idag funderade jag lite och kom på att jag gärna skulle fixa ett riktigt 3-fas CEE uttag i källaren/garaget där det redan är framdraget 3-fas som egentligen sedan går vidare till ett gammalt pumphus som inte används.
Lätt fixat tänkte jag först men så viss fasen, det är ju en lite äldre historia utan nolla...

hursomhelst, elsystemet är lite äldre i huset med porslinsproppar, nollan och jord är sammankopplad i centralen till dom olika grupperna (sitter på samma skruv till dom olika grupperna)

i den bästa av världar så skulle jag dra en helt ny ledning från centralen, men det är lite omständligt då centralen sitter i andra änden av huset två våningar upp.

Så min fundering nu är om jag av dessa 4 ledare ur befintlig kabel skulle kunna sätta upp en liten undercentral och där dela på jord och nollan på samma vis som annars sker i den stora centralen, jag förstår att detta kanske inte är helt korrekt, men hur bra eller dåligt vore det om jag gjorde så, jag skulle då även fixa en jordfelsbrytare som inte finns i dagsläget

• Gilla
Arne Brygg
  • Laddar…
Det blir inte korrekt då den typen av koppling kräver att kabeln är minst 10 kvadratmillimeter.

Detdu har nu är 3 faser och jord.

Kan du dra fram en ledare till i befintlig kanalisation?

S Slugge skrev:
Det blir inte korrekt då den typen av koppling kräver att kabeln är minst 10 kvadratmillimeter.

Detdu har nu är 3 faser och jord.

Kan du dra fram en ledare till i befintlig kanalisation?
tanken var väl att sätta en liten normkapsling, exempelvis för 4 moduler och inte en riktig undercentral
nej jag kan inte dra fram en ledare till då det först och främst inte finns någon kanalisation, det är en kabel som är delvis inbyggd, delvis klamrad, delvis inmurad genom väggar

P Poontus skrev:
tanken var väl att sätta en liten normkapsling, exempelvis för 4 moduler och inte en riktig undercentral
nej jag kan inte dra fram en ledare till då det först och främst inte finns någon kanalisation, det är en kabel som är delvis inbyggd, delvis klamrad, delvis inmurad genom väggar
Och du behöver nolla då? Annars kan du ju köra motorer, spisar och liknande..

Möjligen du kan göra om det till 2 faser, nolla och jord, men då mister du 3-fasfinessen, om den nu är önskvärd.

Annars kanske du kan dra ny kabel direkt från mätaren.

S Slugge skrev:
Och du behöver nolla då? Annars kan du ju köra motorer, spisar och liknande..

Möjligen du kan göra om det till 2 faser, nolla och jord, men då mister du 3-fasfinessen, om den nu är önskvärd.

Annars kanske du kan dra ny kabel direkt från mätaren.
många moderna apparater kräver nolla som jag förstår det, så gott som alla svetsar om jag har förstått det rätt som inte är väldigt gamla.
jag har redan på annan plats i källaren/trappan bytt ut en gammal handske mot ett 316-6 CEE uttag.

men vad är problemet med att sätta en exempelvis en liten normkapsling och göra som jag skrev, mer än att det antagligen går emot det som är helt rätt i el-bibeln? fram till maskinen blir det ju egentligen samma sak om jorden och nollan delar sig i normkapslingen eller i centralen

Problemet är att din kabel kanske inte är i skick för att användas som huvudledning i ett TN-C-system. Så det handlar om faktisk elsäkerhet, inte om elbiblar. Avbrott i PEN-ledaren vill du inte ha. Formellt får du dessutom endast återanvända den för samma syfte, dvs den ska tidigare ha varit en huvudledning.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L
"Tyvärr" är det precis som Slugge och Bosse skriver.

Minimikravet på en PEN-ledare är 10mm2 idag (sedan ELSÄK-FS1994:7 (blå boken) från 1994).
Och undantaget att äldre standard kan behållas gäller ju som sagt bara om delen har samma syfte och funktion.

Sen kanske man kan, om man har rymligt samvete, glida lite på denna gråskala. Men själv tycker jag det är lite väl mörkgrått att anse Semko17-don -> gruppcentral som nästan samma sak.

