(Länkar till bilder på ledare och kopplings-schema ligger längst ned).

Vi har en Electro Helios från 50-talet i vårt hus som har gått hur bra som helst i alla år. Vi har nu haft elektriker här som dragit om elen och installerat central jordfelsbrytare och sedan dess har spisen blivit extremt slö, på ett sätt som den varit tidigare en gång då vi råkat koppla ur en av säkringarna.
Jag öppnade idag kåpan på spisens baksida och det verkar som att den tidigare gått på 3-fas utan nolla och att den som satt på kabeln råkat(?) använda blå ledare för en av faserna och klippt av svart ledare.
Kan någon bekräfta att endera av följande två lösningar är säkra och får igång spisen igen?

I. Klippa svart ledare i vägg-anslutningen och sätta blå ledare på dess plats.

II. Flytta ett av blecken i spis-anslutningen till position 1+2 och ta bort det andra blecket. Ledarna kopplas sedan blå till position 2, brun till position 3, svart till position 4 samt grå till position 5.

Kopplingsschema i spisen:
Kopplingsschema som visar inställningar för 3-fas utan nolla och 1-fas/3-fas med nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spis-anslutningen:
Elektrisk anslutning i en gammal spis med märkning av positionerna 1 till 5, kopplade ledare och bleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg-anslutningen:
Elektrisk anslutning med olika färgade ledningar, inklusive blå och brun, i en spiskopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
En bild på skylten avgör helt hur den ska kopplas, står det 380-400/N eller bara 400V
 
Skala upp kabeln en bit i spisändan och koppla ur den blå (samt isolera änden) och koppla in den avklippta där den blå sitter i dag.
 
  • Gilla
Arneno och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Som föregående inlägg säger så blir det rätt och samma koppling som fungerat bra tidigare.

Dragavlastningen i stickproppen ser ut att behöva åtgärdas också.
 
  • Gilla
Arneno
  • Laddar…
Tack! Så får det bli då. Det finns alltså inget att vinna på att koppla in nollan?

E elmont skrev:
Skala upp kabeln en bit i spisändan och koppla ur den blå (samt isolera änden) och koppla in den avklippta där den blå sitter i dag.
 
Tack! Jag passade på att jämna ut skruvtrycket på plast-blecket när jag hade den öppen. Borde det klämma på hela kabelskalet, istället för på bara ledarna?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Som föregående inlägg säger så blir det rätt och samma koppling som fungerat bra tidigare.

Dragavlastningen i stickproppen ser ut att behöva åtgärdas också.
 
Magnus E K
Jag är också lite nyfiken på vad fördelen skulle vara med det fjärde inkopplingsalternativet (Y-kopplingen). Framgår det om totala effekten blir samma? Enda fördelen jag kan komma på är att om en eller två av de tre säkringarna går (eller av huvudsäkringarna) så blir funktionsbortfallet mindre.
 
Magnus E K
Arneno Arneno skrev:
Tack! Jag passade på att jämna ut skruvtrycket på plast-blecket när jag hade den öppen. Borde det klämma på hela kabelskalet, istället för på bara ledarna?
Ja, precis så, över hela kabeln. Kan behöva förkorta ledarna för att få ihop det praktiskt.
 
Den enda ytterligare information jag fick av spisen var denna bild:

Sliten typskylt på en Elektro Helios-spis med tekniska specifikationer, max 3 kW, 220-380V, tillverkad i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag har ingen aning om vad de olika kopplingsalternativen kan vara till för. Kan det ha varit ett sätt att säkra spisen mot eventuella framtida el-säkerhetskrav, ett försäljningsargument i en tid då spisar var en livstidsinvestering?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag är också lite nyfiken på vad fördelen skulle vara med det fjärde inkopplingsalternativet (Y-kopplingen). Framgår det om totala effekten blir samma? Enda fördelen jag kan komma på är att om en eller två av de tre säkringarna går (eller av huvudsäkringarna) så blir funktionsbortfallet mindre.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Den kanske helt enkelt fungerar med två olika spänningar likt somliga av dagens VVBer, där 230 V ger effekten 1 kW och 400 V ger 3 kW.

Kul att se ett S-märke och Made in Sweden.
 
Kan det vara att Y-koppling var tänkt att användas i installationer där man inte kunde säkra upp tillräckligt mycket för att köra på full effekt. Den kan fortfarande användas, men man får vänta längre på att potatisen kokar upp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Intressant att det fortfarande på 50-talet var så vanligt med likström att spistillverkaren anger hur den då skall kopplas.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
A Avemo skrev:
Intressant att det fortfarande på 50-talet var så vanligt med likström att spistillverkaren anger hur den då skall kopplas.
Gillar det med inget man ser nu förtiden .
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.