Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Nä, det där är inget som en liten husmus åstadkommit. Råttgnag ser det ut som eller marsvin eller kanin...
Den så kallade ”musen” är drygt 6-7 cm lång typ.
Jag har zomat in nu också, så kanske ser större ut än vad det är. Har rätt svårt att tro att det är en råtta som åstadkommit dedär.

De är rätt stor skillnad på storlek på dessa och vi har lyckats plocka minst tre av dessa krabater.

Men jag kan ha fel.

G G.Kasper skrev:
Den så kallade ”musen” är drygt 6-7 cm lång typ.
Jag har zomat in nu också, så kanske ser större ut än vad det är. Har rätt svårt att tro att det är en råtta som åstadkommit dedär.

De är rätt stor skillnad på storlek på dessa och vi har lyckats plocka minst tre av dessa krabater.

Men jag kan ha fel.
Jo, jag kan också ha fel. Har haft lösspringade marsvin hemma och haft liknande skador på sladdar. Men bilderna visar ju, med lite närmare granskning, att gnagaren i fråga faktiskt tagit många tuggor till skillnad från större gnagare som kan åstadkomma en sådan skada med ett fåtal gnag: så det är nog kanske möss ändå. Lättare att bli av med än rådisar...

• Gilla
G.Kasper
  • Laddar…
Möss är ju rätt "korkade" om man jämför med en råtta. Effektivast är den g:a typen av "trådfälla" men man kan behöva ge dem lite "handpåläggning" pga svagheter i tillverkningen.

SuperCat fällor är de bästa jag hittat och jag skruvar alltid fast dessa på en lagom plywoodskiva så de inte försvinner iväg.

Real Cat är inte så dumt heller. En eller två som får tillbringa mycket tid ute och jaga.

• Gilla
G.Kasper
  • Laddar…
Får låna hem lite handgranater eller något från jobbet, så jävlar ska nog detta ordna sig haha. Skämt och sido.

Ska prata med hv när de kommer hem till mig någon gång i år och fixar sladden till diskmaskinen.

Men de fällorna som ger ifrån sig något ljud som stör mössen, är de försent att slänga in en sådan? Och behöver man köpa på sig ett x antal sådana?

E elmont skrev:
Möss är ju rätt "korkade" om man jämför med en råtta. Effektivast är den g:a typen av "trådfälla" men man kan behöva ge dem lite "handpåläggning" pga svagheter i tillverkningen.
Njae, jag skulle säga att en modernare fälla, t ex Mjölner är bättre. Det finns ingen chans att musen får med sig bytet från en Mjölner eftersom fällan måste lösa ut för att det öht skall gå att komma åt.

Jag har haft träff varenda gång, utan något knussel eller krångligheter med den fällan. De gamla hederliga trådfällorna har gått på tipp.

9616479748126.jpg

• Gilla
G.Kasper
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, jag skulle säga att en modernare fälla, t ex Mjölner är bättre. Det finns ingen chans att musen får med sig bytet från en Mjölner eftersom fällan måste lösa ut för att det öht skall gå att komma åt.

Jag har haft träff varenda gång, utan något knussel eller krångligheter med den fällan. De gamla hederliga trådfällorna har gått på tipp.

[bild]
Ja, de gamla hederliga träfällorna går till tippen här hemma nu också. Plockat 3 st som sagt, där efter så har de bara tagit ”maten” och stuckit. Och det är ju inte så att jag vill bidra till att de förökar sig eller ska kunna äta sig mätta och bajsa/kissa ner alla skåp.

Ska införskaffa mig de som du la upp på bild eller supercat!!

Nu kom jag på en till sak han den där elektrikern Kenneth sa.
Han ville förtydliga att våra laddare till mobilen vart boven i dramat och gjort så jfb löst.
Han påstår sig veta att det sitter något transformator eller vad han nu sa, i laddaren, som gjorde att det blev typ som kortslutning.

För mig låter de helt orimligt och jag har aldrig hört talas om något sådant.
Varför skulle det vara så för?
Såfall så skulle ju ALLA laddare som finns vara farliga, eller?

Eftersom laddaren troligen inte är ansluten till någon jord så är det högst osannolikt, är Kenneth verkligen en riktig elektriker ??.

• Gilla
G.Kasper och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom laddaren troligen inte är ansluten till någon jord så är det högst osannolikt, är Kenneth verkligen en riktig elektriker ??.
Ibland kan man undra om han är de. De var i alla fall hemma hos mig idag och fixade kabeln till diskmaskinen.
Med sig hade dom en helt ny kabel som de valde att lämna kvar här, men inte installera... jätte konstigt. De skarvade den gamla kabeln på något sätt. Jag var på jobbet när detta genomfördes.

Sedan fråga de min sambo, om vi hade en ny stickkontakt liggandes. Varför frågar en hv de, ska de inte ha med sig sådant?!

Ja herregud...

5
G G.Kasper skrev:
Ibland kan man undra om han är de. De var i alla fall hemma hos mig idag och fixade kabeln till diskmaskinen.
Med sig hade dom en helt ny kabel som de valde att lämna kvar här, men inte installera... jätte konstigt. De skarvade den gamla kabeln på något sätt. Jag var på jobbet när detta genomfördes.

Sedan fråga de min sambo, om vi hade en ny stickkontakt liggandes. Varför frågar en hv de, ska de inte ha med sig sådant?!

Ja herregud...
skarvade, hur? Ingen "sockerbit" och tejp lösning får jag hoppas.

• Haha
G.Kasper och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det är en "multihantverkare", en som fixar allt. Många av dom kommer från forna östblocket men vi har även inhemska "multihantverkare" som kan lite av det mesta och inget riktigt bra.

• Gilla
G.Kasper och 2 till
  • Laddar…
5
?

G G.Kasper skrev:

Då kan man ju hoppas att det var så att maskinen klarade sig med kortare sladd, och de helt enkelt klippte den och satte på en ny stickpropp. Dvs utan skarv.

En skarv är ingen vidare idé, särskilt inte på en diskmaskin som drar en del ström. Ju färre grejjor desto mindre risk.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.