Jag antar att du frågar för att du vill veta vad som gäller, så vi presenterar bara fakta här, som du kan ha som underlag för vidare beslut.

Igår stod jag själv för ett aningens knepigt beslut.
Hade rivit bort en befintlig gammal central som bestod av en massa smålådor och olika prylar, och upp med lite modernt och enhetligt utseende, sparar väggyta och ser bättre ut sen.

Men det matades några lampstolpar från denna gamla central, och naturligtvis var det ju 3+1-ledare, dvs PEN på bara 6mm2 då.
Men jag byter ju inte funktion på ledningen, så det går ju att behålla den, problemet hamnade mest i att med den nya centralen går jag ju över till TN-S i den och matningen till den, så allt sket ju sig i alla fall.

Men efter att sugit på karamellen lite så har jag nu valt att mata centralen TN-C, det är bara en kort snutt 5-ledare som jag anbringat mellan en redan nedgrävd matningskabel och den nya centralen, som nu ska bytas från 5g6 till 4g10.
Och så blir det en liten del i nya centralen (3-raders med mycket ledig plats) som härbärgerar delarna med utgående PEN (genom kontaktor bl.a). Detta kommer säkerligen ställa till oreda i skallen på någon framtida elektriker som inte är lika intelligent som mig. :rofl: Men det skiter jag i.

Redigerat:
Fast om vi struntar i det moraliska. Det torde ju finnas trettielva hundra centraler som fortfarande är kopplade som TS menar och de används ju. Om det blir en till lär inte påverka nåt........

Mikael_L
Ja det är sant, att det finns massor med små undercentraler runt om i landet som är uppsatta och inkopplade innan regeln om 10mm2 PEN kom.
De kan ha en ledning med 3x2,5 + 2,5 till sig, alltså 2,5mm2 PEN.

Det finns en anledning till att kravet på grövre PEN har tillkommit, och anledningen är inte en hemlig deal med koppargruvorna. ;)

För det mesta fungerar det ju dock bra, många sådana här gamla installationer lever kvar, och har alltså gjort sitt jobb, troligen utan missöden, under alla dessa år.
På andra ställen har nog PEN-ledaren släppt, eller glappat, och kanske förstört en massa inkopplad utrustning, ev orsakat andra skador också, brand strömgenomgång. Men det är sannolikt relativt ovanligt, men händer. Särskilt illa har klena ledare i mark varit utsatta, när det börjar bli korrosion så har marginalerna snabbt blivit för små.

Men återigen, jag antar att TS frågar för att veta hur läget är, vad lagar, regler och föreskrifter säger.
Nu har vi meddelat det, mer än så bryr jag mig inte.
Men såsom elektriker har jag svårt att själv runda hörn på det viset, visst ansvar har man, och en liten mån yrkesheder som hindrar en från de mest fula lösningarna, vad det än råkar vara.

Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
Fast om vi struntar i det moraliska.
Bara det moraliska? Men fortsätta följa regler, lagar och sånt? ;)

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bara det moraliska? Men fortsätta följa regler, lagar och sånt? ;)
Då tolkar jag det som att du aldrig någonsin gör det? Du kör inte en km i timmen för fort och såna saker? Jag påstår inte att man ska strunta i lagar och regler men det finns samtidigt väldigt mycket regler för reglerna skull och att man gör på vissa sätt i nyinstallationer och seriösa uppgraderingar är en sak men att säga att man MÅSTE göra det för att reglerna ser ut som de gör i en installation som ska vara orörd i övrigt tror jag inte ens alla elektriker gör.
Vet man bara att allt är okej och gör på det här viset så kan man ju bara låtsas om att det alltid varit så då så är det ju som "vanligt"............
Självklart är det bra att gällande lagar och regler presenteras som de gör, det säger jag inget om. I övrigt gör TS som denne vill. Det är denne som ansvarar för sin elanläggning.

Mikael_L
Om jag inte ser skymten av någon polis, eller ens någon annan bil, så känns det ganska riskfritt att dra på 10km/h för fort (om väglag och väder gott och väl medger det).
Och såg ingen polis mig då, så klarade jag mig.

