Elcentral med oorganiserade kablar och säkringsbrytare i ett nybyggt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserade elkablar och ledningar i en elcentral med synliga koppartrådar.
Skapa konto
Elcentral med oordnade kablar och säkringsdosor, installationsdetaljer synliga.
Skapa konto
Öppen elektrisk central med oordnade kablar och säkringar, vissa täckta med svart isoleringstejp.
Skapa konto
kollade in i centralen i ett relativt nybyggt hus där en större firma stått för installationen. I mitt tycke ser det amatörmässigt ut men jag är väl petig. Vad säger sakkunskapen ?

Slarvigt utfört jobb.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Orsaken till att man har slack på trådarna är att man i framtiden ska ha möjlighet att ändra om i centralen och att det är funktionen som är det viktiga inte att trådarna ligger i vinkel. Det som syns på bilderna är ett helt normalt utförande, det som man kan ha synpunkter på är att trådarna är lite långt skalade men inte katastrofalt.

Tycker jag ser några spretande kardeler vid säkringarna. Hade en amatör visat upp detta, här på forumet, så hade det blivit backning. Här ser vi alltså ett jobb utfört av en elektriker från ett certifierat elföretag?

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vem skulle ha gett den backningen, någon annan amatör?:thinking:

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det hade blivit (negativa) kommentarer här på forumet.
Det är inte sällan som någon person frågar på forumet om en koppling är OK, och då brukar det anmärkas på synlig koppar vid skruvplint.

Ser det inte ut att vara lite klen trådar på den undre jfb?

tommib
En auktoriserad firma borde ha lite gaffelskydd liggande för att slippa tejpa skenorna. Nu är det väldigt jobbigt om man ska lägga till en ytterligare säkring. Annars är det väl inget större fel som syns.

Ledarna till den nedre JFBn ser ok ut vid en snabb titt, åtminstone nolledaren ser fet och fin ut.

O
Vid en snabbkoll på bilderna är nog de största bristerna jag kan se att man använt tejp istället för rikiga beröringsskydd. Sen är det ju många som inte gillar lösa Wago i centralen. Apropå slarv är det nog mest de spretande kardelerna som sticker ut. Bortsett från det håller jag med @elmont att det ser ut som en helt vanliga elcentral i hyfsat skick.

• Gilla
Skärkarln
  • Laddar…
Tack för svaren!

Det här vill jag bestämt hävda inte är okej, jag tycker det är ganska allvarligt.

Elektriskt fel där oskyddade kopparkablar syns i en ledningskanal.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det här vill jag bestämt hävda inte är okej, jag tycker det är ganska allvarligt.

[bild]
Ja, det inte bara spretar och är för långt skalat, en massa kardeler verkar ha gått av!

B b8q skrev:
Ja, det inte bara spretar och är för långt skalat, en massa kardeler verkar ha gått av!
Ja hade jag gjort det själv hade jag aldrig låtit det se ut så

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.