El
Dede77: Tackar för snabba svar Tror inte det ska vara några problem att dra en 5G6 mm² så det hade väl i så fall blivit det bästa. Allt i garaget idag är utanpåliggande men ska dras om så det blir snyggt. Då ska jag bara fixa hit elektrikern så blir det ordning och reda där också
Slugge: Är inte gummit slitet då, om det faller i bitar när du rör det utgör det inte så bra isolering? Du kan ju så klart mäta dig till vad som är vad, men ännu bättre om du öppnar luckan och tittar hur det är kopplat inne i.
Pen: [citat] Jag har ett par PM300. Provade att koppla in en kondensator på 40uF som enda last. Då visar mätaren: 230V 2.9A 40W Strömmen stämmer på pricken med den förväntade kapacitiva strömmen. Effekten är inte den skenbara effekten (som skulle varit ca 670VA) utan rimligen den aktiva förlusteffekten i kondensatorn (eller möjligen ett mätfel på i s f mindre än 10%). Slutsats: Din
mugatu: Det finns golvboxar som är försänkta i golvet för montering av data och eluttag. Men då blir det till att bila ganska djupt och brett. Som skrevs tidigare är det svårjobbat. Man får punktborra en massa längs ytterkanterna för dosan och runt slangarna och sedan spräcka det med bilmejseln i etapper till önskat djup. Är det något i denna stil du tänker dig?
switch: Så här ser det ut i appen, [bild] Kan välja färg eller trycka på W i mitten, då tänds den vita men rgb släcks Alternativet annars är att skaffa en controller för rgb och en separat för den vita kanske. Blir lite jobbigt att styra det bara.
ccf: Är det någon som jag koll på hur man får loss fronten från en ABB Busch PriOn-knapp? [bild]
mikewse: Lysande! Kabelskydd och ändavslut löser problemet precis som jag ville. Så mycket lättare att hitta rätt grejer när man vet namnet man ska söka på. Klockrent! Det är lite tjurigt att borra precis i hörnet där röret kommer upp så det lutar åt att dra kabelskydd/U-profil en bit. Då kan jag också låta genomföringshålet borras lite högre upp i grundmuren (vill slippa gå genom
noupe: [citat] Jo, dimbara LED finns absolut, men problemet är effekten, så Rolle85 har helt rätt där. Jag testade med 2x Osram dimbara 6.5W glödlampor (två lampor över en köksö som styrs med den ena av brytarna på krondimmern). De fungerar att dimma med visst blinkande på lägre nivåer. Vet ej om det fungerat OK med 2x9W LED exempelvis. Jag har halogenlampor i dessa lampor normalt och de
Daniel 109: Kompressorer brukar snarare hålla längre om de är lite snålt dimentionerade så att det inte blir så många stopp.
dunderhonung: Har ju själv en FIbaro dimmerpuck som det är frågan om. Den kräver en nolla och det är då push via strömbrytare med fjäder.
Baxmax: Tack så mycket för utförligt svar! Då har jag lärt mig något nytt, och skall absolut handla Wago koppling innan jag ansluter nya. Fortsatt fin dag!
Bo.Siltberg: [citat] Jag tycker det låter som att du inte har någonting alls att oroa dig över. För besiktningens skulle är det ju bra om allt som syns ser bra så att det inte väcker några instinkter om att börja titta bakom huven. Helt avgörande är ju om anläggningen är säker. Det kan du få en god bild av härifrån om du just postar bilder. Men då behöver du vara trygg med att lossa på
useless: Varför så hård? Det mest troliga är väl att jordledaren inte är ansluten i centralen och instrumentet mäter kapacitiv spänning.
