1 838 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Mäta hur bra jorden är till ladan?
Sida 1 av 2
Jag har en verkstad i ladan och det har hänt en del lustiga saker som att delar i en maskin gick sönder även när huvudbrytaren har varit av så jag skulle vilja kolla hur bra jordningen är till ladan och huset, men hur mäter man det?
Eh... Du får gärna berätta mer om felen. Att saker går sönder är sällan ett symptom på dålig jordning, det brukar mer orsaka strömgenomgång och personskador.
Om spänningen är på trots avslagen huvudbrytare så är antingen brytaren trasig eller kopplingen inte som du tror.
Vad har du för mätinstrument? Vad har du för vana av att mäta?
Om spänningen är på trots avslagen huvudbrytare så är antingen brytaren trasig eller kopplingen inte som du tror.
Vad har du för mätinstrument? Vad har du för vana av att mäta?
Det gick sönder bla ett kretskort i maskinen när det åskade lite och jag tyckte det var lustigt att endast det gick sönder på just den maskinen där huvudströmbrytaren var av och det är inget fel på brytare. Det kan ju förstås vara en tillfällighet att det letade sig in spänning där det kan ju hända lite vad som helst tydligen när det har med åska att göra.
Hur som helst skulle jag oavsett vilja veta att jordningen är bra här på gården, har man speciella instrument för att mäta det?
Jag har multimeter, ocsilloskope och isolationsmätare för motorer.
Hur som helst skulle jag oavsett vilja veta att jordningen är bra här på gården, har man speciella instrument för att mäta det?
Jag har multimeter, ocsilloskope och isolationsmätare för motorer.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 877 inlägg
Det är alltså skyddsutjämning som skydd mot (åsk)överspänningar från nätet som det handlar om.
Det är svårt att mäta ifall den är bra då det är stor skillnad på resistansen vid mätning och den impedans som blixtströmmen ser.
Det är nog mer fruktsamt att se över just hur skyddsutjämningen är utförd. Det du med alla medel ska undvika är att en maskin har kontakt med moder jord via flera olika ledningar. Den kan få jord via elnätets skyddsjord och jord från någon signalledning eller dylikt, eller kanske via sitt chassi på ett olyckligt sätt som gör att det kan gå en blixtström genom maskinens hölje och skyddsledare.
Man räknar tumregelmässigt med ett spänningsfall på 1 kV per meter kabel som blixtströmmen går i. Så om den på något sätt passerar maskinen så kan allt hända. Så titta efter hur maskinen får jord och försök i så fall potentialutjämna dessa ledningar så att maskinen inte ser överspänningarna. Skyddsutjämningen ska göras så tidigt som möjligt, direkt där ledningar kommer in i byggnaden.
Överspänningsskydd kan också beaktas, men de är ju mest verksamma med strömmen på till maskinen. Det är dock inte omöjligt att blixtströmmen kan hoppa över den brutna strömbrytaren på maskinen. Enligt reglerna för säker frånskiljning krävs ett kontaktgap på minst 3 mm, kanske högre för dina maskinen beroende på närheten till mätarskåpet och de överspänningar man kan befara.
Det kan även hamna om luftburna överspänningar (induktiva) men jag kan inte säga när det i praktiken finns en signifikant risk för det. Skyddet där består i att klä in ladan med stålplåt...
Det är svårt att mäta ifall den är bra då det är stor skillnad på resistansen vid mätning och den impedans som blixtströmmen ser.
Det är nog mer fruktsamt att se över just hur skyddsutjämningen är utförd. Det du med alla medel ska undvika är att en maskin har kontakt med moder jord via flera olika ledningar. Den kan få jord via elnätets skyddsjord och jord från någon signalledning eller dylikt, eller kanske via sitt chassi på ett olyckligt sätt som gör att det kan gå en blixtström genom maskinens hölje och skyddsledare.
Man räknar tumregelmässigt med ett spänningsfall på 1 kV per meter kabel som blixtströmmen går i. Så om den på något sätt passerar maskinen så kan allt hända. Så titta efter hur maskinen får jord och försök i så fall potentialutjämna dessa ledningar så att maskinen inte ser överspänningarna. Skyddsutjämningen ska göras så tidigt som möjligt, direkt där ledningar kommer in i byggnaden.
Överspänningsskydd kan också beaktas, men de är ju mest verksamma med strömmen på till maskinen. Det är dock inte omöjligt att blixtströmmen kan hoppa över den brutna strömbrytaren på maskinen. Enligt reglerna för säker frånskiljning krävs ett kontaktgap på minst 3 mm, kanske högre för dina maskinen beroende på närheten till mätarskåpet och de överspänningar man kan befara.
Det kan även hamna om luftburna överspänningar (induktiva) men jag kan inte säga när det i praktiken finns en signifikant risk för det. Skyddet där består i att klä in ladan med stålplåt...
Tack för bra input, ska se över detta.Bo.Siltberg skrev:
Det är alltså skyddsutjämning som skydd mot (åsk)överspänningar från nätet som det handlar om.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Åska är lurigt. Datorn var troligen jordad? Och du hade en nätverkskabel från dator till kortet som gick sönder. Din motion controller är kanske dessutom jordad via något den är fastkruvad på?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 176 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 176 inlägg
Jag har varit med om folk som menar att överspänningsskydd är värdelösa, pekandes på en svart burk från sextitalet
När jag sen monterat nya skydd och ordentlig jordning har samma personer häpnat över att elektroniken överlever åskväder
Skydden är förbrukningsvara, beroende på hur kraftiga överspänningar och hur många så tar de slut, finns varianter med indikator som visar när de ska bytas
När jag sen monterat nya skydd och ordentlig jordning har samma personer häpnat över att elektroniken överlever åskväder
Skydden är förbrukningsvara, beroende på hur kraftiga överspänningar och hur många så tar de slut, finns varianter med indikator som visar när de ska bytas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 877 inlägg
J JeeyBee skrev:
Det tyder på en måttlig överspänning som kan vara svår att skydda sig emot. Överspänningsskydd kan släppa igenom en kV, vilket apparater ska klara, men inte alla, inte alltid... Det är därmed lite svårt att hitta en förbättringsåtgärd utifrån ett enda skadetillfälle.J JeeyBee skrev:
Det du däremot kan titta på är om maskinen har jordkontakt från flera håll. Då har blixtströmmen en chans att ställa till skada om den finner en väg t.ex via skyddsjord in i maskinen och ut genom markjord.