Hej, har lite problem med elen, när jag mäter mellan jord och fas och även mellan nolla och fas i dosan så har jag 230 volt! Men när jag kopplar i de tre andra faserna i dosan så går spänningen ner till cirka 45 volt??

Lite mer info skulle inte skada... Är det en dosa med alla tre faser framdragna? Mellan vilka ledare blir det 45 Volt? Bilder?

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lite mer info skulle inte skada... Är det en dosa med alla tre faser framdragna? Mellan vilka ledare blir det 45 Volt? Bilder?
Det är bara 1-fas och har 230 volt på den fasen och det är inkommande fas till dosan, när jag kopplar in de andra tre faserna som går vidare till andra grejer så går spänningen ner till 45 volt...

J Jens.69 skrev:
Det är bara 1-fas och har 230 volt på den fasen och det är inkommande fas till dosan, när jag kopplar in de andra tre faserna som går vidare till andra grejer så går spänningen ner till 45 volt...
Om du bara har 1-fas i dosan hur kan du då koppla vidare tre andra faser? Blir inte det fyra faser totalt?

Om du lägger ner lite med energi på din trådstart samt kanske kompletterar den med en bild eller två så kommer du få bättre hjälp.
Alternativt ringer du en elektriker.

JanneJanne123
Ja, TS har nog inte riktigt koll på hur/vad en fas är och förvillar oss lite med att använda termer hen inte riktigt behärskar.

Frågan verkar ju dock vara att när hen kopplar på tre förbrukare till den inkommande fasen i dosan så mäter hen upp 45V.

Edit: Ser att TS har Jens som nick, då blev hen lite onödigt att använda.

Redigerat:
E EyEr0n skrev:
Om du bara har 1-fas i dosan hur kan du då koppla vidare tre andra faser? Blir inte det fyra faser totalt?

Om du lägger ner lite med energi på din trådstart samt kanske kompletterar den med en bild eller två så kommer du få bättre hjälp.

Har en fas L1 från säkring till dosa sen går den vidare till tryck knappar och vägguttag och när jag kopplar in allt så får jag en lägre spänning. Men om jag kopplar bort allt som går vidare bevisäga de 3 bruna fas kablarna som går tryck knapp och väggutan så har jag 230 volt på den kabeln som kommer från säkring.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, TS har nog inte riktigt koll på hur/vad en fas är och förvillar oss lite med att använda termer hen inte riktigt behärskar.

Frågan verkar ju dock vara att när hen kopplar på tre förbrukare till den inkommande fasen i dosan så mäter hen upp 45V.
Jajamän förlåt om jag är lite otydlig men det är precis det jag menar

E EyEr0n skrev:

Är nämligen elektriker men det var ett tagsen man grejade med hushålls el då jag programmerare.

Om jag förstår rätt, vilket är tveksamt. Så har du alltså en matande fas, och så delas den upp till annat i dosan?

I så fall är den inte matad. Det du mäter är kapacitivt kopplad ström. Din ledare är inte kopplad till matande säkring.

Som sagt, bilder skulle underlätta. Det som matas vidare från dosan, vad går det till? Hur många uttag och strömbrytare? Är något anslutet i något uttag? Är strömbrytaren aktiv? Om ingenting är anslutet någonstans är det troligen som hempularen säger. Om det är saker anslutna kan det eventuellt vara en trasig huvudsäkring och någon last mellan faser som leder över ström till fasen med den trasiga säkringen. Det räcker för att hålla spänningen uppe utan belastning. Men med belastning sjunker det.

J Jens.69 skrev:
Är nämligen elektriker men det var ett tagsen man grejade med hushålls el då jag programmerare.
Du är inte elektriker.

• Gilla
  • Haha
Blodpudding och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.