1 770 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Skydda FQ i lysrörsarmatur
Hur skulle ni proffs löst detta? FQ kommer ur taket och en ny lysrörsarmatur (2x36w utan reflektor) ska upp. Kablarna kommer ut mitt i armaturen mellan lysrören och går ca 10cm till en kopplingsplint.
Drog tejp på ledarna så länge i ett försök att skydda mot UV men vill gärna säkra permanent. Värmen är väl också ett problem om jag förstått det rätt.
Drog tejp på ledarna så länge i ett försök att skydda mot UV men vill gärna säkra permanent. Värmen är väl också ett problem om jag förstått det rätt.
Du kanske har en bit kabelskal att trä över alla den lilla biten fram till anslutningen. Annars går det bra med lite tejp som du har gjort det är inget stort problem direkt med värme eller UV i armaturen om man lägger ledningarna vettigt.
Bästa svaret
Mot UV kan man använda lite av varje som skydd, är man privatperson och av naturliga orsaker alltså inte är sugen på att köpa ut en 100m rulle med PVC-slang så kan man dra på lite tejp, avkapat sugrör, kabelhölje från valfri kabel med lagom dimension, osv. Uppgiften är ju bara att stoppa UV.
Vad gäller värme så gäller det bara att dra det på vettiga ställen, inte mot rören, inte mot drosseln eller drivdonet, utan lite mellanrum.
Vad gäller värme så gäller det bara att dra det på vettiga ställen, inte mot rören, inte mot drosseln eller drivdonet, utan lite mellanrum.
Men använd en "bra" tejp, dom billigaste i lågprisbutikerna brukar inte sitta på plats så länge då klistret har en tendens att släppa efter en tid. "Riktig" eltejp ser lika ut men kostar någon krona mer och har ett klister av en helt annan kvalitet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden