P Poontus skrev:
jag vill inom dom närmsta åren byta ut den gamla elen i källaren. antagligen är det bäst att dra 10mm? från centralen ner till källaren och där sätta upp en riktig undercental som förser källaren med flera grupper och då lättare kunna byta ut elen i källaren än att dra flera mindre från den gamla centralen
Så går att göra. Men hur höga effekter behöver du i källaren? Om du har gänga 2 till huvudsäkringarna räcker det troligen med 6 mm² som matning till källarens nya central om du skall koppla den direkt på huvudsäkringarna. Då måste det så klart vara en 5-ledare och inte en 4-ledare. En annan variant är att säkra av matningen till källaren i befintlig central. Då kan du säkra av med 3x16A och dra en 5g2,5 som matning till den nya centralen. 4g10 går också, men det blir en dyrare lösning som du kanske inte har någon nytta av.

P Poontus skrev:
vad gäller dom sunkiga ledarna i centralen och framförallt dom där inte alla kardeler är anslutna bör jag väl antagligen relativt riskfritt kunna byta ut själv då dom är efter huvudsäkringarna så det ska ju vara strömlöst om jag skruvar ur.
Du vet bäst själv vad du klarar. Se till att få bra kontakt bara. Du vill inte ha något som glappar på den platsen.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P Poontus skrev:
Är du säker på att det är en 2,5mm du ser på bilden?
detta är huvud/mätarsäkringarna du ser, dessa med inte alla kardeler förser alltså hela huset med electricitet...
som jag skrev innan så bad jag en elektriker titta på just detta men han såg inget fel/problem med just detta, det var ingen fara enligt honom... jag var inte helt nöjd med hans svar...

vad gäller den ursprungliga ledningen som tråden gällde så var den ju mycket äldre än vad jag mindes. när jag kom på stridens frågeställning var jag inte ens i huset utan utanför och bara fick denna fundering, och som sagt så visste jag att det skulle vara fel redan innan jag skapade tråden, men ville veta mer om varför det var fel och vilka problem det skulle kunna ge. tack för många bra svar som jag har lärt mig av och fått mer förståelse från.

jag vill inom dom närmsta åren byta ut den gamla elen i källaren. antagligen är det bäst att dra 10mm? från centralen ner till källaren och där sätta upp en riktig undercental som förser källaren med flera grupper och då lättare kunna byta ut elen i källaren än att dra flera mindre från den gamla centralen, lite synd kanske att tomrör/slang inte har dragits för detta när jag hade chansen tidigare.

vad gäller dom sunkiga ledarna i centralen och framförallt dom där inte alla kardeler är anslutna bör jag väl antagligen relativt riskfritt kunna byta ut själv då dom är efter huvudsäkringarna så det ska ju vara strömlöst om jag skruvar ur.

någon huvudBrytare i funktion finns inte heller
Svårt att säga genom att se på en bild men ser ut som man kopplat ungefär hälften av en 6mm2 vilket avrundat blir 2,5mm2. Men ska inte skrämma upp dig, det räcker säkert gott i din lägenhet, ser otroligt slarvigt ut bara.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Men hur höga effekter behöver du i källaren?
nu behöver jag kanske inte förse en större luft/vattenvärmepump och varmvattensberedare med en ny matning då det redan finns en modern tjockare kabel dragen till detta, men ifall att jag vill ha en seriös 3-fast svets och framförallt på sikt exempelvis en Tesla på laddning då skulle jag i alla fall sova bättre med överdimensionerat kablage jämfört med underdimensionerat/minimum kablage

P Poontus skrev:
ja jag inser det nu, och jag vill nog inte kombinera flera fel här så jag skiter i att göra det som jag tänkte från början.
jag har som sagt inget behov i nuläget av något 3-fas uttag här.

men hur bör jag hantera det i pumphuset? tar jag bort uttaget då har jag ingen belysning där (väldigt mörkt då det är som en jordkällare)
eller finns det 3P+J belysning?
eller ska jag omvandla denna 4 ledars 3-fas till 1-fas med nolla och jord?
sista alternativet som egentligen är det bästa med ganska så omständligt då det är en massa grävning med mera är att dra ny el

lite bilder då, här är kabeln med brytare och motorskydd
[bild]
den övre gamla kabeln är inkommande och den lite "nyare" är den som går till pumphuset
[bild]

här kommer dom bilder som jag tog inifrån pumphuset i somras, beklagar att någon är lite suddig, men det var fullt med mygg där..
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
När jag läste början av texten och inte sett bilderna så tänkte jag att ett alternativ till belysning var att skaffa en skyddstransformator som ansluts till 400V men som ger ut 24-48V.

Men efter att ha sett bilden på matande kabel så finns det bara ett alternativ om kabeln ska återanvändas, det alternativet har förklarats närmare tidigare, nämligen göra om den till en enfaskabel.

P Poontus skrev:
men ifall att jag vill ha en seriös 3-fast svets och framförallt på sikt exempelvis en Tesla på laddning då skulle jag i alla fall sova bättre med överdimensionerat kablage jämfört med underdimensionerat/minimum kablage
Jag är inte den som tänker rekommendera underdimensionerat kablage. En Tesla är en stor förbrukare. Glöm inte att se till att hela kedjan håller måttet bara.

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
Suck! Ju mindre man vet desto bättre. Jag ska byta ut en central och det enda som saknades var en elektriker, trodde jag. Jag har köpt en färdigkopplad central, trefasuttag och extra säkringar. Det går en fyrledare från mätarskåpet och den bör jag alltså passa på att få utbytt? N1XV 5G6 verkar inte vara något jag hittar i närbutiken (Biltema, Swedol osv).

Mikael_L
Det beror på arean på ledarna.
Är det 4g10 så är det troligen helt OK.

Är det lite klenare, typ 4g6, men det verkligen bara är ett byte av en befintlig central är det nog också OK.

Vad är det för kabel? Är jord eller PEN ungefär som en skärm runt kabeln?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det lite klenare, typ 4g6, men om det verkligen bara är ett byte av en befintlig central är det nog också OK.
Vad är det för kabel? Är jord eller PEN ungefär som en skärm runt kabeln?
Min "suck" var mest för att jag borde handlat kabel när jag köpte resten av prylarna. Nuvarande kabel är säkert OK som det ser ut just nu men det finns tre centraler (i ett litet hus med fem rum!) och tydligen bör man byta till femledare redan i mätarskåpet. Är ju bra att veta i förväg vad som behöver göras så tack till alla på Byggahus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.