(Länkar till bilder på ledare och kopplings-schema ligger längst ned).
Vi har en Electro Helios från 50-talet i vårt hus som har gått hur bra som helst i alla år. Vi har nu haft elektriker här som dragit om elen och installerat central jordfelsbrytare och sedan dess har spisen blivit extremt slö, på ett sätt som den varit tidigare en gång då vi råkat koppla ur en av säkringarna.
Jag öppnade idag kåpan på spisens baksida och det verkar som att den tidigare gått på 3-fas utan nolla och att den som satt på kabeln råkat(?) använda blå ledare för en av faserna och klippt av svart ledare.
Kan någon bekräfta att endera av följande två lösningar är säkra och får igång spisen igen?
I. Klippa svart ledare i vägg-anslutningen och sätta blå ledare på dess plats.
II. Flytta ett av blecken i spis-anslutningen till position 1+2 och ta bort det andra blecket. Ledarna kopplas sedan blå till position 2, brun till position 3, svart till position 4 samt grå till position 5.
Kopplingsschema i spisen:
Spis-anslutningen:
Vägg-anslutningen:
Vi har en Electro Helios från 50-talet i vårt hus som har gått hur bra som helst i alla år. Vi har nu haft elektriker här som dragit om elen och installerat central jordfelsbrytare och sedan dess har spisen blivit extremt slö, på ett sätt som den varit tidigare en gång då vi råkat koppla ur en av säkringarna.
Jag öppnade idag kåpan på spisens baksida och det verkar som att den tidigare gått på 3-fas utan nolla och att den som satt på kabeln råkat(?) använda blå ledare för en av faserna och klippt av svart ledare.
Kan någon bekräfta att endera av följande två lösningar är säkra och får igång spisen igen?
I. Klippa svart ledare i vägg-anslutningen och sätta blå ledare på dess plats.
II. Flytta ett av blecken i spis-anslutningen till position 1+2 och ta bort det andra blecket. Ledarna kopplas sedan blå till position 2, brun till position 3, svart till position 4 samt grå till position 5.
Kopplingsschema i spisen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spis-anslutningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg-anslutningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Jag passade på att jämna ut skruvtrycket på plast-blecket när jag hade den öppen. Borde det klämma på hela kabelskalet, istället för på bara ledarna?
Magnus E K skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag är också lite nyfiken på vad fördelen skulle vara med det fjärde inkopplingsalternativet (Y-kopplingen). Framgår det om totala effekten blir samma? Enda fördelen jag kan komma på är att om en eller två av de tre säkringarna går (eller av huvudsäkringarna) så blir funktionsbortfallet mindre.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Den enda ytterligare information jag fick av spisen var denna bild:
Så jag har ingen aning om vad de olika kopplingsalternativen kan vara till för. Kan det ha varit ett sätt att säkra spisen mot eventuella framtida el-säkerhetskrav, ett försäljningsargument i en tid då spisar var en livstidsinvestering?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag har ingen aning om vad de olika kopplingsalternativen kan vara till för. Kan det ha varit ett sätt att säkra spisen mot eventuella framtida el-säkerhetskrav, ett försäljningsargument i en tid då spisar var en livstidsinvestering?
Magnus E K skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den kanske helt enkelt fungerar med två olika spänningar likt somliga av dagens VVBer, där 230 V ger effekten 1 kW och 400 V ger 3 kW.
Kul att se ett S-märke och Made in Sweden.
Kul att se ett S-märke och Made in Sweden.
Kan det vara att Y-koppling var tänkt att användas i installationer där man inte kunde säkra upp tillräckligt mycket för att köra på full effekt. Den kan fortfarande användas, men man får vänta längre på att potatisen kokar upp.
Klicka här för att svara
