Funderar på att installera ledremsa i hörnprofil mot hörnet mellan tak och vägg för att lysa upp hallen. Kan man koppla den till takuttaget så att den går att styra med den vanliga knappen på väggen? Har ingen kännedom om led eller el, så det får bli elektriker som gör själva installationen men jag vill gärna veta så mycket som möjligt. Något speciellt jag ska tänka på? Märken?

Allt går.
Hur vill du ha det, synlig led strip eller ska det vara indirekt ljus studsat mot något?

Strip/remsa i hörnprofil. Totalt nästan 15 m.

optimum
Led är oftast 12 V och då ska du ha ett nätaggregat för Led som du sedan matar från nätet med 240V
Koppla absolut inte Led list för 12V direkt till 240V.

Som tidigare sagt kommer du behöva en driver för ledstrippen. Självklart går det att ta ström från takdosan, men de kablarna ska in i en trafo, kanske två med tanke på att du vill ha 15m. Utan att se förutsättningarna så är det svårt att säga hur detta skulle kunna lösas snyggt.

15m blir en del effekt. Om du inte ska ha för mycket effekt per meter så kan det gå med inmatning på mitten och så 7,5m år varje håll. Blir det för långt så leder spänningsfallet i listen till synligt mindre ljus.

Beroende på effekt kan det finnas drivdon som fått plats i en dosa om du hittar någon sådan i närheten. Annars får man skapa plats genom att öppna vägen och / eller fiska fram en slang. Ofta får det att lösa beroende på hur det ser ut.

Jag har två takuttag i hallen som styrs från två knappar dvs jag tänder båda takuttagen med ena knappen och kan släcka båda med andra knappen, jag kan inte styra takuttagen varförsig och det vill jag inte heller i framtiden. Hallen är ca 1,2 m bred och 6-7 m lång. Kan jag koppla varsitt uttag till varsin LED strip längs med varsin vägg? Är trafo och drivdon som nämns ovan samma saker? Omvandlar de 230V till 12V som behövs för LED?

Har tidigare haft ca 400 lm lågenergilampa i varje takuttag dvs totalt ca 800 lm så den motsvarande ljusintensiteten är väl en lagom nivå att sikta på även när jag byter till LED-strip, kan tom tänka mig att ca 600 lm är lagom för denna hall eftersom vi har bra ljusinsläpp. Är 300-400 lm per striplängd på ca 6-7 m för mycket för att gå på en drivdon per takuttag om man tänker att man drar en strip längs med varje vägg i sin tur kopplat till varje takuttag?

Magnus E K
Jag tror inte det blir bra att försöka lysa upp ett helt rum med LED-strips. Även om det blir samma totala ljusflöde så kommer man bli bländad av alla små punktkällor.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag tror inte det blir bra att försöka lysa upp ett helt rum med LED-strips. Även om det blir samma totala ljusflöde så kommer man bli bländad av alla små punktkällor.
Med rätt diffusor framför blir det ett jämnt och mjukt ljus. Hörnprofiler finns med lite större avstånd från tejpen till diffusorn så ljuset blir mjukare. Då får man en linje av ljus.

Vill man ha det mjukare får man studsa ljuset i någon yta. Jag har ledtejp som släpljus utmed några väggar för att få mjuka skuggfria partier.

Även en naken ledtejp utan diffusor är mindre bländande än vanliga spottar.

Magnus E K
Aha, där fick jag lära mig något nytt om LED-strips/tejp. Får skaffa några att testa med någon gång, men i hallen kommer jag nog behålla de traditionella takarmaturerna tills det blir ekonomiskt att tapetsera med OLED-tapet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.