 nya periplex
7 kabeln på spisen
 
J
Magnus E K Magnus E K skrev:
För att koppla in ett sådant uttag behövs fem ledare,
Finns inget som säger att det ska vara 5 ledare, men 3 fasledare + jord ska det vara vid 400V, klart är bast med 5 ledare vid omdragning
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Magnus E K
Sjuan är kabeln till gamla spisen? Den kommer inte heller kunna användas till den nya (åtminstone inte för att nyttja alla tre faserna). Måste vara en med fem ledare.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J jesper33 skrev:
Har du sett någon jord som ska sitta på skruven i dosan, kan vara vilken färg som helst, den ledningen som kommer in RÖR DEN INTE kommer att smula sönder direkt, bara byta till en riktigt kabel, samt syns lite dålig t med texten på foto 4 , det blänker
Ja det sitter en skalad tvinnad tråd på nedersta skruven i väggdosan.
 
Magnus E K
J jesper33 skrev:
Finns inget som säger att det ska vara 5 ledare, men 3 fasledare + jord ska det vara vid 400V, klart är bast med 5 ledare vid omdragning
Jag hade fått för mig att det bröt mot någon regel att koppla in ett perilexuttag utan nolla, men det verkar som att det varit tillåtet. Men för att en ny spis som kräver tre faser och nolla ska fungera måste det ju vara fem ledare.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Sjuan är kabeln till gamla spisen? Den kommer inte heller kunna användas till den nya (åtminstone inte för att nyttja alla tre faserna). Måste vara en med fem ledare.
Ja det är spiskabeln. Den spisen kommer inte att gå att använda där?
 
J
Magnus E K Magnus E K skrev:
Måste vara en med fem ledare.
Svar nej om spisen är en 400V då behövs det inte någon nolla
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Magnus E K
Aha, är det samma spis som tidigare var kopplad fast till dosan som du nu vill koppla in med ett perilexuttag istället? (Jag fick för mig att det gällde byte till ny spis.) Då skulle det teoretiskt fungera. Men som påpekats ovan så är de där befintliga ledarna från väggen i väldigt dåligt skick.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J
L Lärospånet skrev:
Den spisen kommer inte att gå att använda där?
Det ser ut som jorden i dosan fattas och då kan du inte koppla in spisen förrän en jord finns i dosan och som sagt rör inte kabeln.
Kanska det är så att den gamla spisen har varit kopplad 2 fasigt och en jord finns , men måste mätas upp
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Ok, så det funkar ändå med denna spis på denna setup förstår jag, jord finns alltså men ingen nolla. Om hoppar över periplexen - kan man koppla svart, brun och blå ledare på spisen fritt in på vilken fas som helst på väggkontakten eller smäller det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.