Hej

Jag har en taklampa som kräver 450W (30 st 15W lampor) och förra året så köpte jag en DIMMER SCHNEIDER, Exxact primo Transistordimmer 630W BP Vit.

Idag så började det lukta bränt plast i hela huset idag och jag upptäckte att det rykte från dimmern. (Den installerades av en beh.elektriker).

Jag stängde av lampan och stängde av strömmen i huset. Nu är strömmen på igen men jag ska inte tända lampan något mer.

Min fråga) Hur kan detta hände ? Är det fel på dimmern som inte klarar av 450W fast den ska klara av 630W? Är det kablarna som är för veka ? Är det någon idé att köpa en ny schenider dimmer (som för övrigt kostar ca 1000:-) och prova igen ? (Risk för brand igen) ?

Elektronik går sönder dagligen. Det är omöjligt att säga något mer utan att titta närmare på vad som hänt här. Det behöver inte vara dimmern i sig utan det kan vara en bristfällig anslutning av den som glappar, dvs fel vid installationen. Sedan säger Schneiders installationsanvisning något om "standardbox" och att man behöver dra ned på maximal effekt om den är installerad på annat sätt, tillsammans med andra dimmers etc som försämrar kylningen. Det är också intressant att försöka se vad som ryker - dimmers "får" inte gå sönder så att de orsakar en brand. Så efter att ha kontrollerat dessa villkor kan du prova igen. På papperet ska dimmern klara din last.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elektronik går sönder dagligen. Det är omöjligt att säga något mer utan att titta närmare på vad som hänt här. Det behöver inte vara dimmern i sig utan det kan vara en bristfällig anslutning av den som glappar, dvs fel vid installationen. Sedan säger Schneiders installationsanvisning något om "standardbox" och att man behöver dra ned på maximal effekt om den är installerad på annat sätt, tillsammans med andra dimmers etc som försämrar kylningen. Det är också intressant att försöka se vad som ryker - dimmers "får" inte gå sönder så att de orsakar en brand. Så efter att ha kontrollerat dessa villkor kan du prova igen. På papperet ska dimmern klara din last.

Hej och tack för ditt svar.

Den är installerade i en standardbox, kopplingsdosa i en gipsvägg, huset är hyfsat nytt. Det är den enda dimmern i detta rum som styr taklampan.
Jag håller med dig att endast utifrån mina ord bedöma vad som har gått snett är omöjligt, men jag tänkte jag chansar och frågar er kunniga på forumet.
Jag ska prata med elektrikern också, få se vad han har att säga.
Tack

Det som brukar kunna döda en dimmer är när en glödlampa går sönder. Det blir kortslutning i lampan under ett kort ögonblick. Det beror på att när glödtråden (som har ett visst motstånd ) brinner av, så bildas en ljusbåge. Strömmen hoppar över gapet. En ljusbåge har lågt motstånd. När väl ljusbågen har tänt, så vandrar ändarna av ljusbågen mot anslutningstrådarna där glödtråden matas med ström. Då blir det kortslutning och strömrusning. Detta avbryts när någon säkring löser ut. Strömpulsen kan förstöra en dimmer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.