Om jag utför någon regelvidrigt i elinstallation så kan jag åka dit långt efter, så bara det lilla faktumet har ju en viss påverkan hur jag riskvärderar saker och ting.

Om jag arbetar som kock så skulle jag vara rätt noga med att följa alla regler om livsmedel och hygien, men hemma skulle jag antagligen vara betydligt mer slapp.
Detta har att göra med att man ofta är lite olika i sin yrkesroll jämfört som privatperson.
Kunden jag är på väg till bryr sig knappast om att jag fick en fortkörningsbot på vägen dit (förutom att jag blev sen), men vill nog att eljobbet jag utför är helt korrekt, då det sen är kunden, såsom anläggningsägare, som ansvarar för det sekunden efter jag lämnat stället.

Det var ett par spridda reflektioner på det hela.
Jag kan mycket väl runda hörn lite, när jag är ute på fält. Om det finns starka skäl att finna en lösning, och det bara ligger något lite i gråzonen, dvs går att försvara någorlunda, så försöker jag vara pragmatiskt konstruktiv.
Igår så krävde jag inte att de skulle gräva upp 300m kabel till lyktstolparna, bara för att det blev lite besvärligt, jag fann en annan lösning, som blir mycket mer kostnadseffektiv för kunden.
Den lösningen skulle kanske inte valts om kabeldikena redan var uppgrävda, då skulle jag föreslagit en lämpligare kabel.

Hur många åtalas för regelvidriga installationer per år? Om vi nu endast pratar om de som är inom det normala ? Det som är okej rent installationsmässigt alltså. Ts i det här fallet ska ju inte göra nåt fullständigt upp åt väggarna så att säga. Det är ju ändå ett skolexempel på hur många installationer fortfarande ser ut.
Det måste vara ungefär lika sannolikt som att det helt plötsligt står tio vittnen ute i skogen som alla intygar att du körde för fort just den där dagen och mot alla odds får dig fälld.
Men visst, jag förstår hur du menar. En yrkesroll är ju en yrkesroll men ta det där med hastigheten med en polisman så drar ju han samma visa även där. Att det absolut inte finns nå undantag när det gäller hastigheter. Fast även poliser genar. Brukar laga bilen åt en gammal polis på byn och under provkörningar ibland så har han både kört för fort och utan bälte.....

S Stefan1972 skrev:
Fast om vi struntar i det moraliska. Det torde ju finnas trettielva hundra centraler som fortfarande är kopplade som TS menar och de används ju. Om det blir en till lär inte påverka nåt........
Jag tycker att du tänker helt fel här. Att gå efter hur andra gjort eller hur gamla anläggningar är utförda är ofta ett dåligt motiv. Som jag skrev så handlar det om ifall kabeln är i skick för att användas på detta sätt då avbrott i PEN gör alla utsatta delar spänningsförande. Man har på goda grunder skärpt reglerna för denna typ av ledning och undantagsreglerna vid underhåll finns inte för att gamla anläggningar skulle vara ofarliga utan enbart för att nya regler inte är retroaktiva. Så "en till" kan mycket väl bli den sista som TS gör om han inte har huvudet på skaft.

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att du tänker helt fel här. Att gå efter hur andra gjort eller hur gamla anläggningar är utförda är ofta ett dåligt motiv. Som jag skrev så handlar det om ifall kabeln är i skick för att användas på detta sätt då avbrott i PEN gör alla utsatta delar spänningsförande. Man har på goda grunder skärpt reglerna för denna typ av ledning och undantagsreglerna vid underhåll finns inte för att gamla anläggningar skulle vara ofarliga utan enbart för att nya regler inte är retroaktiva. Så "en till" kan mycket väl bli den sista som TS gör om han inte har huvudet på skaft.
Ja självklart men jag utgår ju ifrån att den är i gott skick. Den biten är ju ts ansvar. Jag har inte sagt att denne ska göra det om ledningen är gammal och osäker. och hur ts gör den kontrollen vet jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.