Håller på att fundera på hur elen till vår tillbyggnad från centralen till rummen(ja jag skulle kunna ta det med elektrikern när han kommer förbi men jag vill veta nu :))

Det kommer behövas 7st 10a säkringar för att allt ska bli rätt draget max antal uttag per säkring osv osv

Grejen är att det är (av flera irrelevanta skäl) ett jävla meck dra kablarna till centralen och det rör sig om ca 12m
Så jag har några val som jag ser det.

Alt 1 dra slang för alla 7 säkringar till centralen.
Då måste jag dra minst 2 st 5g1,5 och 1st 3g1,5 till centralen om jag har förstått det hela rätt?
Då har jag ett till problem, jag har slut platser i centralen.
Går det att på något enkelt sätt expandera centralen med fler säkringsplatser och använda samma JFB mm? Det är en 3 år gammal Hager central installerad av behörig elektriker.

Alt 2
Sätta in en helt ny undercentral, men då tillkommer alla kostnader för den + att jag måste dra matarkabel till den och det lär inte vara den tunnaste och mest lätthanterliga kabeln(den lär vara jävligt dyr oxå) ;)

Hur grov kabel behövs till den undercentralen?

Synpunkter?

J
Varför så många säkringar , ska du ha 50 st uttag förbrukare ?

J jesper33 skrev:
Varför så många säkringar , ska du ha 50 st uttag förbrukare ?
Nästan... 2 sovrum, ett vardagsrum på 35 kvm, utebelysning, uttag utomhus så det är nog totalt närmare 40 eluttag(inne och ute) plus 9 lampor(inne/ute)

J
Räcker gott med en 3 fasgrupp till detta, det finns 2200W per fas att använda, det blir många ljuspunkter och uttag på det och allt kommer nog inte att användas samtidigt, tänk själv belysning , 2200W är detsamma som 22 st 100W lampor

Mikael_L
Kan du nog lätt köra på 3-4 säkringar, eller så ...

Ska du ha några stora förbrukare, typ motorvärmare, infravärmare, hembränningsapparat ...?
Då kan det krävas ytterligare någon grupp.

Nu är det de upplägget han ville ha utifrån hur mycket uttag mm som vi skulle ha.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du nog lätt köra på 3-4 säkringar, eller så ...

Ska du ha några stora förbrukare, typ motorvärmare, infravärmare, hembränningsapparat ...?
Då kan det krävas ytterligare någon grupp.
Ja det kommer vara en del storförbrukare i all rum så de behöver egna grupper

Mikael_L
N noone70 skrev:
Går det att på något enkelt sätt expandera centralen med fler säkringsplatser
AEG och GE har automatsäkringar där det är två st säkringar på varje modulbredd.

De kan vara en lösning om själva centralen blir för liten. Det blir ändå lite meck, för man ska ju in med dubbelt så mycket kabel sen också. Men det brukar lösa sig. De säkringarna är ju inte direkt förstavalet, men kan vara bra att trolla fram som en nödlösning.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Eller bara sätt en 1-radig central under/över den befintliga om det finns plats? Det behöver inte se hemskt ut om man väljer något av samma sort. Annars kan man såklart byta central från en 1-radig till 2-radig eller från 2-radig till 3-radig, men det blir ju mer jobb. Centralen utan alla säkringar och grejer kostar väl inte så mycket i förhållande till denna installation ändå?

Som sagt det räcker med en 3fasgrupp, Att dra dit 7 grupper är att grovt överarbeta det hela. Hur stora är huvudsäkringarna ? dom sätter ju gränsen för hur mycket ström man kan ta ut i HELA huset. Skulle man utnyttja behöva 7x10 A på utbyggnaden så behöver man öka på huvudsäkringarna i alla fall bortåt 20 A och det är helt orealistiskt i ett vanligt bostadshus. Som jag tar för givet att det handlar om.
PS
Jag skulle tro att dom flesta hushåll kör sina hus på 16 eller 20 A huvudsäkring.

Redigerat:
I den typen av rum du nämner brukar det inte finnas ngn större förbrukare än damsugaren. Men den används i ett rum åt gången.

Mikael_L
Nu skrev noone70 att det ska vara en del storförbrukare, så vi får väl lite på det ...

H*n ska kanske mine'a bitcoin, och räknar med 20A för datorer och 20A för AC ..., t.ex.

Jag tror att vi har lite olika måttstockar för vad "storförbrukare" är ;)

Mikael_L
Var det ett svar till mig?

I så fall tror jag inte att du har koll på vad det innebär att mina bitcoin ... ;)

Det hade inte jag heller för bara några månader sen. :thinking:

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som sagt det räcker med en 3fasgrupp, Att dra dit 7 grupper är att grovt överarbeta det hela. Hur stora är huvudsäkringarna ? dom sätter ju gränsen för hur mycket ström man kan ta ut i HELA huset. Skulle man utnyttja behöva 7x10 A på utbyggnaden så behöver man öka på huvudsäkringarna i alla fall bortåt 20 A och det är helt orealistiskt i ett vanligt bostadshus. Som jag tar för givet att det handlar om.
PS
Jag skulle tro att dom flesta hushåll kör sina hus på 16 eller 20 A huvudsäkring.
Vi har 25A huvudsäkring

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.