Hjulbent: Det kommer att bli en ON/OFF anläggning om den kopplas som du visar med länken. tempen kommer att variera upp och ner, inte som vanligt med ställdon som får impulser för att ställa sig i rätt läge, Jag kan ha missuppfattat det hela med den styrning du tänker, inte riktigt hemma på din secure, men kanske går
Slugge: [citat] Synd du känner så, anledningen till mina kompletterande frågor är att vid ett vanligt uppsäkringsjobb >25A, som nästan alla vanliga hushåll har, hade du kunnat ta vilken elfirma som helst baserat på lägsta pris. Sant som du skriver, att det med väntan skulle kunna tolkas som byte av serviskabel och mätartavla, fast kanske inte självklart för alla. Det du behöver nu är svar
AndersS: Är tveksam till om ts utifrån "kan knappast något om el" och de frågar som ställs inte ska försöka att få hjälp av någon. Man kan göra mycket själv men ibland...................
halper: [citat] Det finns vad jag vet bara en laddbox på den svenska marknaden som gör det. Jag kollade runt lite just för att jag också har en bil (en IONIQ) som laddar på en fas. Har Vattenfall, som har svindyra abonnemang, och lade hellre pengarna på en egen grej för mig själv än att betala mer till deras direktörer :) Krävs som sagt någon typ av transformator/kraftelektronik för att
Karl_Pedal: Tack för bra diskussion och synpunkter. Problemet här är väl att KA satt punkten i sin plan. Vi påtalade att vi ville ha ett intyg till KA innan projektet gick igång och det var då vi fick till svar att det bara görs vid nybyggen så vi tänkte inte mer på det. Nu i efterhand har jag förstått att firman drivs av en rätt arrogant typ som har en gammal syn på kundbemötande. Det faktum
Bo.Siltberg: Generellt finns inga nackdelar med plåt annat än att de ska skyddsjordas vilket man alltså inte får glömma. Så du kan välja fritt det som passar.
KnockOnWood: KalleAnka välkommen till Bygga Hus-forumet! Varför inte göra det enkelt för dig? Byt väggströmbrytaren till en envägs så är allt klart :)
Leif i Skåne: [citat] Och även då händer det inget, det måste också vara ett isolation fel i lampans hölje mot fasen för att det skall gå illa. I en isolerad miljö med torrt parkettgolvet så känner man inget om man snuddar vid fasen.
Demmpa: Ja den får installeras närmare duschhuvudet än 120cm om den fastanslutes. Läs följande https://shop.elstandard.se/Produkt/10128888801/Installationer-i-badrum--folder
cpalm: Du hittar ju inte ELKO där, men mycket prylar kan beställas från Tyskland för halva priset. För några år sedan var det mycket snack om detta här på BH, vet inte varför det inte skrivs så mycket om det längre. En av de sajterna som fick mest rekommendationer då var www.elektroland24.de. Den finns uppenbarligen kvar, men det var länge sedan jag själv handlade något därifrån.
MultiMan: [citat] Hmm, kom på att jag har en nästan identisk fast med röda skänklar och det står Vessel, Pat.Japan på istället. Måste vara minst 25 år sedan jag köpte den, troligen längre. Är nog den första skaltång jag köpte. Gillade aldrig den speciellt, därför den legat mer eller mindre oanvänd så länge. Avancerad mekanism dock, helt glappfri efter alla år. Kul på det sättet.
JohnHel: Jag hade ca 3 V mellan dusch och golvbrunn. Pratade med grannen. När han kollade så hade de likadant. Vi kontaktade elverket. Nu har de varit här och kontrollerat. Det ledde till att de slog ned nya och tiotalet meter långa jordtag vid flera av kvarterets elskåp. Nu återstår ca 1 V och de kommer nog slå ned fler jordtag i byn. Tack till alla kunniga som delat kunskap och förslag i denna
Mikael_L: Det var ju inte uppenbart om du menade inkl eller exkl, men nu vet vi. Dock är firman jag jobbar åt fortfarande billig då. Om vi nu ligger under både den höga och låga gränsen i ditt "normalintervall" :)
mugatu: [citat] Och mer lätthanterligt Och gällande kondens så kan man göra släpp och täta i genomföringen om man måste.